De enige manier waarop de Dutch GP nog Nederlandser zou zijn, is als het ‘zeg maar de Dutch GP, hè’ zou heten. Want de organisatie van Circuit Zandvoort verwacht dat één derde van de bezoekers met de fiets zal komen. Dat zijn er nogal wat, aangezien er zo’n 300.000 man (m/v) verwacht worden. Honderdduizend fietsers! Kunnen de milieupartijen nu gewoon even stoppen met mauwen?

De Volkskrant kreeg inzage in het concept-mobiliteitsplan van Circuit Zandvoort. De organisator van de Dutch GP schrijft in dit concept: ‘De trein is de sleutel, de fiets is het uithangbord’. Het mobiliteitsplan is vooralsnog vertrouwelijk en zal in december definitief worden voorgelegd. De gemeente Zandvoort neemt uiteindelijk de beslissing.

Voor de Dutch Grand Prix worden er maar liefst 32.400 plaatsen gemaakt in fietsenstallingen. Daarnaast is er Park & Bikes, wat inhoudt dat bezoekers hun auto parkeren in een straal van 15 kilometer buiten het circuit en van daar uit daar verder kunnen met de fiets. De organisatie wilde hiervoor 30.000 huurfietsen bestellen, maar dat zijn er minder geworden omdat er geen leverancier gevonden kon worden.

Gaan we in een stortbui ook op de fiets naar Circuit Zandvoort?

Maar waar baseert de organisatie die verwachting nou op? Bij registratie en aankoop van de toegangsbewijzen schijnt één derde van de bezoekers aangegeven te hebben dat ze op de fiets zouden komen. Ook woont 26 procent van de geluksvogels die een kaartje wisten te bemachtigen minder dan 25 kilometer van het circuit af.

Hoeveel mensen zouden er nog op de fiets gaan als het stortregent? Dit is dan ook de reden dat het mobiliteitsplan als ‘gigantisch ambitieus’ wordt gezien, onder meer door de Fietsersbond. ‘Het is bijzonder moeilijk mobiliteitsgedrag van bezoekers aan zo’n evenement goed te voorspellen’, meldt Jaap Kamminga, hoofd van beleid bij de Fietsersbond. Hoeveel mensen zullen er echt op de fiets naar Circuit Zandvoort gaan?

 

Reacties

  • Arjen heeft op 20 oktober 2019 geschreven:

    Mijn kritiek – ik wil niet voor anderen spreken – is dat het wegennet rond Zandvoort geen 300.000 bezoekers aankan zonder dat de boel vastloopt. Files tot in Haarlem, daar word ik niet blij van. Als ik al naar de GP zou komen: vouwfiets achterin de auto, parkeren in IJmuiden, en dan langs de vloedlijn over het strand naar Zandvoort. Of wandelen.

    Reageer
  • Karel heeft op 20 oktober 2019 geschreven:

    Het pleit des te meer voor Zandvoort, heel veel F1-bezoekers komen uit de buurt en kunnen gemakkelijk met de fiets komen. Assen, een veel saaier circuit zonder F1-historie, ligt voor veel F1-bezoekers erg ver weg zodat die vaak met de auto zullen komen en gemiddeld zeker 200 km heen en weer zullen rijden. Heeft men trouwens wel eens bedacht hoeveel MILJOENEN mensen ELK WEEKEND naar een voetbalwedstrijd gaan met de auto? Ik heb nog nooit kritiek daarop gehoord, wel op die EENMAAL 300.000 bezoekers van EENMAAL per jaar terugkomend wereldwijd bekeken internationaal F1-evenement. Daarnaast zijn voor een F1-wedstrijd nauwelijks politiemensen nodig, terwijl bij voetbalwedstrijden elke week vaak wel veel politiemensen de hoeligans moeten begeleiden, dat kost de gemeenschap dus veel meer. .

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)