Je weet het inmiddels: elke zaterdag doen we een Dagobert Duckje en duiken we in de database van de RDW om een sappig lijstje te produceren. Deze week checken we wat de duurste Mercedessen zijn die ooit verkocht werden in ons land. We kijken hier naar de nieuwprijs die de RDW opgeeft. De data is helaas niet altijd compleet en soms zelfs foutief. Mocht jij een duurdere Mercedes op gele platen weten te staan, laat het ons dan weten.

Mercedes-AMG S 65 (2015-2019, 8 stuks) – 385.000 euro

Het eerste bijtellingskanon in deze lijst is de Mercedes-AMG S 65, zowel in cabriolet- als coupévorm. Ze kosten ergens tussen de 350.000 en 385.000 euro en de meeste exemplaren zijn nieuw gekocht in Nederland. Wat betekent dat de eigenaren tussen de 60.000 en 90.000 euro aan belasting mochten aftikken. Overigens kan het zijn dat er meerdere exemplaren van de V12 AMG S-klasse in Nederland op kenteken staan, maar die waren niet duur genoeg om in dit lijstje voor te komen.

Mercedes-AMG G 65 (2013-2017, 8 stuks) – 430.000 euro

Wat krijg je als je een V12 in de verouderde G-klasse hangt? Een heel hoog BPM-bedrag. Als je destijds een Mercedes-AMG G 65 nieuw kocht, kon je rekenen op 90.000 tot 120.000 euro BPM. Geen van de eigenaren van de acht G 65’s, met elk een waarde van tussen de 400.000 en 430.000 euro, kocht zijn auto nieuw in Nederland. Ze zijn allemaal na een paar jaar geïmporteerd – en dat scheelt mooi een hoop BPM. Ook hier geldt, net als bij de rest van de modellen in het lijstje: er kunnen meer exemplaren zijn, maar dit zijn de allerduurste.

Mercedes-Maybach S 650 Cabriolet – (2018-2019, 6 stuks) – 433.000 euro

In de loop van 2018 en 2019 werden er zes Mercedes-Maybach S 650 Cabriolets op kenteken gezet. Ze kostten allemaal zo’n 433.000 euro (het scheelt hier en daar een duizendje of twee) en de meest recente kreeg in augustus van dit jaar zijn gele platen. De BPM bedraagt zo’n 62.000 euro per stuk.

Mercedes S 500 (2011, 4 stuks) – 500.245 euro

Op 11 december 2015 kreeg een Mercedes-verkoper een fijne commissie. Op die dag werden vier bijzonder dik aangeklede Mercedes S 500’s op Nederlands kenteken gezet. Dat betekende zo’n 2 miljoen euro omzet en bijna 160.000 euro BPM om nieuwe drempels en rotondes mee aan te leggen. Volgens de kentekengegevens gaat het hier zelfs om vier gepantserde voertuigen met een leeggewicht van 3.980 kilo. Gelukkig weet de V8 met 455 pk daar wel raad mee.

Mercedes S 600 (2010, 2 stuks) – 536.282 euro

Deze tweeling met een V12-motor en 517 pk hebben een bijzonder verhaal. Op 3 maart 2010 kocht iemand in Nederland een gloednieuwe zwarte Mercedes S 600 voor 536.282 euro, inclusief 56.588 euro BPM. Zes jaar laten importeerde iemand een identieke Mercedes S 600, van precies dezelfde nieuwprijs en die ook op 3 maart 2010 voor het eerst op naam was gezet, maar dan ergens in het buitenland. Mogelijk zijn deze twee vlak na elkaar van de fabrieksband gerold en staan ze nu na zes jaar allebei op gele platen.

Mercedes SLR McLaren – (2005, 2006 en 2011) – 644.142 euro

In de loop der jaren zijn er meer dan 26 Mercedes SLR’s op Nederlands kenteken gezet. De duurste exemplaren hadden volgende RDW-database een nieuwprijs van ongeveer 620.000 tot 645.000 euro. Deze werden overigens niet nieuw in Nederland gekocht: ze kwamen hier in 2012, 2014 en 2016. Ook staat er een Mercedes SLR 722S Roadster op Nederlands kenteken, maar hiervan meldt de RDW de nieuwprijs niet. Die zou tegen de 710.000 euro moeten zijn, inclusief zo’n 270.000 euro aan BPM en BTW. De 5,4-liter V8 met supercharger produceert 626 pk en 780 Nm en destijds was het een van de snelste straatauto’s ooit.

Mercedes-Maybach G 65 Landaulet (2018) – 886.274 euro

De duurste Mercedes die ooit op Nederlands kenteken verscheen, is deze Mercedes-Maybach G 65 Landaulet. Het is de enige Landaulet op gele platen. Hij werd in 2018 gloednieuw gekocht en hij stond bijvoorbeeld op de IAMS in de RAI. Door zijn hoge uitstoot mocht de eigenaar bij de dealer 120.223 euro aan BPM aftikken. De 6,0-liter V12 met 630 pk is krachtig genoeg om het megamonster in net iets meer dan vijf seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te lanceren. Best indrukwekkend voor een bonk staal van maar liefst 5,3 meter lang en 2,2 meter hoog.

Reacties

  • erik heeft op 3 december 2019 geschreven:

    volgens mij is er ook een Mercedes g 6×6 verkocht, hoort deze niet in het lijstje thuis?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear