Het is een beetje alsof je de tondeuse in Doutzen Kroes zet zodat ze meer op Paul de Leeuw lijkt. Het Duitse LCE Performance pakt de prachtig geproportioneerde oer-Quattro en bouwt hem om tot kortere Audi Sport Quattro (klik maar, wil je even lezen). Ze halen daarbij 320 millimeter weg uit de wielbasis en monteren de juiste bodykit, inclusief de koplampen van een Passat 32B. Als kers op de taart geven ze de auto minimaal twee keer meer vermogen dan de originele Sport Quattro meekreeg. Oh, en met prijzen die oplopen tot een half miljoen voor een originele Sport Quattro, kun je dit best een koopje noemen.

Deze rode verschijning is zo’n replica. Het vermogen in dit demo-exemplaar is 1.081 pk op de wielen, wat betekent dat het vermogen op de krukas (en dat is wat autofabrikanten communiceren) nog iets hoger ligt. Met een totaalgewicht van 1.060 kilo komt dat dus neer op meer dan 1 pk per kilo – dat is een betere verhouding dan een Koeningsegg One:1. En als je het ons vraagt, is dat niet het meest indrukwekkende. Zelfs niet de goedkeuring van Walter Röhrl, die zijn handtekening op het dashboard plaatste.

De motor van de Audi Sport Quattro met 1.000 pk

We zijn vooral verbaasd over de enorme puzzel onder de motorkap. En hoe ze in hemelsnaam bedacht hebben precies die onderdelen te gebruiken. De 1.000+ pk vijfcilinder is namelijk gebaseerd op de 2.5 TDI uit de Audi A6. Daaronder monteerden ze de krukas van een VW T4-bus die alleen in Zuid-Afrika geleverd wordt, met daarop op maat gemaakte zuigers. De cilinderkop komt dan weer van een Audi S2. De nokkenassen zijn van eigen makelij en de wastegate van de TTE 1200-turbo komt van een RS 2.

De originele motor met 306 pk wil je trouwens überhaupt niet. Er gaan op het internet zelfs wilde verhalen dat Audi de aluminium motor van klanten tijdens een onderhoudsbeurt snel omwisselde voor een stalen exemplaar. ‘Omdat die aluminium motor niet bepaald een toonbeeld van betrouwbaarheid was en er nogal eens de brui aan gaf’, volgens de een. ‘Om te verhullen dat Audi eigenlijk niet genoeg homologatie-exemplaren had gebouwd’, volgens de ander. Maar goed, wilde verhalen dus.

Verder komt de versnellingsbak van de Audi RS 2, de cardanas van de Sport Quattro S1 en de aandrijfassen komen van de S2. Het remspul is weggekaapt bij de Porsche 911 GT3 RS (996). Uiteraard zijn veel delen iets aangepast of versterkt. Verder installeert LCE Performance zaken als een rolkooi, BBS-wielen, slicks en koolstofvezel deurpanelen en een koolstofvezel dashboard, als je dat wilt. De prijs is minimaal 140.000 euro voor een versie met 600 pk, als je je eigen oer-Quattro aanlevert. Handig voor de Duitsers: alles is TÜV-gekeurd.

Audi Sport Quattro met 1.000+ pk in actie

Reacties

  • Robert heeft op 7 april 2020 geschreven:

    Dit doet een Nederlands bedrijf al geruime tijd, Audi specialist Coen Donkers in Veghel, misschien dat jullie daar eens een kijkje kunnen nemen!

    • Vetmeulen heeft op 8 april 2020 geschreven:

      Klopt die maken mooie replica’ s

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)