Toevallig kregen we laatst een bericht in de mailbox over elektrische auto’s en het trekgewicht. Hoe zit dat eigenlijk? Kun je met een EV überhaupt een grote caravan trekken of oververhit dan alles? Nou, wij vonden het ook een interessante casus en doken eventjes in de materie. In dit geval kijken we naar de 7 elektrische auto’s die het meeste mogen trekken. Het gaat specifiek om nieuwe elektrische auto’s die je in Nederland kunt bestellen.

Voordat we beginnen: met een elektrische auto kun je heel erg goed een zware kar trekken. Het hoge gewicht en lage zwaartepunt zorgt ervoor dat de kar lekker stabiel achter je auto hangt. Dankzij het enorm hoge koppel en het direct beschikbare vermogen is het geen moeite voor de EV om een caravan te trekken. Oh, en je hebt geen frictie en slijtage in versnellingsbakken en tussenbakken. Het is gewoon gas geven en gaan. In onderstaande zeven auto’s kun je het meeste mee sleuren:

Audi A6 e-tron Sportback performance: 2.100 kilo

Audi A6 Sedan (2024)

De meest significante auto in dit overzicht is de Audi A6 e-tron, ondanks dat deze slechts op de ‘laatste’ plaats staat. Dit overzicht staat sowieso alleen maar vol met winnaars, want meer dan 2.000 kilo kunnen trekken is bijzonder, maar voor een sedan al helemaal. Je moet daarvoor wel de ‘performance’-uitvoering bestellen of meteen voor de S6 gaan. De Audi A6 is dus niet alleen heel erg fraai om te zien en efficiënt, je kan er ook een hele flinke caravan mee trekken.

Volvo EX90 Twin Motor: 2.200 kilo

Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra 2024 review: 3/4 achter

Natuurlijk mag deze Volvo EX90 veel trekken. De auto weegt namelijk tegen de 2.700 kilo, dus dan is een flinke caravan geen probleem. In dit geval mag ie 2.200 kilo trekken. Het maakt overigens niet uit of je de gewone Twin Motor (408 pk) hebt of de Twin Motor Performance (507 pk), voor beide geldt dat die 2.200 kilo mogen meeslepen.

Polestar 3: 2.200 kilo

Polestar 3 (prototype) schuin achter

Het is niet verwonderlijk dat de Polestar 3 in dit overzicht staat. De auto is technisch verwant aan de Volvo EX90. Het grote verschil is dat de Polestar aanzienlijk sportiever is en slechts plaats biedt aan 5 personen. Ook de Polestar 3 is geen lichtgewicht, leeg is ie al meer dan 2.500 kilo zwaar. Met de Polestar 3 kun je twee Eriba Pucks erachter hangen en nog niets doorhebben.

Tesla Model S Long Range: 2.268 kilo

Tesla Model X Plaid Rood zijkant rechts voor

Een lijstje met elektrische auto’s is niet compleet zonder Tesla. De Model X is de enige die meer dan 2.000 kilo kan trekken. De twee leverbare uitvoeringen kunnen allebei 2.268 kilo trekken, overigens. Dus de Long Range AWD alsmede de Plaid. Dat moet echt humor zijn: dat je met een flinke Airstream erachter bij het stoplicht sneller weg bent dan de meeste auto’s.

Audi Q6 e-tron quattro: 2.400 kilo

Audi Q6 e-tron zijkant

Wederom een hele knappe prestatie van Audi, want in tegenstelling tot de andere SUV’s in dit overzicht is de Q6 een maatje kleiner en met een gewicht van 2.300 kilo ook relatief licht. Sterker nog, er is een grotere elektrische SUV bij Audi, de Q8 e-tron. Het belangrijkste is dat je een quattro-uitvoering hebt. De reguliere quattro, performance en SQ6 mogen alle drie precies 2.400 kilo trekken.

BMW iX: 2.500 kilo

BMW iX M60 (2023) rijdend schuin voor

De BMW iX is een zeer controversiële auto. Dat komt nog niet eens vanwege het feit dat ie elektrisch is. De BMW iX is vooral heel erg niet mooi in de ogen van velen. Hij ziet er weliswaar uit als een uitvergrote bever-geboorte, het is een bijzonder goede auto. Redelijk efficiënt, zeer comfortabel en je kan dus een hele grote kar erachter hangen en alsnog binnen 10 seconden naar de 100 km/u knallen.

Kia EV9: 2.500 kilo

De grote winnaar van dit overzicht is de Kia EV9. Deze Zuid-Koreaanse mastodont mag 2.500 kilo trekken. Dat is exact evenveel als bovenstaande BMW iX. De Kia wint puur omdat je die al voor een veel lager bedrag kunt kopen. Laat je niet misleiden door de badge, dit is echt een enorme auto van 2.525 kilo leeggewicht. Dus als je alle kinderen en bagage erin doet, ga je hard richting de drie ton, zeker als je je echtgenoot meerekent.

Reacties

  • Corne heeft op 27 oktober 2024 geschreven:

    Nog even testen dus wat de actieradius is met b.v. een caravan van 1500 kilo aan de haak in vergelijking met niets… Ben bang dat we de Benelux niet uitkomen vandaag… en bestaat er ook nog iets betaalbaars ?

    Reageer
  • Björn heeft op 23 oktober 2024 geschreven:

    Met zo een dikke sleurhut erachter, zal de actieradius ook wel een serieuze duik nemen. Dan moet je een week extra verlof in calculeren voor al die extra stops om te laden als je naar Zuid-Europa rijd.

    Reageer
  • Wijsneus heeft op 22 oktober 2024 geschreven:

    “Oh, en je hebt geen frictie en slijtage in versnellingsbakken en tussenbakken.”
    Er zit nog steeds een overbrenging tussen motor(en) en wielen.
    Er is dus ook gewoon extra slijtage bij extra belasting.
    Wat dat betreft zijn het net auto’s, die EV’s.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)