
Lotus’ hoogtijdagen in de Formule 1 werden getekend door de zwart-gouden kleurstelling. In 1972 stapte Emerson Fittipaldi in de Lotus 72, de auto die zeker in de top vijf van mooiste F1-auto’s ooit staat. Naast zijn prachtige uitstraling was hij ook nog eens snel. Zo snel dat Fittipaldi hem naar zijn eerste van twee wereldtitels wist te loodsen.
Genoeg reden voor het Lotus van nu om de tijden te doen herleven met een Lotus Evija Fittipaldi. Een halve eeuw is er voorbij gegaan, maar toch doet de kleurstelling het nog altijd even goed. Van alle Lotus F1-auto’s die door autovirtuoos Colin Chapman zijn gebouwd, zijn er nog maar acht over. Daarom bouwt Lotus nu ook acht Evija Fittipaldi’s. Helaas, ze zijn alle acht al vergeven.
De Lotus Evija Fittipaldi windt er geen doekjes om
Overal waar je kijkt, komt het zwart-gouden motief terug. Van de emblemen en badges tot aan de pedalen, bekleding en een handtekening van de Braziliaanse F1-kampioen zelf op het dashboard. Er zit zelfs letterlijk een stukje van de Lotus 72 in deze Evija: de draaiknop op de middenconsole is gemaakt van gerecycled aluminium uit één van de auto’s. Zo heb je altijd een beetje F1-auto bij je.
De tweevoudig kampioen is erg trots op de Lotus Evija Fittipaldi. ‘Het is fantastisch om voor zo’n speciale gelegenheid terug te zijn in Hethel [het hoofdkwartier van Lotus]. Ik heb er echt van genoten om deel uit te maken van dit project en het was een geweldige ervaring om de auto aan de nieuwe eigenaren te onthullen.’
Specificaties van de Lotus Evija en de Lotus 72
Fittipaldi neemt ook nog eens plaats in zijn oude F1-auto en in de nieuwe Evija. ‘De kans krijgen om zowel met de Evija Fittipaldi als met mijn kampioenschapswinnende Type 72 Formule 1-auto op de testbaan in Hethel te rijden, was een ongelooflijke ervaring.’
Zoals je je kunt voorstellen, zitten er nogal wat verschil tussen deze twee auto’s. De Lotus 72 had een Ford Cosworth DFV-motor zoals de meeste teams dat hadden in de Formule 1 van die tijd. Die V8 zat vast aan een handbak met vijf versnellingen en produceerde tussen de 440 en 475 pk. De Lotus Evija Fittipaldi is vrijwel het tegenovergestelde. De vier elektromotoren produceren gezamenlijk ruim 2.000 pk en 1.700 Nm.
Er is overigens nog een oud-wereldkampioen Formule 1 betrokken bij het project. Jenson Button kijkt vanaf dag één mee over de schouders van de monteurs. Ook hij is erg blij met de Evija Fittipaldi. ‘Hij klinkt als een straalmotor! Je zou denken dat een EV stil is, maar dat is hij niet. Het koppel is astronomisch, het is geweldig en brengt een glimlach op je gezicht.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Lotus Evija in actie

Lotus Evija: elektrische hypercar met 2.000 pk

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
