
Slechts 106 McLaren F1’s verlieten ooit de fabriek. Schaarsheid dient als raketbrandstof om de prijzen op veilingen de stratosfeer uit te doen vliegen. Mensen willen graag geld spenderen aan de door Gordon Murray ontworpen droommachine. Dus lanceert McLaren een officieel restauratieprogramma.
De eerste restauratie door McLaren Special Operations is de McLaren F1 GTR met chassis 25R. Deze ‘Longtail’ heeft direct een speciaal plekje in ons hart. Kijk net achter de deuren maar eens naar de stickers; in het verleden werden deze McLaren en zijn twee zuster-auto’s gesponsord door TopGear Magazine. Iets waar we best een beetje trots op zijn.
Deze McLaren F1 GTR met chassis 25R verscheen in 1997 aan de start van de 24 uur van Le Mans. Helaas duurde de race twee uur te lang voor deze Longtail. Na ongeveer 22 uur moest het team de handdoek in de ring gooien na een olievuur. Gelukkig was de auto niet compleet afgeschreven.
Langste carrière
Na de 24 uur van Le Mans werd de auto hersteld en naar Japan verscheept. Daar werd de McLaren F1 GTR gebruikt en geracet tot 2005. Een lange carrière – het was zelfs de laatste McLaren F1 die meedeed aan officiële races.
Certificaat
18 maanden geleden begon McLaren aan de restauratie van de raceauto met de BMW-V12. Omdat de restauratie door McLaren uitgevoerd is, krijgt de auto een uniek ‘Certificate of Authenticity’. Door fabrieksarchieven te raadplegen, kan het merk de auto exact restaureren zoals ie ooit was.
Een biografie
Klanten die hun McLaren F1 GTR bij MSO langsbrengen voor een restauratie, krijgen bovendien een document met het volledige levensverhaal van de auto. Niet eerder hoorden we over een automerk dat een biografie (of autobiografie) schrijft over een model. Een beter boek voor op de koffietafel kun je haast niet vinden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Grootste fouten van de McLaren F1

Er staat een BMW M5 Touring V12 in de kelders van BMW

Een McLaren F1 onderhouden doe je zo

De beste manier om je kerstboom op te halen
Voorlopers van de Bugatti Chiron

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

De B-stand zit al tientallen jaren op de automaat, maar is nu ineens interessant voor Nederland

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom je nu (eindelijk) meer aftelverkeerslichten gaat zien in Nederland
