
Het Nederlandse Lightyear geeft zich niet zomaar over. Het eerste productiemodel is definitief van de baan, maar er is nieuwe hoop voor de tweede auto met de naam Lightyear 2. Het bedrijf heeft genoeg kapitaal opgehaald bij investeerders om het hoofd boven water te houden. Voor nu in ieder geval, want de 8 miljoen euro die nu binnen is, is slechts het begin.
Lightyear bedankt de groep investeerders: ‘Wij willen de Individual Investors Group (IIG) bedanken voor hun inzet en vertrouwen in onze missie. Deze stichting geeft ons de mogelijkheid om verder te werken aan het concept en het extra kapitaal op te halen dat nodig is om de Lightyear 2 te gaan produceren.’ Volgens NRC mogen nu 100 van de 650 medewerkers blijven bij Lightyear.
8 miljoen euro in één dag
IIG-initiatiefnemer Arnoud Aalbersberg: ‘Ik ben opgelucht dat we deze doorstart hebben kunnen faciliteren door in één dag 8 miljoen euro op te halen bij investeerders die vanaf het begin aan dit avontuur zijn begonnen. Dit toont ons sterke geloof in het bouwen van zonne-elektrische auto’s met verminderde afhankelijkheid van het elektriciteitsnet voor een breder publiek.’
Er verandert wel het een en ander. Voorheen was het Intellectuele Eigendom (IE) ondergebracht bij Atlas Technologies, maar de IE gaat nu naar een nieuw bedrijf. De komende weken moet er nog 50 tot 60 miljoen euro verzameld worden om de Lightyear 2 verder te ontwikkelen.
Eén reactie op “Lightyear haalt 8 miljoen euro op en maakt doorstart voor productie tweede auto”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Lightyear krijgt miljoeneninvestering, maar dat is geen goed nieuws voor de zonneauto

Lightyear kan geen investeerders vinden, goedkopere zonneauto ook geschrapt

Het Nederlandse Lightyear ziet een samenwerking met Tesla wel zitten

De (onbruikbare) auto’s van Lightyear brachten nog best veel geld op

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Een van de leukste ‘automerken’ van Nederland is failliet, dus jij kunt nu voor een prikkie je slag slaan

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Politie waarschuwt voor vluchtstrookbendes in Nederland – zo willen ze jou oplichten

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

Het punt is dat je schaalgrootte nodig hebt voor productie en dat pas bereikt na een klein wonder (als startup). De eerste 65 jaar zijn per definitie zwaar verliesgevend.
Ontwerp en productie van een prototype is niet makkelijk maar valt in het niets bij de enorme operatie die komt kijken bij massa productie.
Ik roep al jaren dat Lightyear failliet zal gaan. Ze opereren veel te langzaam en de prijzen zijn veel te hoog.
Zonnepanelen op je dak is leuk maar we leven niet in spanje, wat het hier oplevert? Meer gewicht en een auto met fietsbanden voor een kwart miljoen euro.
Ik zou het pakket aan patenten gewoon verkopen aan een legacy autobouwer en stoppen met het hele merk.