Geen enkele van de auto’s die je hier ziet, zal eenzaam zijn in zijn garage. Want alleen als je al een andere Bugatti bezit, wilde het Franse merk jouw 5 miljoen euro aannemen. Alle Bugatti Divo’s gaan naar bestaande klanten die nog vóór de auto publiekelijk onthuld was een handtekening hadden gezet. Je kijkt hier naar de eerste vijf (ja, kijk maar even goed) exemplaren van de Divo, klaar voor aflevering. Een achtste van de totale productie bij elkaar.

Onderhuids schuilt dezelfde 1.500 pk W16 als in de Chiron, maar alles eromheen is lichter, stijver en gekker. De Bugatti Divo verschuift zijn focus van topsnelheid naar bochtensnelheid. Hij is vernoemd naar coureur Albert Divo, die tweemaal de Targa Florio won. Hij was een Fransman met Italiaans bloed, net als Ettore Bugatti. En het is niet slechts een leuk naampje. Bugatti testte de Divo uitvoerig op het testcircuit Nardó. Daar is de Divo 8 seconden sneller dan de Chiron.

De 456 kilo downforce die de Divo genereert, is 90 kilo meer dan de Chiron. Zijn vleugel van 1,8 meter breed is dan ook 23 procent breder. Ook de diffuser is een stuk breder en dieper. Over de hele carrosserie strooide Bugatti met luchthappers en andere koelers of downforce-elementen. Bovenop zit een enorme NACA-luchtinlaat. Bugatti bouwt slechts 40 exemplaren, naast de 500 Chirons die al gebouwd worden.

De Divo weegt 35 kilo minder, en de 8,0-liter W16 met vier turbo’s is identiek aan die van zijn broer. Van 0 naar 100 gaat de Bugatti Divo nog altijd in 2,4 seconden. De topsnelheid is geen 420 km/u, maar 380 km/u. Dat komt door de extra downforce en bijkomende weerstand. Een Nürburgring-poging zit er als het goed is niet in, maar het staat de klanten natuurlijk vrij om hun eigen exemplaren rond de Groene Hel te slingeren. Wij zijn benieuwd.

Reacties

  • Joost heeft op 6 augustus 2020 geschreven:

    Die zwarte is net een wannabe La Voiture Noir zeg!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)