
Het kan zijn dat je niet helemaal thuis bent in de wereld van de Jaguar E-Type. Lang verhaal kort: het is een van de mooiste auto’s gebouwd en bij introductie een regelrechte sensatie: sneller dan Aston Martin, mooier dan een Ferrari en goedkoper dan beide. Tegenwoordig kun je ze als klassieker kopen, of als ‘restomod’. In de meeste gevallen pakt men een vroege E-Type, die vindt men door de bank genomen het mooist. Deze E-Type restomod van ECD is een uitzondering, dit is namelijk een hele late.
Latere E-Types zijn luxer en hebben een grotere motor (komen we zo op terug). De styling is niet bij iedereen populair, want de Series II en met name Series III vindt men minder mooi vanwege de vele tierlantijntjes. ECD Automotive Design kun je vergelijken met Eagle, een Brits bederijf dat E-Types verbouwd. ECD zit in de VS en bouwt met name Land Rover Defenders om, maar doen nu dus ook E-Types.
Klassieke uitstraling, zonder franje
Wat ze gedaan hebben, is adembenemend. De ECD E-Type in kwestie – The Bridgewater Commission genaamd – is een late Series III, maar dan ontdaan van alle franje. Je kunt aan de lengte wel zien dat het een later model is, maar storend is het geenszins. Het mooie is dat de auto zijn klassieke uitstraling heeft behouden, ondanks dat de auto bijna helemaal opnieuw is opgebouwd. In tegenstelling tot het origineel heeft deze versie aanzienlijk minder chroom. Dat leidt toch alleen maar af van het mooie lijnenspel.

Natuurlijk, de E-Type van ECD staat lager en heeft grotere wielen met aanzienlijk bredere banden. Achter die klassieke Turrino-spaakvelgen kun je serieuze remmen zien. De remmen van de originele E-Type laten zich kwalificeren als ‘erg spannend’ tot ‘even met vakantie’. Het chassis is in hoogte en hardheid verstelbaar. Dus comfortabel als je gaat toeren en sportief bij een trackday. Nu moet je beide begrippen ruim nemen, dit blijft in basis een ruim 50 jaar oude auto.
De motor van de ECD E-Type is natuurlijk wel het hoogtepunt
Het mooie van een Series III als basis, is de motor. Dat is namelijk een heuse V12. Standaard zijn deze motoren erg bijzonder, ze kunnen namelijk benzine laten verdwijnen. Ze staan bekend om de exceptionele dorst en de relatief bescheiden prestaties. Daar is in dit geval geen sprake van, want de V12 is opgevoerd naar 400 pk, dik 150 meer dan standaard. Hoe hard de E-Type nu gaat zeggen ze niet, maar dat is ook niet relevant. Het gaat om de sensatie.
Lees ook: Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit
En qua sensatie zit het wel snor, lijkt ons. Een atmosferische V12, handbak en achterwielaandrijving zijn perfecte ingrediënten. Overigens is de E-Type van ECD wel voorzien van een paar nieuwerwetse items, denk aan Bluetooth-stereo en USB-aansluitmogelijkheid. Daarnaast is er centrale deurvergrendeling en een lichtsensor. Toch wel lekker om te hebben, niet waar? Van deze versie hebben ze er precies eentje gebouwd, maar als je heel veel dollars overmaakt naar ECD bouwen ze er vast wel eentje voor je.
Als ik je comment zo lees is het dan maar goed dat je er geen hebt.
Het is de “car of de century”. Het lijnenspel is verbluffend, de prestaties geweldig en het ademt sfeer.
Dit in tegenstelling tot een Fiat Panda. Dus vandaar dat de E-type alom geprezen wordt.
Mooi verhaal, dus nog niet aanwezig in Nederland?
Maar de aandacht voor de ketting is zeer belangrijk ivm zoveel PK,s lijkt mij?
Waarom vind men de E Type toch zo mooi? Toegegeven, de lijn van de body is prachtig maar dat idioot hoge aquarium erboven op slaat nergens op. Het bederft het fraaie lijnenspel van de body en daarmee de totale looks. Als ik mij een E Type zou kunnen veroorloven zou ik gelijk de voorruit en het dak 8 cm verlagen en velgverbreders er op zetten
De reden dat dat aquarium erop zit is omdat er anders niemand inpast. Sterker nog, als je een beetje lang bent past het nu al niet. Als je 8cm weghaalt dan wordt de auto ook voor kleinere mensen claustrofobisch.
Maar, hij zou er wel mooier van worden inderdaad.