DS Aero Sport Lounge ontschermt

En hij heeft stoelen van stro

Foto('s): DSDS Aero Sport Lounge Concept 2020
Foto('s): DSDS Aero Sport Lounge Concept 2020
Foto('s): DSDS Aero Sport Lounge Concept 2020
Foto('s): DSDS Aero Sport Lounge Concept 2020
Foto('s): DSDS Aero Sport Lounge Concept 2020
Foto('s): DSDS Aero Sport Lounge Concept 2020
Foto('s): DSDS Aero Sport Lounge Concept 2020
DS Aero Sport Lounge Concept 2020
DS Aero Sport Lounge Concept 2020
DS Aero Sport Lounge Concept 2020
DS Aero Sport Lounge Concept 2020
DS Aero Sport Lounge Concept 2020
DS Aero Sport Lounge Concept 2020
DS Aero Sport Lounge Concept 2020

Tot wel acht schermen vullen het interieur van de Porsche Taycan, het binnenste van de Tesla Model 3 is in principe één groot scherm en Mercedes trekt het scherm door over het halve dashboard. Voor wie dat displaygeweld allemaal wat overdreven is, is hier nu de DS Aero Sport Lounge. Beeldschermen spelen volgens DS geen prominente rol in het nieuwe studiemodel en ze zijn grotendeels verstopt of afwezig.

Twee strips op het dashboard vormen een zwevende strook. De met satijn beklede onderste strip geeft informatie weer – zoals navigatie of muziek – die op de bovenste strip wordt geprojecteerd. Wel krijgt de DS Aero Sport Lounge cameraspiegels en bijhorende schermen. Overige informatie projecteert een head-up display op de voorruit. De armsteun met ultrasone sensoren dient als bedieningselement voor alle systemen. Foto’s van het interieur? Oh, die zijn er nog niet.

Verder naar achteren vind je achter op de stoelen stromozaïek, waarbij dus serieus stro gebruikt wordt. Volgens DS wordt het stro ‘op traditionele wijze in Bourgondië gezaaid en geoogst, gedroogd en geverfd om vervolgens stengel voor stengel te worden gescheiden en daarna met een traditionele techniek op de vlakke zijde te worden verlijmd. Ten slotte wordt de bolle zijde afgeplat en op de ondergrond bevestigd. Het vernislaagje van natuurlijke silica op het stro maakt het materiaal hittebestendig en waterdicht.’

Specificaties DS Aero Sport Lounge

De elektromotor van 600 pk in een auto van 5 meter slurpt zijn energie uit een accupakket van 110 kWh. De forse batterij zorgt voor een actieradius van 650 kilometer en door het vermogen is een 0-100-tijd van 2,8 seconden mogelijk. De elektrotechniek in de DS Aero Sport Lounge komt uit de Formule E. Hoewel de specificaties niet heel onrealistisch zijn voor een concept, zijn er nog geen productieplannen voor de Aero Sport Lounge.

Het studiemodel staat hoog op z’n pootjes, omdat mensen nu eenmaal graag een SUV willen. Maar omdat een SUV eigenlijk de slechtste carrosserievorm is voor de actieradius van een EV, is het studiemodel niet zo bonkig als je zou verwachten van een SUV van 5 meter. Het is meer een langgerekte crossover. Volgens DS luidt de Aero Sport Lounge een nieuw silhouet in, dat een blik geeft op de toekomst van elektrische DS-modellen – je gaat dus meer van dit soort ontwerpen zien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws