
Zijn wij de enigen die gefascineerd zijn door het idee van Mercedes om de grote, hoekige, stoere, met glitter bedekte ex-militaire SUV te combineren met de nieuwste elektrotechniek? Het is een beetje als een nieuwe waterstofverbrandingsmotor in de Santa Maria leggen: het gaat puristen aan beide fronten irriteren. Toch is ie hier: de eerste elektrische Mercedes G-klasse.
Officieel heet ie trouwens de ‘G 580 met EQ-technologie’, maar dat gaat natuurlijk niemand onthouden of vaker dan drie keer uitspreken. Aan het einde van de galerij hierboven zie je ook de plug-in G-klasse. Als je gaat offroaden, kun je volgens Mercedes de PHEV beter laten staan voor de EV. Het merk denkt dat elektrisch beter is voor offroadactiviteiten. Meer koppel, meer balans en een diepere waaddiepte van 850 millimeter – handig in Dubai.
Specificaties van de elektrische Mercedes G-klasse
Ieder wiel van deze G-wagen krijgt zijn eigen motor en iedere motor krijgt weer zijn eigen tweetraps versnellingsbak. Ja, de elektrische G-klasse heeft víér transmissies. Samen zorgen ze voor 588 pk aan vermogen en 1.164 Nm aan koppel. Dankzij speciale torque vectoring-techniek kun je nu een G-Turn doen waarbij de wielen in tegengestelde richting draaien om zo een pirouette te maken. Handig, denken we?
Ondanks een gewicht van 3.085 kilo schiet je in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en is de topsnelheid 180 km/u. De actieradius is niet echt om over naar huis te schrijven. Een gigantische 116-kWh batterij zorgt voor een maximaal rijbereik van 473 kilometer. Van de andere kant ook wel begrijpelijk voor een EV met deze vorm.
Vanbinnen zijn er blauwe stiksels die inzittenden eraan herinneren dat ze in de eco-G zitten terwijl er in de frunk een speaker zit die iets roept dat ‘G-Roar’ heet. Blijkbaar willen klanten van de G-klasse iets meer horen dan het gezoem van een EV. Daarom gromt deze elektrische G-wagen. Ook leuk: in het kastje achterop de auto – dat dezelfde vorm heeft als het oplaaddoosje van je AirPods – zit geen reservewiel. Het is een opslagplek voor de laadkabel.
De Nederlandse prijs van de eerste elektrische Mercedes G-klasse
De eerste G 580 met EQ-technologie, de Edition One, kost minimaal 200.303 euro. Da’s een paar honderd euro goedkoper dan de G 500. In de tussentijd: hoe voel je je bij deze elektrische G? Het is een bizarre combinatie: de silicone batterijtechniek uit het innovatieve EQXX-concept komt als eerste in een productieversie bij een luxe 4×4. Heeft de wereld deze auto nodig? Waarschijnlijk niet, maar dat heeft de G-klasse er nooit van weerhouden om een offroad-icoon te worden, zowel in militaire als in AMG-vorm.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Lego komt met een spannend 18+ setje van een rijp model

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
