Zie dit gerust als de Quote 500 van de autolijstjes. Elk jaar duikt TopGear in de database van de RDW om te kijken waaraan mensen met kopzorgen over de Box 3-belasting hun geld uitgeven. Vorig jaar was een armoedig jaar; toen kocht niemand een auto van meer dan 1 miljoen euro. Dit jaar zijn er maar liefst drie auto’s van meer dan 1 miljoen gekocht. En de lijst van de duurste auto’s van 2024 is een lekker gemêleerd gezelschap. Oh, en zoals we in 2021 al aanstipten: we gaan ze niet ‘peperduur’ noemen.

Nog even de spelregels voor de duurste auto’s van 2024. We kijken alleen naar nieuwe auto’s. Zo vallen twee LaFerrari’s die dit jaar op kenteken zijn gezet af. Bovendien staan er nogal wat fouten in de RDW-lijst van geïmporteerde modellen. Zo zou er een Volvo XC60 zijn van ruim 7 miljoen euro, en een Volkswagen Polo van bijna 1,5 miljoen euro. We hebben nog nergens een VW gespot die volledig is bedekt met Swarovski-kristallen, dus dit zal een foutje zijn.

10. Ferrari Purosangue – 705.259 euro

Foto ter referentie

De Urus was bij zijn introductie direct het bestverkopende model van Lamborghini. Dat kon iedereen wel voorspellen, want mensen willen nu eenmaal SUV’s. Ferrari snapt dat ze met een SUV leuk kunnen verdienen, maar ze willen geen SUV-merk worden. Daarom besloten ze dat de Purosangue niet meer dan 20 procent van de totale verkopen mag uitmaken. In Nederland kunnen ze de balans bewaren: op het moment van schrijven zijn er dit jaar elf Purosangues verkocht, op een totaal van bijna 90 Ferrari’s.

De gelukkigen die een reservering voor een Ferrari Purosangue wisten te bemachtigen, kunnen hun borst natmaken. De 6,5-liter V12 zonder turbo’s is goed voor 725 pk en 716 Nm. De 0-naar-100-tijd is 3,3 seconden en de 0-naar-200-tijd is 10,6 seconden. De topsnelheid ligt op ruim 310 km/u. Klein detail: je kunt hem niet met een trekhaak bestellen, en ook niet met een achterbank: achterin vind je altijd twee losse stoelen.

09. Ferrari Purosangue – 712.519 euro

Foto: snelweggespotnl

In Nederland is de belasting op nieuwe auto’s afhankelijk van de CO2-uitstoot per kilometer. Hoe hoger de uitstoot is, hoe hoger het bedrag per gram CO2 wordt. In het geval van de Ferrari Purosangue mag je rekenen op ruim 110.000 euro BPM. Met een opgegeven verbruik (dat in het echt nog wat hoger is) van 17,3 liter per 100 kilometer zullen bestuurders daarnaast ook genoeg brandstofaccijnzen betalen.

Bij zijn introductie gaf Ferrari een indicatieve prijs op van 390.000 euro voor de thuismarkt. In Nederland moet daar dus nog de genoemde BPM bovenop. Niet veel later bleek dat de prijs van de Ferrari Purosangue hier minimaal 504.930 euro bedraagt. Deze Purosangue en die hierboven bewijzen dus dat de meeste kopers niet vies zijn van een optie of twee.

08. Lamborghini Revuelto – 733.198 euro

Foto: @kw.carvisuals

Dit jaar werden er maar liefst zeven exemplaren van de nieuwe Revuelto op Nederlands kenteken gezet, en dit is zowel de opvallendste als de duurste. Deze lak heet Verde Agave Lucido en afhankelijk van de hoek en de lichtval verschiet ie van kleur. Een trucje dat Nissan in de jaren ’90 al toepaste op de Micra, maar op zo’n Lamborghini past het net even wat beter.

De 6,5 liter grote, turboloze L545-motor is de lichtste en krachtigste twaalfcilinder die Lamborghini ooit heeft gemaakt. Het warmbloedige hart van de Revuelto levert 825 pk. Drie elektromotoren tillen dat nog eens verder omhoog naar 1.015 pk, wat mogelijk maakt dat ie in 2,5 seconden op 100 km/u zit en een topsnelheid heeft van meer dan 350 km/u.

07. Rolls-Royce Cullinan Black Badge – 739.879 euro

Foto: Rolls-Royce (ter referentie)

Leuk weetje: de Rolls-Royce Black Badge hoef je niet in het zwart te bestellen. De naam is een verwijzing naar alle zwarte onderdelen op de auto. Onder meer de deurklinken, de raamlijst en de enorme grille zijn op deze Cullinan dus niet verchroomd. De Cullinan op onze lijst is een Black Badge Series II, dus de vernieuwde versie. De auto is wit met een oranje streep over de flanken.

06. Ferrari 812 Competizione – 751.508 euro

Foto: @carphotography_jn

De Ferrari 812 Competizione is min of meer een vaste gast in dit lijstje, want we kwamen hem in de lijst van duurste auto’s van 2023 ook al een paar keer tegen. De Competizione krijgt de V12 uit de Superfast, maar dan met nieuwe organen om net wat meer performance te kweken. Het resultaat is 830 pk en 692 Nm, wat weer goed is voor een 0-naar-100-tijd van 2,9 seconden en een top van ruim 340 km/u.

05. Ferrari SF90 XX – 876.774 euro

Ferrari SF90 XX Stradale Fiorano schuin voor
Foto: Ferrari (ter referentie)

Voorheen plakte Ferrari het XX-label alleen op auto’s die zo zwaar gemodificeerd waren, dat ze niet meer de openbare weg op mochten. Deze SF90 is de eerste Ferrari met de XX-behandeling die wel in aanmerking komt voor een kenteken. Het is daarmee meteen één van de duurste auto’s van Nederland. We hebben nog geen foto’s van het Nederlandse exemplaar, maar we weten wel dat ie geel is.

De hybride aandrijflijn met een V8 produceert 1.030 pk. Hij heeft een grote achtervleugel, ventilatiegaten in de motorkap, overal sleuven en massa’s andere voorzieningen om de luchtweerstand het leven zuur te maken. Al is 530 kilo downforce bij 250 km/u nu ook weer niet iets om steil van achterover te vallen. In totaal worden er 1.398 stuks gebouwd: 799 Coupés en 599 Spiders.

04. Ford GT – 894.650 euro

Deze Ford GT werd in 2021 eigenlijk al geleverd | Foto: Ford Nederland

Dit is eigenlijk geen nieuwe auto. Al in 2021 kocht de destijds 90-jarige meneer Dekker de tweede Ford GT van Nederland. Deze auto werd toen niet op Nederlands kenteken gezet. Afgelopen zomer veranderden de veiligheidsregels in de EU en daar zou deze Ford GT niet meer aan voldoen. De eigenaar had een keuze: of hij moest de auto nu op kenteken zetten, of hij zou in Europa nooit meer op kenteken gezet mogen worden.

Lees ook: Waarom deze Nederlandse Ford GT verplicht op kenteken moest in 2024

Even een auto op kenteken zetten is niet gratis. Zeker niet bij een auto als de Ford GT. Door de hoge uitstoot van de V6-motor moest de eigenaar nog even 98.000 euro BPM betalen bij de Belastingdienst. Daarmee blijft de totaalprijs van deze supercar nog net onder de 1 miljoen euro. Deze Ford GT draagt startnummer 98, hetzelfde nummer als de GT40 die in 1966 de 24 Uur van Daytona won. Het was ook in dat jaar dat Ford Ferrari versloeg tijdens de 24 Uur van Le Mans.

03. Rolls-Royce Phantom EWB – 1.048.870 euro

Foto: Cito Motors Eindhoven

Bij Rolls-Royce kwamen ze er niet al te lang geleden achter dat cliënten (want zo noem je klanten in die kringen) graag méér geld willen uitgeven aan auto’s. Dus bij de vernieuwde Phantom, Cullinan en Ghost bedacht het merk nog meer manieren om de auto te personaliseren. En deze aanpak werkt, want de eerste Phantom uit de zogenoemde Series II is gelijk de duurste Rolls-Royce die ooit in Nederland werd geleverd. Voor het eerst ging een Rolls de grens van de 1 miljoen euro over.

Foto: Cito Motors Eindhoven

Wat ongetwijfeld heeft bijgedragen aan de prijs van deze Rolls-Royce Phantom Series II is het koolstofvezel kunstwerk op het dashboard. De zogenoemde Carbon Veil Gallery bestaat uit 150 lagen koolstofvezel en is het werk van kunstenaar Alastair Gibson. Slechts negen auto’s ter wereld krijgen dit kunstwerkje. Verder is de auto gespoten in de kleur Midnight Sapphire en kreeg het interieur de kleur ‘mandarijn’.

02. Rimac Nevera – 2.824.140 euro

Rimac Nevera Nederland schuin voor
Foto: Rimac

Qua kleurstelling de meest chauvinistische auto van de lijst, maar qua bijdrage aan de staat het minst. Omdat deze hypercar helemaal elektrisch is, betaalde de eigenaar precies nul euro BPM. Deze Nederlandse Rimac Nevera ontving in maart van dit jaar zijn gele kentekenplaten. Vooralsnog is het de enige die geregistreerd staat in Nederland.

De Nevera maakt gebruik van vier elektromotoren (één motor per wiel) die samen zorgen voor 1.914 pk en 2.360 Nm. Daarmee lanceer je de EV in 1,97 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid voor klantenauto’s is begrensd op 352 km/u. Pas op wanneer de Nevera uit een parkeervak komt, want in z’n achteruit is de Rimac de snelste ter wereld, met maximaal 275 km/u. Of je dat wilt proberen is een tweede.

01. Koenigsegg Jesko – 3.524.707 euro

De absolute topper van deze lijst is de eerste Nederlandse Koenigsegg Jesko. Eigenlijk arriveerde de auto hier vorig jaar al, maar pas in februari kreeg de Zweedse hypercar zijn kenteken. En toen al hadden we het vermoeden dat hij vandaag op nummer één in de lijst van duurste auto’s van 2024 zou belanden.

De BPM bedraagt ruim 150.000 euro vanwege de uitstoot van de dorstige V8, maar er zit toch een groen randje aan de auto. Gooi je bio-brandstof in de tank (E85), dan produceert hij ineens 1.600 pk in plaats van de bijna 1.300 pk op normale benzine.

De Nederlandse Jesko is een Attack-uitvoering. Koenigsegg geeft een optie om zelf een badge te kiezen voor de auto; de eigenaar koos voor ‘Plus’, om te laten zien dat het een exemplaar is met 1.600 pk. Je kunt ook nog de Absolut-uitvoering bestellen, deze kost een slordige miljoen extra. Bij deze versie kun je het dak trouwens wel voorin leggen en meenemen. Het cijfer zes op de achterspoiler geeft aan dat dit het zesde exemplaar is dat ooit is gebouwd.

Bovenste foto: thehottestsupercars | En een shout-out naar kentekengoeroe Jasper Verweij

Reacties

  • Boris heeft op 14 december 2024 geschreven:

    Ik vraag me af of de Jesko het wint. Ik mis namelijk de Chiron SS 300+ in het rijtje… met een vanaf prijs van 3.5 mil ex
    En er is nog een Bug dit jaar op kenteken gezet, die mis ik ook…

    Reageer
  • Chris heeft op 13 december 2024 geschreven:

    De Honqci ziet er beter uit en kost ca. 10-12% van de Cullinan.

    Reageer
  • RGT8 heeft op 13 december 2024 geschreven:

    De Ford GT wmb de fraaiste van dit stel onder deze sportwagens. De 98-bestickering mag wel achterwege blijven, maar verder fraai ingetogen Die LED-verlichting op de Cullinan is too much/lelijk. De voorkant gaat zo op een HonqiTonqi lijken ipv andersom.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear