
Een reis van Nederland naar Zuid-Afrika en weer terug. Niets bijzonders zou je zeggen, met dank aan de moderne luchtvaart. Maar Renske Cox en Maarten van Pel doen het net even anders. Zij hebben deze Skoda Enyaq iV flink aangepakt om de monstertocht te ondernemen. En dat op een volledig duurzame manier.
We hebben het even moeten Maps-en, maar de heenweg alleen al is een rit van bijna 13.000 kilometer. En dan moet je dat hele eind ook nog terug… Voor Renske en Maarten is het geen probleem. ‘We willen mensen inspireren en helpen om iets aan klimaatverandering te doen, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van leven. Het draait allemaal om creatief zijn en bewuste keuzes maken’, schrijven ze op hun website.
De aangepaste Skoda Enyaq iV 4x4electric
Het doel was om de reis af te leggen met een gewone elektrische auto. Daartoe hebben ze de brave Skoda aangepast om zelfvoorzienend te kunnen zijn. Zo nemen ze 60 draagbare zonnepanelen van een vierkante meter mee die ieder 180 watt aan elektriciteit opleveren. Ze nemen ook een 50-liter watertank mee om zelfgezuiverd water te kunnen drinken en ermee te koken en te douchen.
Om de opgevangen energie optimaal te gebruiken, werkt het stel met een nieuwe laadtechniek. Er zit geen extra batterij tussen de zonnepanelen en de auto, wat moet zorgen voor 20 procent minder energieverlies. Om door het woeste landschap van Zuid-Afrika te komen, is er een verhoogde ophanging en een set offroad-banden onder de Skoda Enyaq geschroefd. Op 4 november gaat de reis van Renske en Maarten van start.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear




Skoda Enyaq Coupé RS iV: hoe rijdt de eerste elektrische RS van Skoda?


Skoda Enyaq Coupé RS iV is het eerste elektrische RS-model


Audi Q4 e-tron vs Skoda Enyaq iV


Skoda Enyaq iV 1st Edition


Skoda Enyaq iV: 1e rij-indruk






Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?



Deze Skoda Vision GT is een futuristische racer met retro-inspiratie



De Skoda Vision 7S heeft een veiligheidsfeature die heel irritant kan blijken



Skoda Enyaq Coupé RS iV: hoe rijdt de eerste elektrische RS van Skoda?


De Skoda Fabia is niet meer het lachertje van autoland


Deze Skoda 1100 OHC Coupé is volledig gerestaureerd






Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?


Speed Week 2022: Rijden met de Praga R1 op circuit Most


De Praga Bohema is een supercar uit Tsjechië van 1,28 miljoen euro



Deze Skoda Vision GT is een futuristische racer met retro-inspiratie



De Skoda Vision 7S heeft een veiligheidsfeature die heel irritant kan blijken


Politie zoekt wéér bestuurder die met ‘F1-auto’ over snelweg racet






Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?


Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading


Smart #1 review: Hoe rijdt de eerste nieuwe auto van het nieuwe Smart?


Hier is ie dan eindelijk: de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor


De Nederlandse prijs van de Jeep Avenger is best gunstig


Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid review: Een ander soort Alfa, maar toch vertrouwd



Nissan heeft een echte versie gebouwd van dit Max-Out concept






Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?


Lamborghini gaat de komende zes jaar geen elektrische supercar maken


BMW Nederland roept elektrische auto’s terug (om een onverwachtse reden)


Na Tesla verlaagt ook Ford de prijzen, maar in Nederland zit het net even anders


Volkswagen gaat geen prijzenoorlog voeren met Tesla: ‘Vertrouwen op betrouwbaarheid’


Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar


AC Schnitzer kan na lang wachten eindelijk de BMW M3 Touring tunen


De Range Rover Velar heeft een milde facelift gekregen


De laatste Bugatti Chiron is geveild voor een recordbedrag


De BMW XM Label Red gaat meedoen aan Pikes Peak



Reacties