Vroeger was het simpel. Meer dan de naam van iemands huisdier of de meisjesnaam van zijn moeder was er vroeger niet nodig om iemands wachtwoord te achterhalen en beschamende dingen in zijn MSN-naam te zetten. Wil je toegang tot de configurator van de nieuwe Koenigsegg Jesko, dan zul je toch echt één van de 125 wachtwoorden moeten hebben. Want alleen als je een krabbeltje zetten onder een koopcontract, mag je online met de kleurtjes en opties spelen. Manny Khoshbin is één van de 125 kopers van de Koenigsegg Jesko en hij is gelukkig niet te beroerd om de ervaring te delen met zijn volgers. In een YouTube-video loopt hij door de configurator heen. Eén optie in het bijzonder springt eruit vanwege zijn prijs. Deze optie luistert naar de naam Koenigsegg Naked Carbon en voegt de waarde van een Lamborghini Aventador toe aan de totaalprijs van de Jesko. En dan hebben we het over de prijzen zonder belastingen.

De kleuren van de Koenigsegg Jesko

Voor de exterieurkleur biedt Koenigsegg 28 opties, plus één kleur op maat. De normale kleuren kosten niets extra. Metallic kleuren kosten net geen 12.000 euro, parelmoerkleuren 21.000 euro en de candykleuren gaan al naar de 54.000 euro. Dat zijn allemaal schijntjes in vergelijking met de duurste kleuren. Wil je een blanke laklaag over het koolstofvezel, dan betaal je 246.000 euro. Wil je een kleurtje waar je het koolstofvezel nog doorheen ziet, dan ga je al naar 292.000 euro. Bij deze kleuren kun je nog een streep over de lengte van de auto laten spuiten. Bijvoorbeeld een streep van bladgoud, voor zo’n 37.000 euro. Of laat de auto lakken en gooi een blanke laklaag over het midden voor zo’n 38.000 euro. Doe er dan gelijk een setje koolstofvezel wielen bij voor 90.000 euro. Deze bedragen komen allemaal bovenop de vanafprijs van net geen 2,5 miljoen euro.

De optie van 374.000 euro

Maar wil je echt puur koolstofvezel, zónder een laklaag? Dan moet je 374.000 euro extra afrekenen. En dat is nog zonder de Nederlandse belastingen. De prijs hiervan is zo hoog omdat de afwerking erg arbeidsintensief is. In plaats van dat ze er een laklaag overheen spuiten, schuren en polijsten ze het koolstofvezel met de hand. Dit luistert erg nauw, want één poetsbeweging te veel en het koolstofvezel is verpest.
De koets van het naakte koolstofvezel voelt kouder aan dan normale lak. De glans gaat meer naar grafietkleur dan bij een auto waarbij het koolstofvezel is overgespoten met en blanke laklaag. Overigens is de buitenste laag harder dan een lak, dus over steenslag hoef je je minder zorgen te maken. Eerder leverde Koenigsegg een Regera in Naked Carbon. Deze Regera weegt 20 kilo minder door het ontbreken van de lak.

Deze optie voor de Koenigsegg Jesko kost 374.000 euro

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)