Niet alleen Volkswagen, maar ook Suzuki en Jeep hebben het niet zo nauw genomen met de regeltjes. Bepaalde dieseluitvoeringen van de Jeep Grand Cherokee en de Suzuki Vitara zijn voorzien van sjoemelsoftware, waardoor ze bij uitstootmetingen positiever uit de test komen dan in de praktijk. De verborgen gimmick zou het schakelgedrag van de automatische transmissie tijdens de tests beïnvloeden. Stientje van Veldhoven, Minister voor Milieu en Wonen, vind dit onacceptabel en wil een terugroepactie voor deze auto’s verplichten. Modellen die niet aangepast worden om aan de uitstooteisen te voldoen, krijgen een wegverbod.

‘Ten eerste is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voornemens om terugroepacties verplicht te stellen voor voertuigeigenaren’, stelt de minister in een brief aan de Tweede Kamer. ‘Ten tweede ben ik met de RDW overeengekomen dat fabrikanten maatregelen moeten nemen om de voertuigen alsnog in lijn te brengen met de geldende regels ten tijde van de eerste toelating. Dat kunnen software- maar ook hardware-updates zijn.’

‘Mocht het de fabrikant niet lukken om dit in orde te brengen of in het geval dat de fabrikanten hier geen gehoor aan geven, zal de RDW de typegoedkeuring intrekken’, gaat de minister verder. Het gaat in Nederland om zo’n 110 Suzuki Vitara’s met een dieselmotor, en qua Jeeps kunnen het er nooit heel veel zijn. De maatregel kan wel gevolgen hebben voor andere modellen die nog tegen de lamp lopen in de toekomst.

Suzuki en Jeep ontwikkelden beide al software-updates voor de sjoemelmodellen, maar deze voldoen nog niet aan de eisen. De modellen vertonen nog steeds onverklaarbaar schakelgedrag tijdens emissietesten. RDW stelt FCA een deadline van 31 maart om de software-update in orde te hebben.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear