
Geen enkele van de auto’s die je hier ziet, zal eenzaam zijn in zijn garage. Want alleen als je al een andere Bugatti bezit, wilde het Franse merk jouw 5 miljoen euro aannemen. Alle Bugatti Divo’s gaan naar bestaande klanten die nog vóór de auto publiekelijk onthuld was een handtekening hadden gezet. Je kijkt hier naar de eerste vijf (ja, kijk maar even goed) exemplaren van de Divo, klaar voor aflevering. Een achtste van de totale productie bij elkaar.
Onderhuids schuilt dezelfde 1.500 pk W16 als in de Chiron, maar alles eromheen is lichter, stijver en gekker. De Bugatti Divo verschuift zijn focus van topsnelheid naar bochtensnelheid. Hij is vernoemd naar coureur Albert Divo, die tweemaal de Targa Florio won. Hij was een Fransman met Italiaans bloed, net als Ettore Bugatti. En het is niet slechts een leuk naampje. Bugatti testte de Divo uitvoerig op het testcircuit Nardó. Daar is de Divo 8 seconden sneller dan de Chiron.
De 456 kilo downforce die de Divo genereert, is 90 kilo meer dan de Chiron. Zijn vleugel van 1,8 meter breed is dan ook 23 procent breder. Ook de diffuser is een stuk breder en dieper. Over de hele carrosserie strooide Bugatti met luchthappers en andere koelers of downforce-elementen. Bovenop zit een enorme NACA-luchtinlaat. Bugatti bouwt slechts 40 exemplaren, naast de 500 Chirons die al gebouwd worden.
De Divo weegt 35 kilo minder, en de 8,0-liter W16 met vier turbo’s is identiek aan die van zijn broer. Van 0 naar 100 gaat de Bugatti Divo nog altijd in 2,4 seconden. De topsnelheid is geen 420 km/u, maar 380 km/u. Dat komt door de extra downforce en bijkomende weerstand. Een Nürburgring-poging zit er als het goed is niet in, maar het staat de klanten natuurlijk vrij om hun eigen exemplaren rond de Groene Hel te slingeren. Wij zijn benieuwd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

De Bugatti Tourbillon heeft een atmosferische V16-motor, drie elektromotoren en 1.800 pk

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Die zwarte is net een wannabe La Voiture Noir zeg!