TopGear stapt net uit de nieuwe DS 9. Binnenkort lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: DS 9
Uitvoering: Rivoli+
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: miezerig: lente in Nederland

Ah ja, DS 9. Is dat niet de zoveelste poging…

…om een grote Franse auto te maken die wél verkoopt? Ja, als je op je ‘glas halfleeg’-stoel blijft zitten wel, ja. Maar je zou het ook anders kunnen zien. Ten eerste: zo veel grote sedans zijn er sinds de opkomst van de SUV niet meer. En er zouden best eens wat mensen kunnen zijn die die SUV’s alweer een beetje zat zijn. Die wat anders, wat stijlvollers en eleganters willen. En ten tweede, iets platter: in China zijn sedans nog altijd razend populair, zeker met dit soort hoeveelheden beenruimte achterin. Drie keer raden waar de DS 9 gemaakt wordt..?

Maar hij is dus groot?

Dat is ie – op een haar na vijf meter lang, en een wielbasis van 2,90 meter, da’s riant. 5-serie-, E-klasse-, A6-territorium. Dat voel je overigens niet tijdens het rijden – maar bij die andere ook niet, da’s ook weer zo.

Waarin onderscheidt die DS 9 zich dan?

Citroën is natuurlijk altijd al de Grootmeester van het Comfort geweest, DS moet daar Stijl aan toevoegen. ‘Franse luxe’, noemen ze het zelf, en daar hebben we wel een beeld bij. En dus vliegen de referenties aan Franse couturiers, horlogemakers en carrossiers  je om de oren. We misten hooguit een stuur dat gemaakt was van oude Bordeaux-wijnvaten en een automatisch hapje foie gras als je je netjes aan de snelheid had gehouden.

Maar is het allemaal marketing-blabla of leveren ze ook echt iets?

Nee, ze komen wel door. Aparte stiksels, mooie materialen, een BRM-klokje dat tevoorschijn komt als je start, audio van het Franse high-endmerk Focal als je daarvoor kiest (doen!). En natuurlijk het design. Ingetogen, maar met hele roedels details en klassieke DS-verwijzingen – hij is bijzonderder dan je op het eerste gezicht zou denken.

Komt het vooruit?

Alles is hybride, met een 1,6-liter benzinemotor en elektromotoren die het gamma laten variëren van 225 pk, via 250 pk naar 360 pk voor de topversie. De bravere versie komen prima mee, zijn vlot zat, de topper is DS’ versie van de Peugeot 508 PSE, en is dus serieus snel. Maar: altijd met beschaving. En stil. President Macron moet natuurlijk wel een beetje kunnen blijven werken, achterin.

Oké, klinkt goed. Wordt het wat met die DS 9?

Joh, geen idee. Aan de auto hoeft het niet te liggen. Hij rijdt uitstekend, is stil en uiterst comfortabel. Op wat hyperactieve hulpmiddeltjes na (die je allemaal kunt uitzetten) is het een prima alternatief voor de SUV’s en de gevestigde orde. Hij heeft nog een behoorlijk competitieve prijs meegekregen ook, want die ligt net iets onder die van de Grote Duitse Drie. Al zal het succes van de DS 9 zeker niet van het succes in ons land afhangen (kijk daarvoor dus meer in de richting van het Verre Oosten), het zij ze van harte gegund.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear