De stoelen van de Lightyear 0 kwamen misschien wel van Recaro, maar voor de rest probeerde het Nederlandse automerk bijna alles helemaal zelf te doen. En dat bleek toch wel een brug te ver. Is het dan niet verstandig om een samenwerking aan te gaan met een bedrijf dat de klappen van de zweep kent? Eentje die voor exact dezelfde uitdagingen stond (of staat) en dat wel overleefde?

Medeoprichter Lex Hoefsloot vertelt in de podcast Doorzetters dat hij een samenwerking tussen Lightyear en Tesla niet zo’n slecht idee zou zijn: ‘Dit zou een logische partner voor Lightyear kunnen zijn,’ begint hij, ‘maar dat geldt ook voor andere fabrikanten.’ Moet de Nederlandse autobouwer dan de eigen auto vergeten en alleen de zonnepanelen gaan leveren?

Dat houdt Hoefsloot nog even in het midden, maar Hoefsloot denkt wel dat ze vooral de fabrikanten kunnen helpen: ‘Veel fabrikanten hebben een probleem. Ze moeten versneld elektrisch, of hun strategie is niet onderscheidend genoeg. Voor ons is een dergelijke samenwerking “iets natuurlijks”. Je kunt ook sneller schakelen via een partnership.’

Tesla was al eerder een match voor Lightyear

Een zonnedak ontwikkelen voor Tesla, zou niet zo’n probleem moeten zijn voor Lightyear; ze hebben het al eerder gedaan. In 2020 testte het bedrijf met een omgebouwde Model 3 met zonnepanelen. Die zie je in de foto’s hierboven. En misschien is dat wel de juiste businesscase: pak een efficiënte auto die al doorontwikkeld is en plak daar je zonnepanelen op. Sono Motors doet dit ook.

De medeoprichter lijkt daar ook een beetje op te sturen: ‘We lossen de grootste problemen van elektrische auto’s op. Dat is het bereik, de laadpalen en de kosten. Dit zijn dé drie factoren waarom mensen niet elektrisch rijden. Je hoort die op elke verjaardag terugkomen. Het kan niet anders dan dat er voor zo’n product een markt is. Honderd procent.’

Reacties

  • maarten heeft op 19 mei 2023 geschreven:

    Denken dat je als dromer een reus kunt ‘helpen’ door onwetendheid.

    Lightyear biedt werkelijk geen enkele toegevoegde waarde voor Tesla. Tesla is al toonaangevend op alle gebieden. Zonnepanelentechnologie? Tesla is zelf al actief in zonnepanelentechnologie (https://www.tesla.com/solarroof). Bovendien kan Tesla een beroep doen op SpaceX, dat al gebruikmaakt van ultramoderne paneeltechnologie voor satellieten en de nieuwste en beste materialen op het gebied van materiaalwetenschap, zoals de lichtste en sterkste metaallegeringen die worden gebruikt voor raketten en nu ook bij Tesla.

    Een zonnepaneel op je dak klinkt leuk, maar is het praktisch en economisch haalbaar? Nee, om de volgende redenen:

    Het is te duur (zie kosten van de Lightyear One, dat gaat niet werken…).
    De panelen moeten meer stroom opwekken dan een typisch paneel dat we op onze daken leggen. Deze betere panelen zijn erg duur.
    Ze moeten het extra gewicht (en dus het extra stroomverbruik van de auto) compenseren ten opzichte van een auto met een normaal dak.
    De opbrengst is redelijk als je in Spanje woont, maar zelfs daar kun je met dat oppervlak aan panelen misschien maar 10-15 km per dag aan bereik opwekken. De rest van het jaar zit je met extra gewicht op een ongewenste plek (hoog), wat gedurende de levensduur van de auto ten koste gaat van het bereik.

    Kortom, het is beter om de auto zelf zo efficiënt mogelijk te maken door het gewicht en de complexiteit te optimaliseren en ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk zeldzame aardmetalen worden gebruikt in de batterijen en motoren. Daar ligt de echte winst.

    • Mike heeft op 20 mei 2023 geschreven:

      Dan verwacht je een reactie over Lightyear en dan krijg je weeeeeeer die irritante tesla fanboy.

      Reageer
    • @maarten heeft op 19 mei 2023 geschreven:

      Je verhaal over Lightyear is helemaal correct, maar dat Tesla toonaangevend is op alle gebieden, is natuurlijk een lachtertje. Of je moet hun constante scores in de top van meest onbetrouwbare auto’s, meeste recalls, etc. bedoelen.

      • maarten heeft op 19 mei 2023 geschreven:

        Onbetrouwbaar zijn is tegenwoordig “Panel gaps” en “service verzoeken omder garantie zoals vocht in de achterlampen. Deze optische zaken, daar loopt Tesla nog achter op de legacy autobouwers.

        Vergeef me als je niet meegaat in mijn rederering; maar ik vind betrouwbaarheid :
        Hoe vaak laat de auto je gemiddeld gezien staan (start niet) en/of heeft deze dure reparaties die niet onder garantie vallen.
        Daar zit de echte (!) pijn voor de eigenaren, een service verzoekje indienen in je Tesla app voor vervanging van wat klein opsmuk wat ze bij je thuis kunnen fixen, vind ik geen “Betrouwbaarheid” issue. Dat is ongemak en slordigheid.

        Laat er nou juist een echt betrouwbaarheid onderzoek gepubliceerd zijn door ADAC (General German Automobile Club’), is Europe’s largest automobile association. ).

        Hier worden wel de zaken gemeten die vallen onder mijn definitie van “Betrouwbaarheid”, hoe vaak laat de auto je staan en of is er een erg dure reparatie nodig. Mar andere woorden, in hoeverre kan je de auto vertrouwen je niet te laten zitten.

        Hier kwam uit dat de Model 3 (vergeet die oude Model S uit 2016 even), het heel erg goed gedaan heeft en zeker tot de top behoort. Het was niet de beste, maar had zeker een goede score.

        Check het anders hier zelf even hoe de Model 3 zich verhoudt onder de rest van de 155 vergeleken moderne auto’s.:

        https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/#zuverlaessigkeitsindex-fuer-155-modelle

        • Gabriel heeft op 20 mei 2023 geschreven:

          Gaap!!! Die Tesla spam van hun trollenleger wordt je echt moe van!

          Reageer
        • Henk heeft op 19 mei 2023 geschreven:

          Die typisch heeft zeker gelijk. Ik dacht precies hetzelfde.

          Reageer
        • Typisch Maarten heeft op 19 mei 2023 geschreven:

          Daar hebben we Maarten weer met zijn “alternative facts”. Die kan je beter voor Twitter bewaren, waar het sinds de overname door je oppergod Musk weer vol zit met wappies die de waarheid niet aan kunnen en daarom alles verdraaien. Zeg maar hetzelfde gespuis dat nog altijd denkt dat Trump bestolen is, dat de inval in Oekraine een ‘speciale militaire operatie’ tegen Europees nazisme is en dat Covid-19 een verzinsel van een geheime elite was. Een beetje koekoek ben je wel.

          • Maarten heeft op 19 mei 2023 geschreven:

            Heb je de link bekeken ‘anonieme’ tijger ?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear