De vraag ‘wat is de beste politieauto?’ is geregeld een discussie hier op de burelen van TopGear. Ze moeten voldoen aan een hele hoop eisen waar we geen weet van hebben, maar een ding weten we wel: ze moeten een beetje gezag uitstralen en streetcred hebben. Anderzijds moeten ze ook niet weer te exotisch zijn want tja, het blijft natuurlijk belastinggeld. In het geval van de Durban Metro Police Service hebben ze het goed gedaan. De lokale politie in Zuid-Afrika heeft een lading Golf GTI’s gekocht.
De auto in kwestie is eigenlijk een no-brainer. Ze hebben gekozen voor extra vlotte Golfjes om zo sneller op plaats van bestemming te kunnen zijn, zo laten de politie van Durban weten. De autokenner in het algemeen en VAG-liefhebber in het bijzonder zal gezien hebben dat het niet de nieuwste Golf ‘8,5’ is, maar de uitgaande Golf 8. De GTI is nét voorzien van een facelift, maar dit is nog het ‘oude model.
Hoe snel is de politie Golf GTI dan eigenlijk?
De reden daarvoor is te begrijpen. De auto’s zijn een tijdje geleden gebouwd en vervolgens omgebouwd tot politie-specificatie. Daar gaat altijd iets tijd overheen. Wat dan wel weer tof is, het politiekorps heeft gekozen voor de 18-inch wielen, in plaats van de 17-inchers. Er is dus iemand die bij het korps gezegd heeft “prima, die Golf GTI, maar bestel dan wel die fraaie wielen mee, het oog wil ook wat”.
Dat het een ouder model is, is absoluut geen schande. Deze zijn voorzien van de 2.0 TSI viercilinder turbomotor met 245 pk en 370 Nm. Daarmee kun je in 6,2 seconden de 100 km/u halen en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Nu denk je: “maar mijn *vul hier jouw auto in* is sneller”, maar vergeet niet dat deze auto’s met elkaar samenwerken en bestuurd worden door zeer ervaren politieagenten.
Hey, dat zijn niet allemaal Golfjes toch?
Verder begrijpen we de keuze voor de Golf GTI wel. Ze zijn niet alleen voldoende vlot, maar ook compact en wendbaar. Het is een vijfdeurs, dus je kan een paar verdachten meenemen op de achterbank. En met een prijs van dik 40.000 euro zijn ze ook weer niet té kostbaar. Daarnaast zijn ze goed te kietelen naar meer vermogen, al het lijkt ons sterk dat het politiekorps van Durban deze 50 GTI’s naar de lokale chiptuner op de rollenbank laat zetten.
Lees ook: Hardrijders opgelet: dit ga je betalen voor verkeersboetes in 2025
Wie heel goed kijkt op de foto van bovenaf, ziet één model dat er duidelijk niet tussen hoort. Als wij er niet naast zitten is dat een Volkswagen Polo Vivo. Dat is een typisch Zuid-Afrikaanse auto. De basis is de Polo die wij 2010 konden krijgen, maar dan met een fris neusje erop. Weet je dat ook weer.
Reacties