Met de Evija zegt Lotus als doel te hebben om ’s werelds krachtigste productieauto te bouwen, met 2.000 pk. Het koppel, in totaal ongeveer 1.700 Nm (het dubbele van een McLaren Senna), wordt verdeeld over alle vier de wielen. Want jazeker, hij is vierwielaangedreven. Dus de eerste 4WD-Lotus voor op de openbare weg is niet de langverwachte SUV. Hij weegt 1.680 kilo, ‘in de lichtste uitvoering’. Dat de auto prima met dit gewicht omspringt, daarvan wil testrijder Gavan Kershaw je overtuigen in de video onder aan deze pagina.

De draaiknop op de middenconsole selecteert één van de vijf rij-modi. Uiteraard is er een Track-modus waarbij de Evija zijn volledige 2.000 pk loslaat en de torque vectoring de auto door de bochten sleurt. In de Sport-modus is het vermogen 1.700 pk en 1.700 Nm, waarbij het stabiliteitsprogramma zijn best doet om de auto op de weg te houden. In Tour is het vermogen nog maar 1.400 pk en is er keuze uit achterwiel- of vierwielaandrijving. In de City-modus remt de auto meer af op zijn elektromotor om meer energie terug te winnen.

De Range-modus verdient wat extra aandacht. Hierin wordt het vermogen gehalveerd en worden alleen de achterwielen aangedreven, voor maximaal bereik. Het vermogen halveren klinkt als enorm afzien, tot je realiseert dat de Lotus Evija dan alsnog 1.000 pk biedt. Een eco-modus met 1.000 pk, dat was in de tijd vóór elektrische auto’s nog compleet ondenkbaar. Hoe groot die actieradius dan is, dat verklapt Lotus gek genoeg nog niet.

Wat betekent Evija eigenlijk?

Je hebt al Huayra, Rimac en Koenigsegg ontcijferd. En nu Evija. Tuit je lippen, strek je tong en zeg het dan: Evija. Niet ‘e-vie-djah’, nee, het is ‘eh-vai-ah.’ Het betekent zoiets als ‘de eerst bestaande’. In het Hebreeuws staat het voor ‘leven, ademhalen’. En het begint met de letter ‘E’, een tegemoetkoming aan de Lotus-puristen. Maar dat is meteen zo’n beetje het enige traditionele aan de Evija.

Hebben? De auto moet zo’n twee miljoen euro gaan kosten.

Lotus Evija in actie

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)