DS E-Tense: 400 elektro-pk's

Citroën – sorry: DS – bestormt Genève met een heuse elektrische supercar: maak kennis met de boos kijkende, snotgroene E-Tense Concept.

Als je als nieuw opgericht premiummerk bij hoog en laag beweert dat je avantgardistisch bent en 'nooit de gebaande weg volgt', zul je dat vroeg of laat wel moeten onderbouwen met iets bijzonders. Een volledig elektrische sportauto leek DS wel een aardig idee; zie hier het 400 pk sterke resultaat.

Waar al dat vermogen precies vandaan komt? De E-Tense wordt aangedreven door een enkele elektromotor op de achterwielen die z'n kilowatts krijgt aangeleverd uit een lithium-ionaccu, diep weggestopt in de koolstofvezel monocoque. Naast 400 pk is er ook 516 Nm beschikbaar, zodat de 1.800 kilo zware E-Tense uiteindelijk in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u kan zoeven en een topsnelheid van 250 km/u kan aantikken. Niet gek, toch?

Gemiddeld kan de E-Tense zo'n 310 kilometer ver komen op volle accu's. Maar wat je waarschijnlijk interessanter vindt, is z'n lage zwaartepunt, z'n onafhankelijke double-wishbone wielophanging, z'n koolstofvezel diffuser en z'n vlakke onderkant. Het zou een behoorlijk puntig dingetje moeten zijn om hard mee te gaan.

Z'n design is nogal opvallend: voor de voorkant werd men geïnspireerd door juwelen en dure horloges, die kennelijk tegenwoordig vol led'jes zitten. We zien knipperlichten in de achterkant van het dak – net als bij de originele DS uit 1955. Het geheel zit vol met vouwen en welvingen, en misschien had je al gezien dat een achterruit ontbreekt. Het schijnt dat de ontwerpers deze weglieten om meer vrijheid te hebben in het vormgeven; ter compensatie biedt de E-Tense een digitale manier om achterom te kijken.

Met een lengte van 4,72 meter is de E-Tense iets langer dan een BMW 3-serie, maar z'n hoogte van 1,29 meter maakt 'm lager dan een Audi TT. Even ter referentie.

Binnenin vinden we een leren wereld die aan elkaar hangt van uitmuntende details. De bekleders van DS deden er 800 uur over om het interieur samen te stellen, wat valt af te zien aan de 'horlogeband'-stoelen, het volstrekt bizarre stalen dashboard en de prachtige knopjes op de middenconsole. Er is een uitneembare 12 inch handset en een 10 inch infotainmentscherm, en er zit zelfs een BRM-horloge ingebouwd dat je eruit kunt halen en meenemen.

'Onze ambitie was om een high-performance elektrische GT te creëren', aldus DS. 'Een auto die verfijning, technologie en DS-design belichaamt. Een auto die dromen inspireert. Een auto die je de onweerstaanbare drang bezorgt om achter het stuur te gaan zitten.'

Nou, dat is ze wel gelukt. Toch?

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws