Dieselbusjes voor bedrijven worden misschien al binnen vijf jaar verboden. Volgens De Telegraaf werkt eurocommissaris Frans Timmermans aan een plan om vanaf 2027 elektrificatie van kleine bedrijfswagens te verplichten in alle Europese lidstaten. Voor kleinere bedrijven zal de verplichting iets later van kracht worden, namelijk in 2030.

Belangrijk om te weten is dat het hier niet lijkt te gaan om een verbod op de nieuwverkoop van dieselbusjes, maar echt een verplichting om de bedrijfswagens te vervangen. ‘Grote bedrijven en overheden krijgen waarschijnlijk als eerste te maken met een plicht om het wagenpark te vernieuwen met elektrische leaseauto’s en dienstvoertuigen’, meldt De Telegraaf.

Het zou hier dus gaan om bedrijfswagens van het formaatje Volkswagen Transporter en Caddy. Vrachtwagens zullen voorlopig nog wel even op diesel blijven rijden. Timmermans komt voor de jaarwisseling waarschijnlijk met een concreet voorstel voor een Europese wetgeving. Als het zo doorgaat, zien we straks waarschijnlijk een hoop Volkswagen ID. Buzz Cargo’s in het straatbeeld verschijnen.

6 reacties op “Dieselbusjes verboden vanaf 2027 voor bedrijven? De EU werkt aan een voorstel”

  1. Slim idee om nu alvast aan te kondigen dat zoiets eraan komt. Grote bedrijven kijken vooruit, bestellen volgend jaar dus al honderdduizenden elektrische busjes (die toch al kosteneffectief zijn, dus waarom niet) waardoor het systeem sneller verandert de goede kant op (anti Rusland en minder CO2) en het tegen 2030 ook voor zelfstandigen een logisch dee is om een elektrische bus te kopen.

  2. Een plan van een communist, was te denken. Ga dit in Rusland, Venezuela verkondigen en verhuis daar mee naartoe, daar voel je je thuis 🙂

  3. Ben de regelneverij van onze groene jongens bij de EU wel stilletjes beu aan het worden.
    Het woord “moeten” is tegenwoordig oververtegenwoordigt!

  4. die malloot uit brussel is helemaal doorgedraaid met zijn uitstoot plannen als zelfstandige moet je maar even een elektrobus kopen wie betaalt de ongeveer 40000 euro kostende bus hij heeft makkelijk praten met zijn 150000 euro per jaar

  5. Tuurlijk, er worden 1.3 miljoen bedrijfswagens verkocht per jaar. Deze kunnen we makkelijk vervangen …..
    Zonder dat er ernstige milieu schade ontstaat door het delven van grondstoffen. Het elektriciteitsnetwerk kan de vraag van zonnepanelen niet aan, maar wel al die bedrijfsauto’s die opgeladen moeten worden. Minder EU a.u.b.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear