Waterstof als brandstof voor auto’s lijkt op het eerste gezicht de ideale oplossing; we bouwen de tankstations en de brandstofauto’s om en gaan weer verder met ons leven. Het probleem zit hem erin dat er een hoop energie verloren gaat bij het maken van waterstof en daarna weer bij het verbranden. Een elektrische auto komt verder met dezelfde hoeveelheid stroom. Wat nog verder komt? Een dieselauto op synthetische brandstof, blijkbaar.
Onderzoekers aan de Hamburg University of Applied Sciences (HAW) melden een kleine doorbraak op het gebied van synthetische brandstoffen. Zij hebben van gebruikte frituurolie synthetische diesel gemaakt. Nu is dat niets nieuws, maar ze hebben per liter maar 1 kWh nodig om het spul te brouwen. Voor 100 kilometer rijden met een diesel is dus maar zo’n 5 kWh nodig. Vooruit, de Touareg V8 TDI op de foto misschien ietsjes meer.
Diesel efficiënter dan EV?
Een elektrische auto als een Tesla Model 3 heeft voor 100 kilometer al snel 15 kWh nodig. Een auto die rijdt op de synthetische diesel gaat dus efficiënter met energie om dan een elektrische auto. En dat niet alleen: de synthetische brandstof zou klimaatneutraal zijn, volgens de onderzoekers. Bovendien wordt er gekeken of ook plasticafval gebruikt kan worden als grondstof voor de kunstdiesel.
Alle dieselvoertuigen kunnen rijden op het spul
Dieselauto’s, maar ook dieselvrachtwagens, kunnen zonder aanpassingen rijden op het spul. Nu klinkt dit als de zoveelste uitvinding waar je vervolgens niets van hoort, maar het Hamburgse Nexxoil wil tegen het einde van dit jaar een productiefaciliteit bouwen om de synthetische diesel te stoken. Per week moet er twee ton van de klimaatneutrale diesel gemaakt worden.
JD heeft op 12 mei 2023 geschreven:
Hoeveel energie kost het inzamelen, voorbewerken (filteren?), opslaan, distribueren en in de auto tanken???
Waarom voor elektrisch rijden wel naar de hele keten kijken, maar voor dit stukje propaganda niet?
Alfons heeft op 15 mei 2023 geschreven:
Een liter diesel bevat 10 kWh energie (zie https://energiesamenrivierenland.nl/wat-is-het-goedkoopste-om-je-auto-op-te-laten-rijden-diesel-elektrisch-of-toch-waterstof/). 5 liter van deze wonderdiesel (is nog altijd gewoon 1:20) bevat 50 kWh + 5 kWh productie. Is nog altijd 55 kWh energie voor 100 km ipv 15 kWh voor de Tesla. Ik snap niet wat daar zuiniger aan is. De energie van de frituurvet kan je niet zomaar weglaten. Die had ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden. En hoeveel kg patat moet ik eten om een dieselauto 100 km te kunnen verplaatsen?! Misschien kan de schrijver beter aan de andere kant van de frituurvetketen gaan werken. Daar kan die nog een hoop leren.
E400d en 5.7 Hemi LPG heeft op 10 mei 2023 geschreven:
Dit is wel de beste methode om het wereldwijd aan te pakken.
In Australie of Alaska ben je nergens met je Tesla.
Deze diesel wordt gemaakt van afval producten die er toch al zijn.
Daar zijn buiten dit artikel echt genoeg stukken over gepubliceerd.
Maar het blijft gewoon een kinderachtige discussie.
De lease Tesla mannen weten het altijd zooo goed allemaal.
Beetje globaal denken zou ik zeggen.
Ik wacht het lekker af.
Voorlopig geniet ik lekker van een actieradius van 1800 KM op gas a 55 cent ex de btw..300 Liter.
En in Augustus weer met 180 per uur,2000 RPM en 1 op 14 met 6 diesel cilinders in 9 uurtjes naar Spanje..das genieten.
Geen stres en zeurende kinderen,want als het licht wordt zijn we er al bijna.
Wat ik in ieder geval zeker weet is dat er binnen 5 jaar geen bedrijfswagen is die 3500 kg mag trekken,een actieradius heeft van 500 km en ik als eigen baas kan betalen zonder geld ervoor te lenen.
En..o ja ook nog het gewicht niet over de 3500 kg gaat…vanwege je B-rijbewijs.
Voorlopig gaan er nog enorme aantallen EV’s na hun lease tijd naar het buitenland.
Ik zou nog niet durven rijden in zo’n lelijke Tesla 3.
En een matte folie helpt daar weinig aan..
Jasper heeft op 5 mei 2023 geschreven:
Wat een technisch tranentrekkend stuk is dit. Deze “verslaggever” moet zich echt die schamen en alleen nog maar over de kleur van een auto schrijven ofzo.
sjaak heeft op 11 mei 2023 geschreven:
Helemaal mee eens
Kokkie heeft op 7 mei 2023 geschreven:
👍
Chris heeft op 5 mei 2023 geschreven:
Dan gaan diesels nog meer stinken, niet alleen naar diesel, maar naar gebruikte frituurolie. Jekkiebah!!!
WE-Mobility | Luc Weijmans heeft op 5 mei 2023 geschreven:
Goed bericht! Dit zeg ik al enige tijd, de toekomst zit hem in hybride met Diesel op synthetische brandstof.
CO2 neutraal in bepaalde gebieden door elektrisch rijden en efficiënt en CO2 laag op de langere afstand. De gewichtstoename door de batterijen heeft minder invloed op het verbruik van de dieselmotor dan bij benzinemotoren.
Geen problemen met laden maar gewoon tanken, bestaande infra blijft bestaan.
Daarnaast is deze synthetische brandstof ook voor de transportsector een oplossing naar de toekomst.
Bol heeft op 5 mei 2023 geschreven:
Laat mensen en techneuten die verstand hebben van deze ontwikkeling vrij baan geven. En mensen die alleen goed kunnen ouwehoeren.die geen geintje verstand hebben van techniek eens ophouden.schoenmaker hou je bij je leest!
Kokkie heeft op 7 mei 2023 geschreven:
👍
PM heeft op 6 mei 2023 geschreven:
Het kost 1 kWh/liter om frituurolie om te zetten in biodiesel.
Stookwaarde (energie inhoud) van 1 l frituurolie is ± 10 kWh.
Energieverbruik per 100 km: 5 x (1+10) = 55 kWh.
Dat is 3,5x zoveel als elektrisch.
Frituurolie is restproduct, dus de energie er uit is gratis.
NL verbruikt jaarlijks 5,8 miljard kg diesel (http://cbs.nl) en kan 20 miljoen kg frituurolie inzamelen (http://frituurvetrecyclehet.nl).
Dat betekent dat ongeveer 0,35% van de gebruikte diesel vervangen kan worden door synthetische diesel uit frituurolie.
Jan heeft op 5 mei 2023 geschreven:
Het is een compleet achterhaald bericht. Witte waterstof (Google maar) zal zowel diesel en benzine vervangen. Ook de heren en dames van topgear zullen hier van op de hoogte zijn…. bovenstaande artikel is dus gewoon click-bait.
WE-Mobility | Luc Weijmans heeft op 5 mei 2023 geschreven:
Iets met recycling…..
Witte waterstof dient net als olie uit de grond gehaald te worden en te worden getransporteerd. Het is mogelijk een goede nieuwe welkome economie voor bv Afrika maar zal niet afdoende zijn om de wereld te blijven voorzien van brandstoffen.
Maar in alles is een discussie te vinden, belangrijk is dat men iig anders gaat denken dan EV.
Marc heeft op 6 mei 2023 geschreven:
Man wat een kutartikel is dit. Een productie-eenheid die 2 ton kan produceren. Daar gaan we ver mee rijden. En dan de volgende vraag, hoeveel frituurolie is er? De toekomst is elektrisch! Het waterstof en E fuel idee is gewoon belachelijk. Waarom een massa energie verloren laten gaan door er massa’s elektriciteit in te steken om er vervolgens elektriciteit van te maken. Beste rendement…alles elektrisch van verwarming tot auto. Het enige wat zal verbeteren zijn de batterijen.
Hans heeft op 10 mei 2023 geschreven:
Tja, gelukkig is elektrisch rijden helemaal schoon !!’
U snap er niet veel van.
Kijk naar de hele cyclus van grondstoffen tot batterij en het weer recyclen.
HT2958 heeft op 4 mei 2023 geschreven:
Frituurolie, stel dat dat klopt, eenvoudiger om te zetten naar diesel olie, maar plastics, stel dat dat kon worden gekraakt terug naar olie dan zou het wederom naar plastic moeten gaan, anders blijven we aan de ene kant olie gebruiken om nieuw plastic te maken terwijl de oude diesel wordt, we blijven dus doorgaan met CO2 productie, verder zal plastic niet zo kostprijs gunstig kunnen woeden gemaakt dan uit frituur olie, ik noem dit Wishfull thinking!
Willy heeft op 4 mei 2023 geschreven:
Dit is natuurlijk je reinste onzin!
De energieinhoud van de frituurolie zelf wordt niet meegerekend! Als je dat wel doet blijkt dat een auto die op synthetische olie rijdt 4x meer energie gebruikt dan een elektrische auto.
Toine Hoenderboom heeft op 4 mei 2023 geschreven:
Maar goed 🙈
Wij van de regels hebben nou eenmaal oog en oor kleppen op. Wij doen gewoon wat wij willen en wij trekken ons echt niets aan van de wetenschap. Sterker nog.. wij verbannen gewoon een techniek die nog lang niet is uitontwikkeld. Wij keren hier ook niet van terug omdat wij bang zijn dat onze reputatie naar de klote gaat.
Johasp heeft op 11 mei 2023 geschreven:
Ook de 1kWh voor de productie slaat nergens op. Moeilijk te achterhalen bron bij HAW maar ergens claimen ze een laag energieverbruik maar ook dat waterstof als energiedrager is gebruikt. Daar zit natuurlijk de angel. Indien groene waterstof te maken heb je wel energie nodig.
Rob heeft op 5 mei 2023 geschreven:
Na 100 jaar nog niet uitontwikkeld? Rendement van een diesel auto is max. 30%. De rest gaat verloren in warmte, aandrijf riemen ed. Bij een EV zit het rendement boven de 80%. Batterijen zijn recyclebaar. Zo ook de rest van de auto. Electro motoren worden aangedreven door een draaiend magnetisch veld en dus weerstands vrij. Het is recht toe recht aan techniek. Brandstof motoren hebben veel meer regel techniek nodig.
GeeJee heeft op 4 mei 2023 geschreven:
Inderdaad, nepnieuws
Dirk heeft op 5 mei 2023 geschreven:
Neste My Renewable HVO 100
Danny heeft op 4 mei 2023 geschreven:
“ Blauwe diesel “ HVO 100 is zeer waarschijnlijk volgens hetzelfde principe gedestilleerd…..
Bw heeft op 4 mei 2023 geschreven:
Brouwen 1 kWh en verbruik 50 kWh. Samentellen
Rick heeft op 5 mei 2023 geschreven:
Je moet het niet vanuit verbruik bekijken, maar vanuit ecologische voetprint. Hoeveel energie kost het de wereld om 100km te rijden. Dat is uiteindelijk je perspectief.
Bij elektrisch rijden is je verbruik 15kwh, maar het moet ook opgewekt en omgezet worden. Effectief zit je dan dichter bij 20kwh ‘van de bron’ per 100km. De rest zijn transmissie verliezen in het kopernetwerk, energiecentrale, etc.
Frituurvet is er al. Tuurlijk kost het energie om frituurvet te maken, maar dat valt onder het kopje ‘hoeveel energie kost de frituurbusiness’. Dat is op zichzelf een interessant vraagstuk en zou zeker meegenomen moeten worden. Maar hier wordt het beschouwd als gratis restafval. Je hebt dus maar 1kwh nodig om een aantal liter frituurdiesel met een energetisch equivalent van 50kwh te maken. Heel interessant. Misschien wel interessant genoeg om frituurvet te maken puur om ermee te rijden.
Robert heeft op 5 mei 2023 geschreven:
Er wordt in Nederland 550 miljoen liter getankt en in een jaar ongeveer 240 miljoen liter frituurvet/olie ingezameld. Als je dus heel enthousiast rekent dat je dit 1 op 1 kan omzetten tegen eenzelfde energetische waarde dan zullen we toch echt naast deze oplossing een heleboel andere oplossingen moeten verzinnen. Blijft wel mooi uiteraard om een afvalproduct zo goed in te zetten maar niet voor de hele markt.
Heisenberg heeft op 5 mei 2023 geschreven:
Plus nog eens het feit dat er veel en veel te weinig afgewerkte frituurolie beschikbaar is. Maar een fractie van een procent van alle het verkeer kan daar op rijden. Olie apart verbouwen als autobrandstof is ook gebleken heel onduurzaam te zijn, kost gewoon te veel energie dus enorme carbon footprint.
Erik heeft op 5 mei 2023 geschreven:
Wat een complete onzin. Dit is hetzelfde als dat je alleen kijkt naar wat het kost om electriciteit op te wekken, maar de verbruikte energie zelf niet meetelt. Het gaat compleet voorbij aan het inherente verlies van de verbrandingsmotor. Die zal nooit efficiënter worden dan electrische motoren.
Dit gaat helemaal nergens over en is ronduit misleidend. Niet iedereen is in staat om deze onzin te doorprikken en het zo publiceren is dan ook echt onverantwoord en alleen maar gedaan om klikt binnen te harken en mensen op te hitsen.
Kokkie heeft op 7 mei 2023 geschreven:
👍