
Een heel oude auto is verkocht voor een flinke geldsom. Verder blijkt sneeuw niet warm te zijn en heeft de naaldboom zijn naam gekregen omdat er naalden aan zitten (of aan horen te zitten). Inderdaad, allemaal nieuws waar niemand echt van op kijkt. Toch is het eerste deel van deze opsomming wel het benoemen waard. Deze wonderschone Porsche 911 Targa is namelijk de duurste ooit.
De 911 is een gerestaureerde versie die stamt uit 1972. Hij werd in januari van dit jaar onthuld naast een speciale Targa GTS. Toen besloot Porsche dat de klassieker niet in de verkoop ging. De gerestaureerde 911 was er alleen om de vijftigste verjaardag te vieren van Porsche Design; je weet wel, het deel van Porsche dat coole pennen, brillen en uitlaatsystemen voor aan de muur maakt.
Specificaties van de duurste Porsche 911 Targa
Blijkbaar was de 911 T 2.4 Targa ooit ‘in slechte conditie’ en miste wat onderdelen. Porsche besloot om de motor en het chassis te reviseren en te upgraden naar de mooiere S-variant. Dat betekent dat hij mechanische benzineinjectie krijgt en 190 pk. Zoals je ziet, zijn ook de koets en interieur aangepakt. Het hele ombouwproces duurde twee jaar. Geen vlug zijprojectje dus.
‘Het is altijd een erg emotioneel moment voor me als ik zoiets unieks rij’, vertelt Uwe Makrutzki, de baas van Porsche Classic restauratietak tijdens de bekendmaking van 911. Het zal je niet verbazen dat de klassieke Porsche heerlijk rijdt. ‘Ik heb het hele restauratieproces van deze auto maandenlang gevolgd naar zijn vroegere glorie voordat we op tot dit punt kwamen’, zegt Makrutzki.
De 911 Targa ging onder de hamer bij RM Sotheby’s. Volgens hen is de speciale Porsche een ‘nieuw wereldrecord voor het Porsche Targa-model’. De gelukkige winnaar van de veiling moest 1.149.000 dollar (iets meer dan 1 miljoen euro) neerleggen. Een flinke berg geld voor een oud Elfje, maar dan heb je wel een van de mooiste. De koper kreeg er trouwens ook een cool horloge bij.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)
