Misschien word jij er, net als wij, af en toe een tikje moe van. Wéér zo’n obscuur merk waar je nog nooit van hebt gehoord. Wéér zo’n elektrisch ding met specs die elk inlevingsvermogen te boven gaan. En wéér willen ze er minstens een miljoen euro (of twee, in dit geval) voor hebben. Met wéér een uitstekende kans dat je er nooit meer iets van hoort. Klaar voor die van deze week? Dit is ‘m: de Elation Freedom.

Waar komt die Elation Freedom vandaan?

Een auto met zo’n naam (‘Elation’ betekent euforie, uitbundige vrolijkheid dus, en Freedom, nou ja, dat weet je wel) kan maar uit twee landen komen. China, waar ze zonder enig idee te hebben met Engelse jubeltermen strooien. Of Amerika, waar ze het dan nog menen ook. De Elation Freedom komt uit (drumroll…) Amerika! Vooruit, de uiteraard weer krankzinnige specs dan maar even. Drie elektromotoren, gevoed door een 100 kW-accu, leveren zo’n 2.000 pk. Precies, net zoiets als de Rimac C_2, Pininfarina Battista en Lotus Evija. Hij zou zo’n 645 kilometer ver moeten kunnen komen op één lading, al wensen we je succes daarmee als je regelmatig dat vermogen aanspreekt. Als je je daar nu al zorgen over maakt, kun je ook opteren voor een 120 kWh-accu. Over prestaties wordt nog niet gerept (hoe zou dat nou komen?), maar uitgaande van de concurrentie zeggen wij: 0-100 km/u in een seconde of twee en een top van (meer dan) 300 km/u.

Om de geloofwaardigheid iets op te krikken, claimt het bedrijf veel werknemers in dienst te hebben die bij de F1, de 24 Uur van Le Mans en andere Europese raceklasses hebben gewerkt. Of ze daar broodjes hebben rondgebracht of daadwerkelijk iets met de auto’s te maken hebben gehad..? Dat laat Elation wijselijk in het midden. Wel voegt het nog toe dat de aandrijflijn is gemaakt door mensen die elektromotoren hebben gemaakt voor de Formule E. En KERS-systemen voor de F1. Dat klinkt al hoopgevender. Iets.

Elation Freedom eventueel ook met V10

De Elation Freedom heeft twee versnellingsbakken. Een éénversnellingsbak voor de vooras en een tweebak achter. Onder de koolstofvezel monocoque verbergt zich een wielophanging die ‘door de F1 geïnspireerd is’. Over ondraaglijke clichés gesproken. Het wonderlijkste bewaart Elation voor het laatst. Mocht je namelijk geen zin hebben in gezoem, opladen en al dat andere elektrogedoe, dan kun je je Elation Freedom ook met een 5,2-liter V10 (Audi, iemand?) bestellen. De elektro-versie moet twee miljoen dollar kosten – belastingen komen daar nog bij. Voor de versie met V10 mag je minimaal 2,3 miljoen dollar achterlaten. Jij liever dan wij…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear