
Slechts 106 McLaren F1’s verlieten ooit de fabriek. Schaarsheid dient als raketbrandstof om de prijzen op veilingen de stratosfeer uit te doen vliegen. Mensen willen graag geld spenderen aan de door Gordon Murray ontworpen droommachine. Dus lanceert McLaren een officieel restauratieprogramma.
De eerste restauratie door McLaren Special Operations is de McLaren F1 GTR met chassis 25R. Deze ‘Longtail’ heeft direct een speciaal plekje in ons hart. Kijk net achter de deuren maar eens naar de stickers; in het verleden werden deze McLaren en zijn twee zuster-auto’s gesponsord door TopGear Magazine. Iets waar we best een beetje trots op zijn.
Deze McLaren F1 GTR met chassis 25R verscheen in 1997 aan de start van de 24 uur van Le Mans. Helaas duurde de race twee uur te lang voor deze Longtail. Na ongeveer 22 uur moest het team de handdoek in de ring gooien na een olievuur. Gelukkig was de auto niet compleet afgeschreven.
Langste carrière
Na de 24 uur van Le Mans werd de auto hersteld en naar Japan verscheept. Daar werd de McLaren F1 GTR gebruikt en geracet tot 2005. Een lange carrière – het was zelfs de laatste McLaren F1 die meedeed aan officiële races.
Certificaat
18 maanden geleden begon McLaren aan de restauratie van de raceauto met de BMW-V12. Omdat de restauratie door McLaren uitgevoerd is, krijgt de auto een uniek ‘Certificate of Authenticity’. Door fabrieksarchieven te raadplegen, kan het merk de auto exact restaureren zoals ie ooit was.
Een biografie
Klanten die hun McLaren F1 GTR bij MSO langsbrengen voor een restauratie, krijgen bovendien een document met het volledige levensverhaal van de auto. Niet eerder hoorden we over een automerk dat een biografie (of autobiografie) schrijft over een model. Een beter boek voor op de koffietafel kun je haast niet vinden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Grootste fouten van de McLaren F1

Er staat een BMW M5 Touring V12 in de kelders van BMW

Een McLaren F1 onderhouden doe je zo

De beste manier om je kerstboom op te halen
Voorlopers van de Bugatti Chiron

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
