Dit is de grootste EV ter wereld: de eDumper

Ook met een van de meest lollige typenamen, trouwens

Foto('s): eMining AGeDumper kiepwagen dumptruck grootste EV ter wereld
Foto('s): eMining AGeDumper kiepwagen dumptruck grootste EV ter wereld
Foto('s): eMining AGeDumper kiepwagen dumptruck grootste EV ter wereld
Foto('s): eMining AGeDumper kiepwagen dumptruck grootste EV ter wereld
eDumper kiepwagen dumptruck grootste EV ter wereld
eDumper kiepwagen dumptruck grootste EV ter wereld
eDumper kiepwagen dumptruck grootste EV ter wereld
eDumper kiepwagen dumptruck grootste EV ter wereld

Zwitserland is brandschoon, dat weet iedereen. Maar het moet nóg brandschoner. En dus komt Zwitserland nu met een elektrische kiepwagen, de eDumper. Deze mag zich meteen de grootste EV ter wereld noemen.

Wie is er niet gek op kiepwagens? Als kind zat jij vast ook met grote, gele Tonka’s te spelen. Zand uit je moeders bloemperkje erin scheppen en gaan. Kiepwagens zijn gaaf, dat is een feit. Maar ze zijn ook nogal smerig. Niet qua modder, maar qua enorme dieselmotoren die ze nodig hebben om al die troep te verstouwen.

Ah, en daar komt de volledig elektrische eDumper om de hoek kijken. Wat een naam, en wat een machine. Verantwoordelijk hiervoor is de Zwitserse afdeling van machineriefabrikant Kuhn. Zij bouwden een traditionele Komatsu HD 605-7 kiepwagen om van diesel naar elektra. Normaal gezien zorgt een 23,1 liter grote zes-in-lijn turbodiesel voor de aandrijving; nu zijn het elektromotoren en een 600-kWh accupakket van 4.000 kilo. Ja, 600 kWh – zes keer de capaciteit van een Tesla Model X.

Energie terugwinnen met je eDumper

De eDumper is uitgerust met regeneratieve remmen, wat van pas komt als je constant hellingen moet nemen. Wat nogal eens gebeurt in steengroeves en mijnen. Omdat hij zo zwaar is – 45 ton – moet de elektrische kiepwagen de natuurwetten naar zijn voordeel inzetten.

Gelukkig leent zijn taak zich daarvoor: als hij leeg een helling op rijdt, 65 ton aan zooi ophaalt en daarmee weer naar beneden rolt, regenereert hij bijna de gehele bult elektriciteit die hij nodig had om bergop te rijden. Slim, niet? Zijn makers beweren zelfs dat de eDumper uiteindelijk meer energie produceert dan hij verbruikt.

Is dit de toekomst van de zware industrie? Nou, Kuhn laat niets los over de ontwikkelings- of productiekosten ten opzichte van een traditionele diesel-kiepwagen. Maar als de eDumper de kinderen van de toekomst inspireert om bloemperkjes overhoop te blijven halen, kunnen wij ‘m alleen maar toejuichen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken