Het is altijd een beetje een gok om te bepalen welke auto’s heel erg veel geld waard gaan worden en welke niet. Met name bij de Volkswagen Groep is er werkelijk geen peil op te trekken. De eerste generatie Audi RS 4 met terminaal onderstuur is aanzienlijk gewilder dan de dynamisch superieure (en beter klinkende) tweede generatie RS 4. Volgens Mike Brewer gaat hetzelfde gebeuren met de eerste generatie Audi TT. Deze auto wordt veel meer waard, en zo kun je hem in theorie gratis rijden.

De Audi TT was bij introductie een sensatie. Audi was toen een merk met enkel sedans en stationwagons, op een verdwaalde en stokoude cabriolet na. Audi’s waren verstandig, een tikkeltje saai en ingetogen. En toen kwam daar deze opvallende sportieve coupé bij. Volgens Mike Brewer zit jij op goud als je zo’n auto hebt. Mocht je Mike Brewer niet kennen, dat is de man van Wheeler Dealers die de auto’s verhandelt. En mocht je Wheeler Dealers niet kennen, dat is een van de leukere Britse autoprogramma’s (wij kunnen een Brits autoprogramma wel waarderen).

Eerste generatie Audi TT wordt een moderne klassieker

Volgens Mike Brewer hebben veel mensen niet door dat de auto meer geld waard wordt. Dat laat hij weten aan The Telegraph: ‘Een moderne klassieker is absoluut een Audi TT uit de Mk1. Het model met 225 pk is echt een goede auto – een hele goede moderne klassieker. Mensen die ze nu nog hebben, beseffen niet dat ze 1500 of 2000 pond waard zijn, misschien wel 2500 pond, sommige zelfs, maar die auto zal over een paar jaar nog steeds goed zijn. Mensen zullen er in de toekomst 10 mille voor betalen.’

eerste generatie Audi TT 1.8T quattro (8N) grijs (1998) zijkant rechts achter schuin
Zorg wel dat je de versie met twee pijpjes hebt, die hebben namelijk meer vermogen

Nu moeten we wel aangeven dat Brewer praat over de Britse markt en dat die totaal anders is dan de Nederlandse. Ditmaal is dat een voordeel, want de Audi TT was een zeer goed verkochte auto in Engeland. En vanwege de relatie lage onderhoudskosten en de volledig verzinkte carrosserie zijn er nog een hoop. Maar volgens Brewer moet je hem dus koesteren totdat deze meer waard wordt.

Hoe zit dat dan in Nederland?

Daar kan hij absoluut een punt hebben, maar dan is het wel zaak om goed voor je Audi TT te gaan zorgen. De eerste generatie TT (de 8N voor intimi) is geleverd van 1998 tot en met 2005. De meeste exemplaren zijn behoorlijk afgetrapt namelijk. Op een gegeven moment komt dat punt eraan dat je een paar duizend euro gaat investeren in reparaties of om een nieuwe gebruikte TT te kopen. We komen binnenkort op het punt dat de goedkope TT’s dan ‘op’ zijn.

In Nederland staan er op dit moment meer dan honderd exemplaren van de eerste generatie Audi TT te koop. De goedkoopste vind je al vanaf 1.850 euro, dat betaal je voor een Roadster uit 2001 met 270.000 kilometer op de klok. Rond de drie mille zijn er veel twijfelachtig aangepakte coupés met hoge kilometerstanden. Nettere exemplaren kosten rond de 8 mille en tussen de 10 en 15 vind je hele nette TT’s met weinig kilometers. daar moet je dus gaan zoeken.

Lees ook: Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

Dus dit zou weleens het moment kunnen zijn dat het rap achteruit gaat. We zullen de markt in de gaten houden en niet alleen omdat we stiekem allemaal een TT willen. Vaak horen we namelijk pas veel te laat wanneer een bepaalde auto niet meer betaalbaar is. Mocht je een TT quattro Sport of TT 3.2 quattro hebben: die zitten al flink in de lift qua prijzen. Een 3.2 kost minimaal 20.000 euro en een quattro Sport het dubbele.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *