
Slechts 106 McLaren F1’s verlieten ooit de fabriek. Schaarsheid dient als raketbrandstof om de prijzen op veilingen de stratosfeer uit te doen vliegen. Mensen willen graag geld spenderen aan de door Gordon Murray ontworpen droommachine. Dus lanceert McLaren een officieel restauratieprogramma.
De eerste restauratie door McLaren Special Operations is de McLaren F1 GTR met chassis 25R. Deze ‘Longtail’ heeft direct een speciaal plekje in ons hart. Kijk net achter de deuren maar eens naar de stickers; in het verleden werden deze McLaren en zijn twee zuster-auto’s gesponsord door TopGear Magazine. Iets waar we best een beetje trots op zijn.
Deze McLaren F1 GTR met chassis 25R verscheen in 1997 aan de start van de 24 uur van Le Mans. Helaas duurde de race twee uur te lang voor deze Longtail. Na ongeveer 22 uur moest het team de handdoek in de ring gooien na een olievuur. Gelukkig was de auto niet compleet afgeschreven.
Langste carrière
Na de 24 uur van Le Mans werd de auto hersteld en naar Japan verscheept. Daar werd de McLaren F1 GTR gebruikt en geracet tot 2005. Een lange carrière – het was zelfs de laatste McLaren F1 die meedeed aan officiële races.
Certificaat
18 maanden geleden begon McLaren aan de restauratie van de raceauto met de BMW-V12. Omdat de restauratie door McLaren uitgevoerd is, krijgt de auto een uniek ‘Certificate of Authenticity’. Door fabrieksarchieven te raadplegen, kan het merk de auto exact restaureren zoals ie ooit was.
Een biografie
Klanten die hun McLaren F1 GTR bij MSO langsbrengen voor een restauratie, krijgen bovendien een document met het volledige levensverhaal van de auto. Niet eerder hoorden we over een automerk dat een biografie (of autobiografie) schrijft over een model. Een beter boek voor op de koffietafel kun je haast niet vinden.
Meer van TopGear


Grootste fouten van de McLaren F1

Er staat een BMW M5 Touring V12 in de kelders van BMW

Een McLaren F1 onderhouden doe je zo

De beste manier om je kerstboom op te halen
Voorlopers van de Bugatti Chiron

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
