DS, het luxemerk van Citroën, begint steeds meer vorm te krijgen. Begin volgend jaar, in mei om precies te zijn, krijgt het merk zijn topmodel: de DS 9. We konden alvast een rondje om een exemplaar heenlopen en waren best onder de indruk.

De DS 9 is geen kleintje

Het is een behoorlijk forse auto, die DS 9. Hij is 4,93 meter lang, wat neerkomt op formaatje BMW 5-serie. En hij is dus 36 centimeter langer dan die andere DS, de DS 7 Crossback, waarvan niemand het idee zal hebben dat ie een kleintje is. Belangrijker is nog dat de wielbasis, de afstand tussen voor- en achterwielen dus, ook zo fors is: 2,90 meter. Dat betekent dat je op de achterbank van de DS 9 heerlijk veel beenruimte hebt. Maar voordat we verder gaan met die binnenkant, kijken we eerst even naar de buitenkant van de DS 9.

Strak en glad

De neus van de DS 9 is, eh… typisch DS, zullen we maar zeggen. Een grote grille met een buitengewoon ingewikkeld, maar fraai ogend patroon. Led-koplampen die naar de buitenkant draaien als de auto geactiveerd wordt. Een soort chroombeugel (dat klinkt misschien minder elegant dan we het bedoelen – het oogt echt fraai) om de grille en koplampen. Smalle verticale dagrijverlichtingsunits die door kleine versierseltjes onderbroken worden. En natuurlijk die niet te missen verwijzing naar de oer-DS in de vorm van een grote, bewerkte chroomstrip over de hele motorkap.

De flanken zijn juist heel strak en glad, mede doordat de portiergrepen in de carrosserie wegzinken. Ze komen automatisch naar buiten als je op de auto afloopt, trouwens. De achterkant is redelijk rustig. Een chroomstrip verbindt de led-achterlichtunits, die bestaan uit het diamant-patroon dat het trademark van DS is. Het komt dan ook werkelijk overal terug. Het is echt een auto die bol staat van de kleine details die je misschien niet meteen de eerste keer opvallen, maar daardoor blijven intrigeren.

Let bijvoorbeeld een op hoe die chroomstrip achter nog blijft doorlopen tot ver naar het achterwiel toe. Of dat kleine lampje in de stijl van de achterruit, ook weer zo’n verwijzing naar de oude DS, die daar zijn richtingaanwijzers had. Deze knipperen trouwens niet, omdat dat vanwege wetgeving niet mag. Of kijk eens naar die subtiele holling/bolling in het chroom bij de achterste zijruiten. Had niet gehoeven, maar daarom geeft het juist zo veel blijk van ‘aandacht voor detail’ dat ze het wel gedaan hebben.

De DS 9 moet vooral elegant en comfortabel zijn

Het interieur is al net zo’n feestje van verwennerij. Zo’n beetje alles waar je niet doorheen hoeft te kunnen kijken, is afgewerkt met leer of alcantara. De meters zijn uiteraard volledig digitaal, maar gericht op rust – als je dat niet wilt, hoef je niet continu met álle informatie bestookt te worden. De bediening gebeurt via een groot touchscreen, geholpen door fysieke knoppen voor spul waar je direct bij wilt. Het enige analoge is het mooie (en standaard) klokje, dat tevoorschijn komt als je de auto start. Het is gemaakt door de vermaarde Franse horlogemaker BRM.

Alle stoelen, dus ook die achterin, zijn voorzien van verwarming, koeling én een massagefunctie. Achterin kun je die bedienen met een paneeltje in de middenarmsteun. Uiteraard zijn er weer allerlei mogelijkheden om je DS 9 ‘aan te kleden’, waarbij je kunt kiezen uit diverse soorten en kleuren prachtig gestikt leer en alcantara. De uitrustingsniveaus hebben bekende DS-namen als Rivoli, Performance Line en Opéra. Die laatste is de topper en heeft onder andere dat mooie ‘horlogeband’-leer dat je op de foto’s ziet.

DS 9: alleen hybride

Er komen alleen hybride-aandrijvingen voor de DS 9. Het start bij een 225 pk sterke combinatie van een elektromotor en een 1,6-liter viercilinder. De eerste kan op eigen kracht zo’n 45 kilometer afleggen. Later zullen er nog een versie van 250 pk en een grotere puur elektrische actieradius, en een topversie met 360 pk en vierwielaandrijving bij komen. Uiteraard is de DS 9 riant voorzien van allerlei elektronische rijhulpjes, waaronder Active Scan, dat de weg vóór je in de gaten houdt en de vering en demping vast voorbereidt op de hobbels en bobbels die gaan komen.

De hamvraag is natuurlijk: heeft de DS 9 kans van slagen? Het aantal voorbeelden van grote, Zuid-Europese auto’s die mislukten is immers aanzienlijk groter dan de paar die een (en dan nog altijd bescheiden) succes waren. Er zijn natuurlijk altijd mensen die wat anders willen dan de bekende Duitse namen – kijk maar naar Volvo, dat daar aardig van profiteert. Aan de andere kant is juist het soort mensen dat zich een auto als deze kan veroorloven, vrij conservatief qua autokeuze. We zullen het zien.

De DS 9 lijkt in ieder geval onderscheidend genoeg, zonder meteen extravagant te worden (Vel Satis, iemand?). Veel zal natuurlijk afhangen van de prijs (wordt in januari bekend). Maar wat we écht hopen, is dat DS ook qua rijden volop voor comfort gekozen heeft – gewoon weer een écht vliegend tapijt. Dat zou hem nog eens extra onderscheidend maken. We wensen hem op voorhand in ieder geval alle succes. Sterker: we gunnen het hem!

Reacties

  • Jan heeft op 21 november 2020 geschreven:

    Lijkt me prachtige auto te worden, zijn zustermerk Citroën heeft zich met de C4 Elyssee WTTC anders, binnen de twee jaren, dat ze hebben meegedaan., zeer goed bewezen wonnen praktisch elke race in 2014 en 2015, Citroën is er daarna mee gestopt, van 2007-2010 wereldkampioen rally met Citroën C4 WRC Coupe, met Sebastien Loeb achter het stuur, Daniel Elena als navigator. 2011 met DS3 WRC, Sebastien Loeb en Daniel Elena, rijden thans beiden dacht ik momenteel in Hyundai I20 WRC.

    Reageer
  • David heeft op 19 november 2020 geschreven:

    Too bad it’s just a Peugeot 508 with some sprinkles on it.

    Reageer
  • Blavier Bart heeft op 19 november 2020 geschreven:

    Moet hem eerst zien in het echt dan pas geef ik een mening hoop dat ie uitkomt in sw-uitvoering ( stationwagon )

    • Jan heeft op 21 november 2020 geschreven:

      Lijkt me prachtige auto te worden, zijn zustermerk Citroën heeft zich met de C4 Elyssee WTTC anders, binnen de twee jaren, dat ze hebben meegedaan., zeer goed bewezen wonnen praktisch elke race in 2014 en 2015, Citroën is er daarna mee gestopt, van 2007-2010 wereldkampioen rally met Citroën C4 WRC Coupe, met Sebastien Loeb achter het stuur, Daniel Elena als navigator. 2011 met DS3 WRC, Sebastien Loeb en Daniel Elena, rijden thans beiden dacht ik momenteel in Hyundai I20 WRC.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Blavier Bart Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear