Bepaalde dingen in het leven worden breed geaccepteerd als de universele waarheid. Bijvoorbeeld dat Christian Bale de beste Batman was, dat ananas op pizza goor is en dat de McLaren F1 perfect is. Als een doorsnee persoon dit tegenspreekt, is hij gewoon niet goed wijs. Maar als het Gordon Murray, de ontwerper van de McLaren F1 is, dan riskeer je een implosie van het universum. Maar we bestaan nog, dus misschien zit er een kern van waarheid in. Alle fouten die hij opnoemt, stonden op het lijstje om te verbeteren bij de Gordon Murray Automotive T50, wat je ook de opvolger van de McLaren F1 mag noemen. Dit zijn de acht grootste fouten van de McLaren F1, volgens de ontwerper van de auto zelf.

De koplampen zijn ruk

[image id=”247081″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

‘Gloeiwormen in een glazen pot’, noemt Murray ze. ‘Om geld te besparen, kocht ik standaard lampen. De achterste kwamen van een Iveco-vrachtwagen [ze komen van bussenmerk Bova, red.]. De voorste komen van Halfords of zoiets. Boven de 160 km/u zag je niets meer’, zegt hij.

De ruggengraat is te breed

[image id=”247083″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

Een van de vervelendste fouten vindt hij de ruggengraat. Dat is het meegespoten deel tussen de achterruiten. Die is volgens Murray zo’n 50 millimeter te breed. ‘Elke keer als ik er een zie krijg ik de rillingen’, zegt Murray tegen TopGear.

De achterkant is te vormloos

[image id=”247082″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

‘Toen werkten we nog met klei,’ zegt Murray, ‘en we gaven akkoord voor het kleimodel. De eerstvolgende keer dat we hem zagen, was hij uit kunststof gesneden. En dan is het te laat om het design nog aan te passen.’ Toen hij deze fout zag, was het dus al te laat om hem aan te passen. Hij vindt dat het achterste dek iets te plat is en had wat meer lijnen en een gespierder uiterlijk gewild.

De airconditioning doet niets

[image id=”247080″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

De airconditioning in de McLaren F1 doet bijster weinig. De aircopomp is gebouwd om niet kapot te gaan bij 8.000 tpm, en daarom functioneert hij bij stationair nauwelijks. Bovendien is de klep waardoor de lucht de cabine verlaat zo’n één derde van wat hij moet zijn, meent Gordon.

De remmen piepen

[image id=”247088″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

Om de remmen krachtig genoeg te maken, moesten de remblokken heel hard zijn, en harde remblokken piepen. Zachtere blokken zouden voor een beter pedaalgevoel gezorgd hebben en voor minder gepiep, maar dat zou illegaal geweest zijn. Tegenwoordig is het een ding geworden onder F1-eigenaren. Ze willen dat de remmen piepen.

De bagageruimte is onhandig

[image id=”247087″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

‘Hij valt open tegen je been’, laat Murray weten. Bovendien moet je koffers soort van schuin inladen om de juiste hoek te maken. Én de ruimte is te klein voor een goede GT. Niet praktisch genoeg dus, de F1.

De koppeling had vaak onderhoud nodig

[image id=”247086″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

‘De koppeling moest – afhankelijk van hoe goed of slecht je kon rijden – elke 25.000 kilometer gesteld worden. Eigenaren haten dat’, zegt hij.

De brandstofzak was een grote fout

[image id=”247085″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

De McLaren F1 heeft geen reguliere brandstoftank, maar een zak waar de brandstof in gaat. De zak moet elke vijf jaar vervangen worden als onderdeel van periodiek onderhoud. Bij veel auto’s laat je de tank gewoon onder de auto vandaan zakken, maar bij de F1 moet de volledige motor uit de auto. Je snapt dat dat in de papieren loopt.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie