Donkervoort mag als kleine autofabrikant na 2035 gewoon nog auto’s met een benzinemotor verkopen. Dat is goed nieuws voor de Nederlandse autobouwer, maar het verbod levert wel een ander probleem op. Donkervoort koopt motoren in bij Audi, en die gaat uiteindelijk stoppen met de productie van vijfcilinders. Daarom moeten ze in Lelystad binnenkort op zoek naar een andere motorenleverancier.

TopGear Nederland spreekt met Denis Donkervoort, de zoon van de oprichter en inmiddels de baas van de firma: ‘Ik zou willen zeggen dat het voor nu 95 procent zeker is dat onze samenwerking met Audi zal stoppen. De paden kruisen elkaar niet meer, maar zijn verder van elkaar af komen te staan. Audi wordt verplicht om te elektrificeren, Donkervoort doet juist het tegenovergestelde.’

De Donkervoort F22 is de laatste met een vijfcilinder van Audi

‘Wij produceren in relatieve zin heel weinig auto’s, we doen ongeveer veertig auto’s per jaar. We hebben afgelopen december de Donkervoort F22 geïntroduceerd met een oplage van 75. Het lijkt erop dat we die nog een beetje kunnen uitbreiden naar 90 stuks. Dus dat betekent dat je een goede 2 tot 2,5 jaar productie hebt.’

‘Als je kijkt naar de afgelopen twee jaar hoeveel er op dit gebied gebeurd is, dan kunnen we allemaal niet in de glazen bol kijken wat er in de komende twee jaar gebeurt. Dus zeg nooit nooit. Het [de samenwerking met Audi, red.] is zoals het er nu uitziet inderdaad over maar wie weet komt er nog iets leuks voorbij.’

De gloednieuwe Donkervoort F22 weegt een bescheiden 750 kilo en haalt 470 pk uit een aangepaste Audi vijfcilinder. Het vermogen is zelfs 500 pk met de optionele free-flow uitlaat. Uiteraard gebeurt het schakelen met een handbak met vijf (want lichter dan zes) versnellingen. In de gehele aandrijflijn werd de frictie in totaal met 20 procent teruggedrongen.

Wat wordt de nieuwe motorleverancier voor Donkervoort?

Alle grote automerken zullen stoppen met de verbrandingsmotoren, dus Donkervoort kan ook niet zomaar aankloppen bij Ford of BMW. De nieuwe grote baas van Donkervoort denkt dat hij wel kan slagen bij een andere kleine autofabrikant.

‘Andere collega’s [van kleine automerken, red.] gebruiken onze Ex-Core en dat is dan prachtig, want als je dan aan dezelfde tafel zit en kan vragen “wij hebben wel iets moois als het gaat om composiet, jullie hebben iets moois als het gaat om aandrijflijnen, kunnen we daar nou niet iets mee?”. We zijn dus bezig met de ontwikkeling met collega kleinserie [kleine autofabrikanten, red.] voor een nieuwe aandrijflijn.’

We vragen aan Donkervoort of hij een kleine hint wil geven over de toekomstige motorleverancier: ‘Tipje van de sluier is dat je het moet zoeken in collega kleinserie en dus niet meer de grootserie [grote autofabrikanten, red.].’

Wordt Koenigsegg de nieuwe leverancier?

Dus Donkervoort is in gesprek met een kleine autofabrikant die zijn eigen verbrandingsmotoren maakt. En als we een beetje tussen de regels doorlezen, moet dat een fabrikant zijn die wel geïnteresseerd is in duurzame brandstoffen. Dan kom je heel snel uit bij Koenigsegg. De Zweedse supercarfabrikant heeft de Tiny Friendly Giant, dit is een lichte 2,0-liter driecilinder die 600 pk produceert.

We vragen of het Koenigsegg is die in de toekomst motoren voor Donkervoort gaat produceren. Het blijft even stil, en dan zegt Denis: ‘Het mooie is dat er een heel aantal kleinseries ook out of the box denken en Koenigsegg is daar zeker een soort van koploper in. Ze zijn een groot voorbeeld voor ons om te zien hoe het ook kan en wat de mogelijkheden zijn. We houden zeker ook goed in de gaten wat zij doen.’

Het blijft dus nog heel even spannend wie in de toekomst de motoren mag gaan leveren voor Donkervoort. Voorlopig kun je dus nog wel eventjes terecht bij Donkervoort voor een F22 met die smeuïge vijfcilinder van Audi.

Reacties

  • Limo heeft op 16 december 2023 geschreven:

    Je kunt toch alvast 1000 Audi motoren op voorraad nemen …..

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)