Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk

We rijden in de 851 pk sterke Demon

Foto('s): TopGearDodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk
Dodge Challenger SRT Demon: 1e rij-indruk

Deze auto is gemaakt voor de dragstrip. Het hele doel bij het ontwerpen van de Dodge Challenger SRT Demon is geweest om hem zo snel mogelijk vanuit stilstand naar voren te laten knallen. Da’s aardig gelukt: het is de productieauto die het snelst van nul naar 100 km/u gaat. De specificaties van de Demon laten je hoofd harder tollen dan een Fidget Spinner met nitro.

Maar hoe is het om die acceleratie te ervaren?

Geweldig. Geweldig leuk. We bedoelen maar, wat had je anders hiervan verwacht? Een V8 met supercharger en 851 pk die gromt en bromt en een paar super kleverige achterbanden aandrijft. We hebben nog nooit iets ervaren dat zo hard van de lijn komt als een Demon. Een Ludicrous Tesla is aardig bruut, net als een 911 Turbo S, maar de Demon is apocalyptisch.

Als je hem op de dragstrip op zijn staart trapt, explodeert hij in een gewelddadige uitbarsting van pk’s. We happen naar adem en worden in onze stoel gedrukt, want dat is namelijk een natuurlijke reactie wanneer je voelt dat je een stomp krijgt. Zo voelt dit dan ook bij de acceleratie. Wat is er trouwens ooit met wielspin gebeurd? Er is geen wielspin, waar er eigenlijk een hele bootlading aan spinnende wielen zou moeten zijn. Dit is geen resultaat meer van draaiende wielen, dit is een katapult.

En als je niet elk weekend aan het dragracen bent?

Twee dingen baarden ons zorgen voordat we de weg op gingen: de banden en het vermogen. Maar de dikke Nitto dragbanden bieden eigenlijk best heel veel grip, zelfs als het wegdek vochtig is (al zouden we hem wel meteen aan de kant zetten als we regen zagen). De motor kan ook een lief poesje zijn. Dodge heeft het goed voor elkaar gekregen om de gasrespons juist af te stellen. Je krijgt altijd het vermogen dat je wilt en staat dus niet na elk groen stoplicht een achterbumper van dichtbij te inspecteren.

Ook de versnellingsbak is zeer aangenaam en soepel op de weg. De auto rolt normaal gesproken wel door de bochten, maar zet hem in ‘Sport’ en je kunt nog redelijk hard door de bocht.

Genoeg gepraat, hebben jullie een wheelie gemaakt?

Voor zover wij weten niet. Het blijkt dat het nog niet zo vanzelfsprekend is om een auto van de lijn te lanceren. Je moet de juiste techniek vinden, het perfecte aantal toeren maken en het gaspedaal rustig aan voeden. Dragracen is nog niet zo makkelijk als het lijkt.

Het is een waanzinnige auto. Het is moeilijk om te bevatten hoe gestoord hij eigenlijk is, wat ook komt doordat dragracen hier niet zo groot is als in Amerika. Maar de Demon heeft een verrassend goede balans tussen een dragauto en een straatauto. Hij is perfect te gebruiken als daily driver, maar stel hem in voor de dragstrip en je ogen zullen nooit meer op dezelfde plek zitten.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken