Het Nederlandse Lightyear geeft zich niet zomaar over. Het eerste productiemodel is definitief van de baan, maar er is nieuwe hoop voor de tweede auto met de naam Lightyear 2. Het bedrijf heeft genoeg kapitaal opgehaald bij investeerders om het hoofd boven water te houden. Voor nu in ieder geval, want de 8 miljoen euro die nu binnen is, is slechts het begin.
Lightyear bedankt de groep investeerders: ‘Wij willen de Individual Investors Group (IIG) bedanken voor hun inzet en vertrouwen in onze missie. Deze stichting geeft ons de mogelijkheid om verder te werken aan het concept en het extra kapitaal op te halen dat nodig is om de Lightyear 2 te gaan produceren.’ Volgens NRC mogen nu 100 van de 650 medewerkers blijven bij Lightyear.
8 miljoen euro in één dag
IIG-initiatiefnemer Arnoud Aalbersberg: ‘Ik ben opgelucht dat we deze doorstart hebben kunnen faciliteren door in één dag 8 miljoen euro op te halen bij investeerders die vanaf het begin aan dit avontuur zijn begonnen. Dit toont ons sterke geloof in het bouwen van zonne-elektrische auto’s met verminderde afhankelijkheid van het elektriciteitsnet voor een breder publiek.’
Er verandert wel het een en ander. Voorheen was het Intellectuele Eigendom (IE) ondergebracht bij Atlas Technologies, maar de IE gaat nu naar een nieuw bedrijf. De komende weken moet er nog 50 tot 60 miljoen euro verzameld worden om de Lightyear 2 verder te ontwikkelen.
Maarten heeft op 22 februari 2023 geschreven:
Het punt is dat je schaalgrootte nodig hebt voor productie en dat pas bereikt na een klein wonder (als startup). De eerste 65 jaar zijn per definitie zwaar verliesgevend.
Ontwerp en productie van een prototype is niet makkelijk maar valt in het niets bij de enorme operatie die komt kijken bij massa productie.
Ik roep al jaren dat Lightyear failliet zal gaan. Ze opereren veel te langzaam en de prijzen zijn veel te hoog.
Zonnepanelen op je dak is leuk maar we leven niet in spanje, wat het hier oplevert? Meer gewicht en een auto met fietsbanden voor een kwart miljoen euro.
Ik zou het pakket aan patenten gewoon verkopen aan een legacy autobouwer en stoppen met het hele merk.