We mogen als Nederlanders trots zijn op Donkervoort. Van wat ooit begon als een verbetering op het recept van de Lotus Seven, groeide uit tot een niche in een niche. Donkervoorts volgen nog het altijd het principe van ultralichte bouwtechniek, maar dan in combinatie met bizarre prestaties. En bouwkwaliteit. De Donkervoort F22 kun je niet meer vergelijken met een Caterham. Dankzij de Donkervoort F22 Final Five weten we dat dat ook niet meer hoeft, want het einde is in zicht.
Het was al bekend dat de Donkervoort F22 erg zeldzaam zou blijven. Donkervoort gaf bij de introductie al aan dat er 50 exemplaren gebouwd gingen worden, dat werden er later 25 meer en toen nog ens 25 meer. De auto die je op deze pagina zit, valt daar niet onder. Van de Donkervoort F22 Final Five gaat Donkervoort er nog eens vijf maken. Dit naar aanleiding van het aantal cilinders dat onder de koolstofvezel motorkap ligt: de roemruchte vijfcilinder van Audi.
Laatste met de epische vijfcilinder
Het zal namelijk de laatste Donkervoort zijn met deze motor. De vijfcilinder debuteerde in 2011 in de Donkervoort D8 GTO. Dat veranderde de status van het merk aanzienlijk. Van sportwagenmerk naar supersportwagenmerk. Dat komt mede omdat ze het concept maar door blijven ontwikkelen. Ook met de F22. Ook al was de productie bijna afgelopen en waren de auto’s uitverkocht, alsnog ging men door. Het knapste wat Donkervoort heeft gedaan met de F22 Final Five is nog meer gewicht eraf te schaven.
Met een Bentley Continental GT of BMW M5 is het makkelijk om er gewicht af te halen, maar bij een superlichte tweezits sportwagen van carbon is dat vrij lastig. Toch is het ze bij Donkervoort gelukt. Keramische remschijven zorgen voor 2,5 kilo besparing per wiel – 10 kilo in totaal dus. Een titanium uitlaat scheelt ook nog eens 4 kilo. De koolstofvezel velgen zijn ook weer een paar kilo lichter. Het resultaat is een drooggewicht van 716 kilo, een besparing van 34 kilo. Chapeau, chapeau, chapeau.
Prestaties Donkervoort F22 Final Five
De prestaties zijn bizar: van 0-100 km/u duurt slechts 2,5 seconden en de topsnelheid is 290 km/u. Met dank aan de vijfcilinder, die goed is voor 500 pk en 640 Nm. Vergeet niet dat deze motor in de Audi RS 3 ‘slechts’ 400 pk en 500 Nm levert en al erg snel is. De Donkervoort F22 is meer dan de helft lichter en heeft dus meer vermogen en koppel. Je zult echt met een hypercar moeten komen om het bij te houden. Ook bijzonder is het verbruik: 1 op 14,08, aanzienlijk zuiniger dan de RS 3 – die doet op 1 op 11,9.
Lees ook: Dit is de geschiedenis van Donkervoort
Nu gaat het overigens niet om absolute prestaties (of het verbruik), maar om de beleving achter het stuur(tje). Een handgemaakte auto van dit kaliber is nooit goedkoop en met een prijs van 315.000 euro (zonder belastingen) is dat met deze Donkervoort ook niet het geval. Je kan die prijs van de Donkervoort F22 Final Five nog wat opdrijven door te kiezen voor: stoelverwarming, lift-systeem (voor drempels), extra krachtige airco, race-ABS van Bosch, stuurbekrachtiging en carbon stoelen van Recaro.
Nox95 heeft op 27 november 2024 geschreven:
Hartstikke gave wagens! En het leuke is dat deze auto’s best vaak gebruikt worden waar ze voor gemaakt zijn! Niet zoals een exclusieve lambo die eeuwig binnen slaapt.