Peugeot 508 Sport Engineered is hier

Met 360 hybride-pk's – ook als stationwagen

Foto('s): PeugeotPeugeot 508 Sport Engineered 2020
Foto('s): PeugeotPeugeot 508 Sport Engineered 2020
Foto('s): PeugeotPeugeot 508 Sport Engineered 2020
Foto('s): PeugeotPeugeot 508 Sport Engineered 2020
Foto('s): PeugeotPeugeot 508 Sport Engineered 2020
Foto('s): PeugeotPeugeot 508 Sport Engineered 2020
Foto('s): PeugeotPeugeot 508 Sport Engineered 2020
Foto('s): PeugeotPeugeot 508 Sport Engineered 2020
Foto('s): PeugeotPeugeot 508 Sport Engineered 2020
Foto('s): PeugeotPeugeot 508 Sport Engineered 2020
Foto('s): PeugeotPeugeot 508 Sport Engineered 2020
Foto('s): PeugeotPeugeot 508 Sport Engineered 2020
Peugeot 508 Sport Engineered 2020
Peugeot 508 Sport Engineered 2020
Peugeot 508 Sport Engineered 2020
Peugeot 508 Sport Engineered 2020
Peugeot 508 Sport Engineered 2020
Peugeot 508 Sport Engineered 2020
Peugeot 508 Sport Engineered 2020
Peugeot 508 Sport Engineered 2020
Peugeot 508 Sport Engineered 2020
Peugeot 508 Sport Engineered 2020
Peugeot 508 Sport Engineered 2020
Peugeot 508 Sport Engineered 2020

Na een niet al te onwerkelijke conceptcar en een vage hint presenteert Peugeot vandaag de productieversie van de 508 Sport Engineered. Het merk noemt ‘m ‘de krachtigste productieauto’ die het ooit voortbracht (de 308 R Hybrid telt niet, waarschijnlijk). En het is uiteraard – want we leven in 2020 – een plug-in hybride.

De Peugeot 508 Sport Engineered gebruikt een 1.6 turbomotor en op elke as een elektromotor om tot een systeemvermogen van 360 pk en een koppel van 520 Nm te komen. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden en de topsnelheid is 250 km/u. Ook meldt Peugeot dat hij vanuit stilstand in 24,5 seconden een kilometer kan afleggen. Dat is iets minder dan tweeënhalve kwartmijl, voor de F&F-fanaten. Saillanter: van 80 naar 120 km/u knallen kost de 508 PSE slechts 3,0 seconden.

Peugeot pakte de besturing en het onderstel aan om ‘een zeer hoogwaardige balans tussen comfort en rijeigenschappen’ te creëren. De spoorbreedtes werden vergroot en via verschillende rij-modi kun je drie standen voor de adaptieve dempers kiezen. Grote remschijven (380 millimeter voor) en dito wielen (20 inch) sluiten aan bij het performance-potentieel. Een set Michelin Pilot Sport 4S-banden zorgt voor de nodige grip.

Het uiterlijk van de Peugeot 508 Sport Engineered

Net als de conceptcar oogt de 508 PSE niet heel extreem ten opzichte van de (toch al smakelijk vormgegeven) standaard 508. De grille en de aerodynamisch verantwoorde end plates op de bumpers en sideskirts springen nog het meest in het oog, samen met de groene ‘Kryptonite’-accenten die aan het nieuwe sportieve Peugeot-label kleven. Vanbinnen krijgt de vlotte Peus een mix van leer, alcantara en ‘3D-geweven stof’, plus een standaard Focal-audiosysteem. Ook het bekende riedeltje veiligheidshulpjes, hier aangevuld met Night Vision, ontbreekt niet.

In de elektrische modus komt de Peugeot 508 Sport Engineered 42 kilometer ver en rijdt hij maximaal 140 km/u. Het accupakket is in 7 uur vol te laden via een normaal stopcontact, of in 2 uur via een wallbox van 32 ampère. Z’n WLTP-uitstootcijfer is vastgesteld op 46 g/km CO2.

Vanaf half oktober is de Peugeot 508 Sport Engineered te bestellen – enkel in de kleuren grijs, zwart en wit. En, goed nieuws voor vlotte familietypes, ook als stationwagen. Een prijs is op dit moment nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws