We kunnen eindelijk zien waar alle stampij om begonnen was. Dit is de Aston Martin AM-RB 001, het liefdeskindje van Aston en Red Bull. De pk-gewichtsverhouding is gelijk aan die van een LMP1-raceauto. Specifieker nog: ongeveer 1.000 pk per ton. ‘Gemiddeld zal de Aston Martin AM-RB 001 meer vermogen hebben dan een LMP1-auto, maar een LMP1 zal meer vermogen hebben tijdens de boost-functie’, vertelt Marek Reichman, ontwerpchef bij Aston Martin. En nog wat sterker: de AM-RB 001 noteert even snelle tijden als de bovengenoemde racers.

De AM-RB 001 wordt helemaal from scratch gebouwd en deelt geen motor of aandrijflijn met andere auto’s. Achter de inzittenden zit een ultra-compacte V12 zonder turbo’s of andere beademingsapparatuur. De uitlaat zit bovenop. Aston Martin onderzoekt nog wat de beste transmissie is voor het exclusieve apparaat en ook hybride-toepassingen zijn niet uitgesloten. Exacte specificaties over vermogen of gewicht krijgen we dus nog niet, simpelweg omdat de auto nog niet klaar is.

De Aston Martin AM-RB 001 heeft downforce, veel downforce

Enorme gaten in het koetswerk zorgen voor de nodige downforce. Hierdoor is het waarschijnlijk noodzakelijk adaptieve dempers te installeren, reguliere dempers zouden het (te) zwaar krijgen van al die kilo’s downforce. Ook de aerodynamica zal tijdens het rijden andere vormen aannemen, om de luchtstroom optimaal te benutten.

Oké, een bizarre hypercar met indrukwekkende circuitprestaties dus. ‘Maar je kunt er ook gewoon mee naar de bioscoop’, zegt Adrian Newey van Aston Martin. Hij laat ook nonchalant even vallen dat een aantal huidige F1-coureurs al een AM-RB 001 besteld heeft, maar dat ook normale mensen erin kunnen rijden. Je zit trouwens ook als een F1-coureur in de auto, met je knieën en voeten vrij hoog.

99 keer AM-RB 001

Er komen 99 exemplaren van de Aston Martin AM-RB 001, inclusief een paar circuitversies. Eind 2018 begint de productie. Wees er wel snel bij, de orderboeken beginnen vol te raken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)