De wedloop om snelste auto was vroeger altijd een spannende. Merken als Porsche, Ferrari, Jaguar en McLaren vochten die strijd uit. Tegenwoordig zijn er dermate veel bizarre hypercars met topsnelheden die bijna onwerkelijk zijn, dat het minder bijzonder lijkt. Dat zit ‘m niet zozeer in de topsnelheid, maar meer in de extreem gelimiteerde oplage. Toch heeft General Motors een opvallende zet gedaan met de nieuwe Chevrolet Corvette ZR-1, daarvan ligt de topsnelheid aanzienlijk hoger dan verwacht.
De cijfers van deze auto grenzen aan het hondsdolle. We hebben hem al eens aan jullie voorgesteld, maar we doen het gewoon nog even een keer. De 5,5-liter V8 is voorzien van twee turbo’s en levert 1.064 pk. De prijs van dit alles: vanaf omgerekend 165.000 euro. Volgens Chevrolet was een topsnelheid van 345 km/u mogelijk. Dat was een soort veilige opgave: dat moet zo’n Corvette ZR-1 altijd wel halen.
Waar kun je zo’n test dan doen?
Nu zijn fabrikanten wel vaker vrij behoudend met de topsnelheid. Of ze moeten het inschatten, of ze gaan het daadwerkelijk testen. In dit geval hebben ze bij Chevrolet een Corvette ZR-1 gepakt en die verscheept naar Papenburg. Mocht je dat niet kennen, dat ligt vlakbij Winschoten over de grens. Niet alleen heb je daar een Autobahn waar het lange stuk recht genoeg om zelfs met een Clio 1.6 Dynamique 200 km/u te halen, je hebt er ook een hogesnelheidscircuit: ATP Automotive Testing in Papenburg.
Normaal gesproken wordt er dan een Stig-achtige coureur ingebeld om de hogesnelheidsrun te doen. In dit geval werd de aanzienlijk minder atletische Mark Reuss ingevlogen. Hij is geen testcoureur, maar de President van Chevrolet. Nu zijn mannen van middelbare leeftijd altijd een belangrijke doelgroep geweest, dus in die zin begrijpen we de keuze wel. Sterker nog: het geeft aan dat normale stervelingen deze prestatie ook kunnen halen.
En, wat was de uiteindelijk topsnelheid Chevrolet Corvette ZR-1?
Hoog, heel erg hoog: 375,44 km/u. Nu is die snelheid indrukwekkend, maar al helemaal omdat het gewoon een normale Corvette ZR-1 is. Er zijn geen speciale modificaties uitgevoerd. De auto was voorzien van de standaard aluminium velgen het standaard-aerodynamicapakket. Dat laatste is logisch, want met dat pakket verhoog je juist de luchtweerstand voor meer downforce en heb je een lagere topsnelheid.
Lees ook: De nieuwe Rezvani Beast Mk2, een gepanserde Corvette C8 met 1000 pk
Om even die topsnelheid in perspectief te plaatsen, de Corvette ZR-1 is dus sneller dan de meeste hypercars. Ook sneller dan de snelste Brabussen (waarbij hard gaan op de lange rechtse stukken het bestaansrecht van is). Het komt ernstig dicht in de buurt van de topsnelheid van de McLaren F1. Dat was ook een auto die ‘toevallig’ veel sneller was tijdens een test dan de fabrikant van te voren inschatte. De auto is (nog) niet leverbaar in Nederland, helaas.
Reacties