Het was twee maanden nadat de Volkswagen Golf TDI Clean Diesel (zie hierboven) een plek in het Guinness Book of Records bemachtigde met een zuinigheidsrit door Amerika: Dieselgate barstte los. Inmiddels zijn we drie jaar verder en Volkswagen is nog steeds niet volledig uit de ellende.
Het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resources Board (CARB) brachten het emissieschandaal aan het licht. Een vernuftig stukje software liet diverse dieselmotoren van 2004 tot en met 2018 schoner lopen bij emissietesten, waardoor Volkswagen kon voldoen aan de strenge milieueisen.
De instanties trokken daarmee de fijnstofdoos van Pandora open en er volgden talloze terugroepacties, boetes en arrestaties bij de Volkswagen Groep. Niet alleen Volkswagen, maar ook Audi en Porsche gebruikten de sjoemelsoftware in hun auto’s. Vanzelfsprekend kost Dieselgate Volkswagen een hoop duiten, maar hoe hoog zijn de totale kosten tot nu toe?
Dieselgate: totale kosten lopen in de miljarden
De rechtbank in München legde Audi afgelopen dinsdag nog eens een boete op van 800 miljoen euro. Daarmee komen de totale kosten van de dieselgate voor de Volkswagen Groep wereldwijd op 28,2 miljard euro. Dat is inclusief boetes, compensaties en het aanpassen van de dieselmotoren. Dit meldt een woordvoerder van Volkswagen aan CNN.
De totale kosten van Dieselgate lopen verder op
En daar blijft het waarschijnlijk niet bij. Er lopen nog een hoop rechtszaken tegen Volkswagen. Een groep aandeelhouders claimt dat Volkswagen hen misleid heeft en eist nog eens 9 miljard euro. Het zal nog even duren voordat elke rechtszaak en claim afgehandeld is.
Hoe erg is dat voor Volkswagen
Voor de meeste mensen geldt dat er dagen zijn dat ze géén 28,2 miljard euro in hun kontzak hebben zitten. Om het in perspectief te zetten: de Volkswagen Groep harkte vorig jaar 230,7 miljard euro omzet binnen. Het is dus een flinke klap, maar geen doodvonnis. In februari meldde het concern nota bene een omzetgroei te verwachten van 5 procent.
Volkswagen gaat elektrisch
Dieselgate zal ongetwijfeld ook als klein spreekwoordelijke pepertje tussen het zitvlees hebben gediend voor Volkswagen. Het concern investeert tot en met 2030 meer dan 70 miljard euro in elektrische auto’s, batterijtechniek en de bijhorende diensten.
Reacties