Het vermogen van de Dodge Charger Hellcat zorgt al enige tijd voor veel onduidelijkheid, want de een roept 707 pk, de ander 717 pk. Eerst even wat plooien in de onduidelijkheid gladstrijken. De Dodge Charger Hellcat, zoals je ‘m al kent, stuwt 717 pk naar de achterwielen. Dit is de nóg iets krachtiger Dodge Charger Hellcat Daytona, met 726 pk uit dezelfde 6,2-liter V8.

Waarom zegt Dodge in het officiële persbericht dan 717 pk? Dat zijn Amerikaanse pk’s, ook wel brake horsepower (bhp) genoemd. Bij de normale Charger Hellcat moet je de 707 bhp dus omrekenen naar 717 pk. Eigenlijk het enige dat je moet weten, is dat de krachtigste sedan ter wereld nóg wat sterker is geworden, al is het maar met een paar pk.

De nieuwe sedan brengt ode aan de oorspronkelijke Charger Daytona van vijftig jaar geleden. In de jaren zestig was NASCAR al enorm populair in Amerika en werd er nog geracet met vierkante musclecars. Dodge was verwikkeld in een heftige strijd met Ford, dat net de nieuwe Torino had uitgebracht. Ze moesten iets bedenken om een streepje voor te krijgen.

Dodge bedacht in 1969 de Daytona, een Charger met een puntige extensie op de neus en een vleugel die boven het dak uitstak. De Daytona won zijn eerste race en zette in 1969 een ronderecord van 320 km/u gemiddeld en hield dit record maar liefst 17 jaar vast. Niet omdat niemand zo’n snelle auto kon bouwen, maar omdat de uitbundige aerodynamica op de auto verboden werd in 1971.

De nieuwe Dodge Charger Hellcat Daytona knipoogt naar de snelle NASCAR-racer door op de achterste flanken een wit vlak met het woord Daytona te integreren. Dodge produceert slechts 501 exemplaren, het minimale productieaantal in 1969 om met de auto te mogen racen. Binnenin vind je ook een aantal verwijzingen naar de oorspronkelijke Daytona.

Hoe veel sneller de Dodge Charger Daytona is met zijn 9 extra pk’s, dat vertelt Dodge niet. Met 726 pk in totaal zal het extra zetje ook nauwelijks merkbaar zijn. De Hellcat gaat in ieder geval van 0 naar 96 km/u in 3,6 seconden en de topsnelheid is 315 km/u. Hopelijk verkoopt deze speciale uitvoering beter dan de oorspronkelijke Daytona, want die wist potentiële kopers niet te overtuigen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)