In Genève komt Mercedes met drie ‘BlueEFFICIENCY’-versies van de C-klasse. Vreemd genoeg laten ze alleen de sedankoets uitrukken. Het lukt ‘Das Haus’ blijkbaar niet om een zuinige variant van de
Estate te bouwen. Hè, wat jammer nou!
Wat houdt zo’n efficiënte versie nu precies in? Zo op het eerste gezicht niet veel. Alleen de stickers op de carrosserie verraden zijn herkomst. Toch zijn er wel degelijk wijzigingen aangebracht. De C-klasse heeft namelijk een streng dieet gevolgd, waarbij zo’n twintig kilogram aan nutteloze zaken is geëlimineerd. In samenwerking met Michelin zijn er bovendien speciale lichtgewicht banden ontwikkeld met een lagere rolweerstand. Verder heeft men ook nog de aërodynamica weten te verbeteren. Waarom doet een fabrikant dat niet direct bij de ontwikkeling van een nieuw model vraag je je dan af?
De efficiënte C-klasse is leverbaar in drie verschillende uitvoeringen. De ‘stakker’ moet het doen met een 156 pk sterke C180 Kompressor. Mercedes claimt een gemiddeld verbruik van 1 op 15,3. Een verbetering van 12 procent ten opzichte van de gewone C180. Dat geldt ook voor de ‘speciale’ C200 CDI waarin je bijna twintig kilometer kunt afleggen op een liter diesel. Tot slot de derde versie, dat betreft de C350 CGI. Wat een grap, een zuinige zescilinder! Och ja, het verbruik zou gemiddeld 1 op 11,9 bedragen. Waarschijnlijk alleen haalbaar als je continu slechts een kwart van de 292 pk aanspreekt.
Reacties