Naast alle cijfers over de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s, druppelen er na de jaarwisseling nog meer cijfers binnen. In dit geval is het helaas een wat verontrustend bericht, want het blijkt dat niet iedereen even goed in staat is om achter het stuur te zitten. Het CBR meldt dat in 2024 ruim 24.000 mensen verplicht een educatieve maatregel opgelegd hebben gekregen. Dat aantal is ietsje hoger dan het vorig jaar was. Er zijn wel wat nuanceverschillen.
In beide gevallen is het niet iets om heel erg blij van te worden. Het aantal ‘alcomobilisten’ daalde gelukkig ietsje. Helaas is het aandeel chauffeurs dat gevaarlijk rijgedrag vertoonde gestegen en hebben daarom de cursus opgelegd gekregen. Om even perspectief te krijgen bij dat aantal van 24.000 automobilisten: dat is 65 mensen per dag. Gemiddeld, natuurlijk. Het is niet zo dat de politie bij nummertje 65 het bonnenboekje sluit.
Het aantal drugsgevallen daalt gelukkig
Misschien wel het meest schrikbarend is de hoeveelheid automobilisten die nog steeds met een slokje op achter het stuur stapt. Maar liefst 9 procent geeft toe dat nog weleens te doen. Anno 2024 (of nou ja, 2025) zou je toch hopen dat dat percentage flink lager ligt. Er is ook goed nieuws. Het aantal EMD’s dat is uitgedeeld, is gedaald. EMD is de Educatieve Maatregel Drugs en voor mensen die met te veel verdovende middelen achter het stuur kruipen.
Een van de redenen dat er lichte stijgingen zijn, is omdat er nu ook ‘lichte’ educatieve maatregelen zijn. Deze zijn bedoeld voor mensen die voor het eerst de fout in gaan. Er is een Lichte Educatieve Maatregel Alcohol (voor als je te veel gedronken hebt, maar ook weer niet zó veel) en een Lichte Educatieve Maatregel Gedrag. Als je voor het eerst tussen de 50 en 60 km/u te hard rijdt, krijg je die LEMG opgelegd. Bij 61 km/u of meer moet je automatisch ‘het zware’ programma volgen.
Waarom zijn er educatieve maatregelen?
De educatieve maatregelen zijn in het leven geroepen omdat alleen een boete of een straf niet voldoende effectief is. Met de educatieve maatregel probeert het CBR de mensen die de fout in zijn gegaan erop te wijzen wat er zo verkeerd aan is. Dat lijkt overbodig, maar dat is het kennelijk dus helaas niet. Het is overigens niet aan de politie om de straf op te leggen: daar beslist het CBR over. Dit zijn de educatieve maatregelen op een rij:
- Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (EMA)
- Educatieve Maatregel Drugs (EMD)
- Educatieve Maatregel Gedrag (EMG)
- Lichte Educatieve Maatregel Alcohol (LEMA)
- Lichte Educatieve Maatregel Gedrag (LEMG)
Deze educatieve maatregelen klinken heel erg ‘vriendelijk’, maar vergis je niet. Naast het feit dat je verplicht aanwezig moet zijn op de cursussen, moet je hem ook zelf betalen. Dus naast de boete voor de overtreding van enkele honderden euro’s (je krijgt de maatregel niet voor 5 km/u te hard rijden), krijg je ook de factuur voor cursus. De kosten daarvan bedragen tussen de 700 euro en 1.300 euro.
HaZa heeft op 3 januari 2025 geschreven:
Bij overtredingen van dit soort zware overtredingen is de huidige toegepaste strafmaatregel door justitie een lachertje.
In beslagname voertuig, dus niet meer terugkrijgen. Telefoneren tijdens rijden, afname en ter plaats vernietiging van GSM. Niet aankomen met het gezever van “ja maar mijn gegevens”. Je bent vooraf gewaarschuwd, er is dus geen enkel excuus.
Hoogte van boetes afstellen op inkomen (Zwitserland). Bij herhaling van overtredingen, langdurige inname van rijbewijs.
Dodelijke ongevallen veroorzaken door drankgebruik, levenslang inname rijbewijs.
Bumperkleven, lever je auto maar een maand in (minimaal)
Lijkt mij voorlopig wel genoeg om iets aan het horkerig gedrag van veel automobilisten te doen.
John K heeft op 4 januari 2025 geschreven:
En hier ben ik het helemaal mee eens.Zij zijn grof fout dat wenst dan ook grof gestraft te worden.
Henk heeft op 3 januari 2025 geschreven:
Heel simpel op te lossen: bij drank of drugs, een boete vastgesteld naar inkomen en rijbewijs inleveren, en ook niet met smoesjes komen dat je dat ding “echt nodig hebt”, dat moet je voor die tijd maar bedenken.
Bij aantoonbaar asociaal gedrag exact hetzelfde doen, geen rijbewijs meer geven en ook de kans ontnemen om ooit nog weer 1 te halen.
We rijden allemaal wel eens iets te hard, maar de aso’s haal je er zo beter tussen uit.
Straf maar een keer keihard, ipv dat pamperen…een yup of zakenman met een erg hoog inkomen, lacht om die boete en de kosten van de cursus…
Pepper heeft op 3 januari 2025 geschreven:
Die cursus is verzonnen om de kas van dat smerige CBR te spekken. Men heeft er niets aan. Ik ben zelf rij-instructeur geweest, heel lang. Ik weet meer van dat CBR. Overigens er had allang concurrentie moeten zijn, maar wordt met man en macht tegengehouden door het CBR en de betrokken ministeries!!!