
Met de Evija zegt Lotus als doel te hebben om ’s werelds krachtigste productieauto te bouwen, met 2.000 pk. Het koppel, in totaal ongeveer 1.700 Nm (het dubbele van een McLaren Senna), wordt verdeeld over alle vier de wielen. Want jazeker, hij is vierwielaangedreven. Dus de eerste 4WD-Lotus voor op de openbare weg is niet de langverwachte SUV. Hij weegt 1.680 kilo, ‘in de lichtste uitvoering’. Dat de auto prima met dit gewicht omspringt, daarvan wil testrijder Gavan Kershaw je overtuigen in de video onder aan deze pagina.
De draaiknop op de middenconsole selecteert één van de vijf rij-modi. Uiteraard is er een Track-modus waarbij de Evija zijn volledige 2.000 pk loslaat en de torque vectoring de auto door de bochten sleurt. In de Sport-modus is het vermogen 1.700 pk en 1.700 Nm, waarbij het stabiliteitsprogramma zijn best doet om de auto op de weg te houden. In Tour is het vermogen nog maar 1.400 pk en is er keuze uit achterwiel- of vierwielaandrijving. In de City-modus remt de auto meer af op zijn elektromotor om meer energie terug te winnen.
De Range-modus verdient wat extra aandacht. Hierin wordt het vermogen gehalveerd en worden alleen de achterwielen aangedreven, voor maximaal bereik. Het vermogen halveren klinkt als enorm afzien, tot je realiseert dat de Lotus Evija dan alsnog 1.000 pk biedt. Een eco-modus met 1.000 pk, dat was in de tijd vóór elektrische auto’s nog compleet ondenkbaar. Hoe groot die actieradius dan is, dat verklapt Lotus gek genoeg nog niet.
Wat betekent Evija eigenlijk?
Je hebt al Huayra, Rimac en Koenigsegg ontcijferd. En nu Evija. Tuit je lippen, strek je tong en zeg het dan: Evija. Niet ‘e-vie-djah’, nee, het is ‘eh-vai-ah.’ Het betekent zoiets als ‘de eerst bestaande’. In het Hebreeuws staat het voor ‘leven, ademhalen’. En het begint met de letter ‘E’, een tegemoetkoming aan de Lotus-puristen. Maar dat is meteen zo’n beetje het enige traditionele aan de Evija.
Hebben? De auto moet zo’n twee miljoen euro gaan kosten.
Lotus Evija in actie
Meer van TopGear


VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Deze Lotus Evija eert F1-legende Emerson Fittipaldi

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Lotus Evija: elektrische hypercar met 2.000 pk

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Kabinet wil tenaamstellingsbelasting heffen op elke auto die op naam wordt gezet

Kijk uit in deze Nederlandse stad: als je niet oplet krijg je een wielklem (en moet jij de boetes betalen)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen
