
Zijn wij de enigen die gefascineerd zijn door het idee van Mercedes om de grote, hoekige, stoere, met glitter bedekte ex-militaire SUV te combineren met de nieuwste elektrotechniek? Het is een beetje als een nieuwe waterstofverbrandingsmotor in de Santa Maria leggen: het gaat puristen aan beide fronten irriteren. Toch is ie hier: de eerste elektrische Mercedes G-klasse.
Officieel heet ie trouwens de ‘G 580 met EQ-technologie’, maar dat gaat natuurlijk niemand onthouden of vaker dan drie keer uitspreken. Aan het einde van de galerij hierboven zie je ook de plug-in G-klasse. Als je gaat offroaden, kun je volgens Mercedes de PHEV beter laten staan voor de EV. Het merk denkt dat elektrisch beter is voor offroadactiviteiten. Meer koppel, meer balans en een diepere waaddiepte van 850 millimeter – handig in Dubai.
Specificaties van de elektrische Mercedes G-klasse
Ieder wiel van deze G-wagen krijgt zijn eigen motor en iedere motor krijgt weer zijn eigen tweetraps versnellingsbak. Ja, de elektrische G-klasse heeft víér transmissies. Samen zorgen ze voor 588 pk aan vermogen en 1.164 Nm aan koppel. Dankzij speciale torque vectoring-techniek kun je nu een G-Turn doen waarbij de wielen in tegengestelde richting draaien om zo een pirouette te maken. Handig, denken we?
Ondanks een gewicht van 3.085 kilo schiet je in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en is de topsnelheid 180 km/u. De actieradius is niet echt om over naar huis te schrijven. Een gigantische 116-kWh batterij zorgt voor een maximaal rijbereik van 473 kilometer. Van de andere kant ook wel begrijpelijk voor een EV met deze vorm.
Vanbinnen zijn er blauwe stiksels die inzittenden eraan herinneren dat ze in de eco-G zitten terwijl er in de frunk een speaker zit die iets roept dat ‘G-Roar’ heet. Blijkbaar willen klanten van de G-klasse iets meer horen dan het gezoem van een EV. Daarom gromt deze elektrische G-wagen. Ook leuk: in het kastje achterop de auto – dat dezelfde vorm heeft als het oplaaddoosje van je AirPods – zit geen reservewiel. Het is een opslagplek voor de laadkabel.
De Nederlandse prijs van de eerste elektrische Mercedes G-klasse
De eerste G 580 met EQ-technologie, de Edition One, kost minimaal 200.303 euro. Da’s een paar honderd euro goedkoper dan de G 500. In de tussentijd: hoe voel je je bij deze elektrische G? Het is een bizarre combinatie: de silicone batterijtechniek uit het innovatieve EQXX-concept komt als eerste in een productieversie bij een luxe 4×4. Heeft de wereld deze auto nodig? Waarschijnlijk niet, maar dat heeft de G-klasse er nooit van weerhouden om een offroad-icoon te worden, zowel in militaire als in AMG-vorm.
Meer van TopGear


Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’
