
Ziet eruit als een mini-Batmobile, klinkt als een TIE starfighter uit Star Wars en gaat als een jekko. De McMurtry Spéirling – die je kent van zijn record op Goodwood – gaat in productie. Voor het elektrische monstertje bij mensen in de garage komt, wordt de circuitauto ‘verbeterd’ volgens het bedrijf. Hoe je deze lichtgewicht teleportatiemachine kunt verbeteren, is voor ons een raadsel.
De productieauto – die McMurtry de Spéirling ‘Pure’ heet – wordt in ieder geval geleverd met al het lekkers dat coureur Max Chilton bij Goodwood heeft gebruikt. Dat betekent twee elektromotoren met een 60-kWh batterij en 1.015 pk aan vermogen dat naar de achterwielen gaat. Daar komt nog een angstaanjagend laag gewicht van minder dan 1.000 kilo bij.
Dit ding haalt daardoor serieuze prestaties. Niet alleen heeft ie een topsnelheid van 306 km/u, hij kan ook door bochten schieten waarbij hij 3G trekt. Met een volle batterij zou je tien keer het circuit van Silverstone moeten kunnen rijden zonder je te hoeven inhouden. Opladen duurt vervolgens twintig minuten met een snellader.
De Spéirling is nu nog sneller op Goodwood
Het bedrijfje gaat voor perfectie bij de productieauto. Links en rechts wordt de auto getweaked, zoals met 15 procent lichtere zijskirts, een betere versnellingsbak en batterijtechnologie. Daarmee wordt de klantversie van de Spéirling nog sneller. Handig voor als je ermee naar circuitdagen gaat – wat je natuurlijk gaat doen – maar het is nog fijner in een echte raceklasse. Daarom kun je de McMurtry inschrijven voor de hypercarklasse van de GT1 Sports Club-serie.
De prijs van de McMurtry Spéirling is niet mals
McMurtry bouwt honderd stuks van de Spéirling. Het prijskaartje dat aan de achtervleugel bungelt, bedraagt 820.000 Britse ponden zonder belastingen. Omgerekend naar euro’s is de prijs van de McMurtry Spéirling zo’n 950.000 euro. Tel daar de belastingen bij op en je gaat ruimschoots over het miljoen heen. Voor het zover is, komt er een prototype die op Goodwood – waar anders? – zijn laatste test zal doorstaan. Daarna worden de eerste modellen geleverd in 2025.
Eén reactie op “Deze piepkleine (en knotsgekke) EV moet meer dan 1 miljoen euro kosten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


VIDEO: De knotsgekke McMurtry Spéirling gaat GT3-auto’s voorbij alsof ze stilstaan

Walkaround McMurtry Spéirling Pure: de snelste auto ter wereld

Waarom de Goodwood-klim van de McMurtry Spéirling ons Moment van het Jaar 2022 is

De McMurtry Speirling breekt het heuvelklimrecord op Goodwood Festival of Speed

De snelste auto ter wereld kost slechts 1 miljoen en is sneller dan een F1-auto

VIDEO: McMurtry Spéirling sloopt het ronderecord in Hockenheim

VIDEO: De knotsgekke McMurtry Spéirling gaat GT3-auto’s voorbij alsof ze stilstaan

Walkaround McMurtry Spéirling Pure: de snelste auto ter wereld

Waarom de Goodwood-klim van de McMurtry Spéirling ons Moment van het Jaar 2022 is

De McMurtry Speirling breekt het heuvelklimrecord op Goodwood Festival of Speed

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Toys for rich boys !!.