
Zijn wij de enigen die gefascineerd zijn door het idee van Mercedes om de grote, hoekige, stoere, met glitter bedekte ex-militaire SUV te combineren met de nieuwste elektrotechniek? Het is een beetje als een nieuwe waterstofverbrandingsmotor in de Santa Maria leggen: het gaat puristen aan beide fronten irriteren. Toch is ie hier: de eerste elektrische Mercedes G-klasse.
Officieel heet ie trouwens de ‘G 580 met EQ-technologie’, maar dat gaat natuurlijk niemand onthouden of vaker dan drie keer uitspreken. Aan het einde van de galerij hierboven zie je ook de plug-in G-klasse. Als je gaat offroaden, kun je volgens Mercedes de PHEV beter laten staan voor de EV. Het merk denkt dat elektrisch beter is voor offroadactiviteiten. Meer koppel, meer balans en een diepere waaddiepte van 850 millimeter – handig in Dubai.
Specificaties van de elektrische Mercedes G-klasse
Ieder wiel van deze G-wagen krijgt zijn eigen motor en iedere motor krijgt weer zijn eigen tweetraps versnellingsbak. Ja, de elektrische G-klasse heeft víér transmissies. Samen zorgen ze voor 588 pk aan vermogen en 1.164 Nm aan koppel. Dankzij speciale torque vectoring-techniek kun je nu een G-Turn doen waarbij de wielen in tegengestelde richting draaien om zo een pirouette te maken. Handig, denken we?
Ondanks een gewicht van 3.085 kilo schiet je in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en is de topsnelheid 180 km/u. De actieradius is niet echt om over naar huis te schrijven. Een gigantische 116-kWh batterij zorgt voor een maximaal rijbereik van 473 kilometer. Van de andere kant ook wel begrijpelijk voor een EV met deze vorm.
Vanbinnen zijn er blauwe stiksels die inzittenden eraan herinneren dat ze in de eco-G zitten terwijl er in de frunk een speaker zit die iets roept dat ‘G-Roar’ heet. Blijkbaar willen klanten van de G-klasse iets meer horen dan het gezoem van een EV. Daarom gromt deze elektrische G-wagen. Ook leuk: in het kastje achterop de auto – dat dezelfde vorm heeft als het oplaaddoosje van je AirPods – zit geen reservewiel. Het is een opslagplek voor de laadkabel.
De Nederlandse prijs van de eerste elektrische Mercedes G-klasse
De eerste G 580 met EQ-technologie, de Edition One, kost minimaal 200.303 euro. Da’s een paar honderd euro goedkoper dan de G 500. In de tussentijd: hoe voel je je bij deze elektrische G? Het is een bizarre combinatie: de silicone batterijtechniek uit het innovatieve EQXX-concept komt als eerste in een productieversie bij een luxe 4×4. Heeft de wereld deze auto nodig? Waarschijnlijk niet, maar dat heeft de G-klasse er nooit van weerhouden om een offroad-icoon te worden, zowel in militaire als in AMG-vorm.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
