
Slechts 106 McLaren F1’s verlieten ooit de fabriek. Schaarsheid dient als raketbrandstof om de prijzen op veilingen de stratosfeer uit te doen vliegen. Mensen willen graag geld spenderen aan de door Gordon Murray ontworpen droommachine. Dus lanceert McLaren een officieel restauratieprogramma.
De eerste restauratie door McLaren Special Operations is de McLaren F1 GTR met chassis 25R. Deze ‘Longtail’ heeft direct een speciaal plekje in ons hart. Kijk net achter de deuren maar eens naar de stickers; in het verleden werden deze McLaren en zijn twee zuster-auto’s gesponsord door TopGear Magazine. Iets waar we best een beetje trots op zijn.
Deze McLaren F1 GTR met chassis 25R verscheen in 1997 aan de start van de 24 uur van Le Mans. Helaas duurde de race twee uur te lang voor deze Longtail. Na ongeveer 22 uur moest het team de handdoek in de ring gooien na een olievuur. Gelukkig was de auto niet compleet afgeschreven.
Langste carrière
Na de 24 uur van Le Mans werd de auto hersteld en naar Japan verscheept. Daar werd de McLaren F1 GTR gebruikt en geracet tot 2005. Een lange carrière – het was zelfs de laatste McLaren F1 die meedeed aan officiële races.
Certificaat
18 maanden geleden begon McLaren aan de restauratie van de raceauto met de BMW-V12. Omdat de restauratie door McLaren uitgevoerd is, krijgt de auto een uniek ‘Certificate of Authenticity’. Door fabrieksarchieven te raadplegen, kan het merk de auto exact restaureren zoals ie ooit was.
Een biografie
Klanten die hun McLaren F1 GTR bij MSO langsbrengen voor een restauratie, krijgen bovendien een document met het volledige levensverhaal van de auto. Niet eerder hoorden we over een automerk dat een biografie (of autobiografie) schrijft over een model. Een beter boek voor op de koffietafel kun je haast niet vinden.
Meer van TopGear


Grootste fouten van de McLaren F1

Er staat een BMW M5 Touring V12 in de kelders van BMW

Een McLaren F1 onderhouden doe je zo

De beste manier om je kerstboom op te halen
Voorlopers van de Bugatti Chiron

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
