
Een reis van Nederland naar Zuid-Afrika en weer terug. Niets bijzonders zou je zeggen, met dank aan de moderne luchtvaart. Maar Renske Cox en Maarten van Pel doen het net even anders. Zij hebben deze Skoda Enyaq iV flink aangepakt om de monstertocht te ondernemen. En dat op een volledig duurzame manier.
We hebben het even moeten Maps-en, maar de heenweg alleen al is een rit van bijna 13.000 kilometer. En dan moet je dat hele eind ook nog terug… Voor Renske en Maarten is het geen probleem. ‘We willen mensen inspireren en helpen om iets aan klimaatverandering te doen, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van leven. Het draait allemaal om creatief zijn en bewuste keuzes maken’, schrijven ze op hun website.
De aangepaste Skoda Enyaq iV 4x4electric
Het doel was om de reis af te leggen met een gewone elektrische auto. Daartoe hebben ze de brave Skoda aangepast om zelfvoorzienend te kunnen zijn. Zo nemen ze 60 draagbare zonnepanelen van een vierkante meter mee die ieder 180 watt aan elektriciteit opleveren. Ze nemen ook een 50-liter watertank mee om zelfgezuiverd water te kunnen drinken en ermee te koken en te douchen.
Om de opgevangen energie optimaal te gebruiken, werkt het stel met een nieuwe laadtechniek. Er zit geen extra batterij tussen de zonnepanelen en de auto, wat moet zorgen voor 20 procent minder energieverlies. Om door het woeste landschap van Zuid-Afrika te komen, is er een verhoogde ophanging en een set offroad-banden onder de Skoda Enyaq geschroefd. Op 4 november gaat de reis van Renske en Maarten van start.
Meer van TopGear


Skoda Enyaq iV RS is eindelijk 316 kilo lichter, maar er is een addertje onder het gras

Skoda Enyaq RS gaat na update één seconde sneller naar 100 km/u

Stel rijdt (grotendeels gratis!) met een EV van Nederland helemaal naar Zuid-Afrika

Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?

Skoda Enyaq Coupé RS iV: hoe rijdt de eerste elektrische RS van Skoda?

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper
