
Slechts 106 McLaren F1’s verlieten ooit de fabriek. Schaarsheid dient als raketbrandstof om de prijzen op veilingen de stratosfeer uit te doen vliegen. Mensen willen graag geld spenderen aan de door Gordon Murray ontworpen droommachine. Dus lanceert McLaren een officieel restauratieprogramma.
De eerste restauratie door McLaren Special Operations is de McLaren F1 GTR met chassis 25R. Deze ‘Longtail’ heeft direct een speciaal plekje in ons hart. Kijk net achter de deuren maar eens naar de stickers; in het verleden werden deze McLaren en zijn twee zuster-auto’s gesponsord door TopGear Magazine. Iets waar we best een beetje trots op zijn.
Deze McLaren F1 GTR met chassis 25R verscheen in 1997 aan de start van de 24 uur van Le Mans. Helaas duurde de race twee uur te lang voor deze Longtail. Na ongeveer 22 uur moest het team de handdoek in de ring gooien na een olievuur. Gelukkig was de auto niet compleet afgeschreven.
Langste carrière
Na de 24 uur van Le Mans werd de auto hersteld en naar Japan verscheept. Daar werd de McLaren F1 GTR gebruikt en geracet tot 2005. Een lange carrière – het was zelfs de laatste McLaren F1 die meedeed aan officiële races.
Certificaat
18 maanden geleden begon McLaren aan de restauratie van de raceauto met de BMW-V12. Omdat de restauratie door McLaren uitgevoerd is, krijgt de auto een uniek ‘Certificate of Authenticity’. Door fabrieksarchieven te raadplegen, kan het merk de auto exact restaureren zoals ie ooit was.
Een biografie
Klanten die hun McLaren F1 GTR bij MSO langsbrengen voor een restauratie, krijgen bovendien een document met het volledige levensverhaal van de auto. Niet eerder hoorden we over een automerk dat een biografie (of autobiografie) schrijft over een model. Een beter boek voor op de koffietafel kun je haast niet vinden.
Meer van TopGear


Grootste fouten van de McLaren F1

Er staat een BMW M5 Touring V12 in de kelders van BMW

Een McLaren F1 onderhouden doe je zo

De beste manier om je kerstboom op te halen
Voorlopers van de Bugatti Chiron

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
