De pr-mensen van de Pininfarina Battista hebben niet echt een gebrek aan gespreksonderwerpen. Het is de krachtigste auto voor op de openbare weg die ooit in Italië is gebouwd, en dan noem je toch geen land dat nog nooit een krachtige auto voor op de openbare weg heeft geproduceerd. Dankzij een 120 kWh sterk lithium-ion accupakket en een elektromotor op ieder wiel produceert de Battista ongeveer 1.900 pk en 2.300 Nm. Vermogen en koppel zijn altijd direct beschikbaar en zorgen ervoor dat hij accelereert op een wijze waarvan een Formule 1-auto bang zou worden. Van 0 naar 100 km/u gaat hij binnen twee hartverzakkende, asfaltsmeltende seconden; naar 300 km/u in minder dan twaalf seconden. En dat allemaal zonder ook maar een gram CO2 uit te stoten. Welkom, jij rijkaard die zonder schuldgevoel, zo groen als een pasgeboren lam, naar 400 km/u wil accelereren. Welkom in je nieuwe thuis.

Pininfarina is een merk met geschiedenis

Maar waar inmiddels ook naarstig naar wordt verlangd en gezocht, is ‘de eerste auto waardoor de wereld echt van elektrische voertuigen gaat houden’. Want tenzij je een pur sang Elon- c.q. Tesla-aanhanger bent, heeft de elektrische revolutie nog niet echt een auto geleverd die je aan je (eventueel spreek-woordelijke) slaapkamermuur zou willen hangen. Tenzij je gek bent op het werk van de Kroatische startup Rimac, of op de Chinese Nio EP9.

‘Welkom, jij rijkaard die zonder schuldgevoel, zo groen als een pasgeboren lam, naar 400 m/u wil accelereren. welkom in je nieuwe thuis’

Is de Battista dan de auto die ons massaal doet smelten? Dit is in elk geval waar de naam Pininfarina te hulp schiet, want de geschiedenis van dat merk valt vrijwel samen met de geschiedenis van de automobiel zelf, en zeker met het design van de meest aansprekende auto’s. Met maar één uitzondering is iedere Ferrari die in Maranello tussen 1951 en 2008 in serie werd geproduceerd, voorzien geweest van het stijlvolle, strakke Pininfarina-logo ergens op de carrosserie. (Ferrari’s eigen Centro Stile, dat recent een schitterend nieuw gebouw heeft betrokken, ontwerpt de auto’s pas sinds een decennium.) Dat is een zegereeks zonder weerga.

Battista was de jongste van elf telgen

En dan is er de romantiek, want die vermag ook altijd wat. Battista ‘Pinin’ Farina was de jongste zoon in een gezin van elf kinderen, en bleek al op jonge leeftijd begiftigd met het talent om iets te gaan betekenen in de destijds ontluikende auto-industrie. Hij begon op zijn twaalfde te werken in de carrosseriegarage van zijn broer Giovanni, en ontmoette als tiener zowel Fiat-oprichter Giovanni Agnelli als Henry Ford. Beide mannen schijnen behoorlijk van hem onder de indruk te zijn geweest. Carrozzeria Pinin Farina werd opgericht in 1928, en ontwierp en bouwde koetswerken voor Alfa Romeo, Fiat, Lancia en andere automerken. Ze mochten niet meedoen aan de Parijse autosalon van 1946 (na de oorlog was Italië niet erg populair bij de buren), waarop Battista en zijn zoon Sergio twee van hun auto’s vanuit Turijn naar de Franse hoofdstad reden, ze daar parkeerden buiten het tentoonstellingsgebouw en alsnog de show stalen.
Het jaar daarop kwamen ze met de Cisitalia 202, niet alleen ’s werelds eerste auto met een geheel omsluitende carrosserie, maar zelfs voorzien van een zo sculpturale vorm dat hij werd aangekocht door het New Yorkse Museum of Modern Art. De 202 is tot op de dag van vandaag een van slechts negen auto’s in de permanente collectie. Hij maakt daar deel van uit, aldus MoMA’s Paul Galloway, omdat hij staat voor ‘het moment waarop technologie, vakmanschap, artisticiteit en cultureel belang samen een meesterwerk bleken te kunnen vormen’. ‘Battista was een buitenbeentje, een uit een miljoen’, zegt zijn kleinzoon Paolo Pininfarina, de baas van Pininfarina SpA, en hij parafraseert de theorie van schrijver Malcolm Gladwell: ‘Om te slagen als een buitenbeentje, heb je drie dingen nodig: talent, toewijding, en geboren worden en opgroeien op de juiste plaats. Hij werd geboren in 1893, in Turijn, tegelijk met de automobiel, en werd omringd door andere getalenteerde mensen die wel wat zagen in de toekomst van de auto. Via die drie dingen kwam het succes.’

De Pininfarina Battista is een pionier

Automobili Pininfarina hoopt die lijn nu te kunnen voortzetten met een geheel eigen voertuig. Het is een nieuw bedrijf, gevestigd in München, dat parallel opereert naast het bestaande Pininfarina SpA, dat in Cambiano zit – en blijft. Dit project volgt op de overname van Pininfarina SpA in 2015 door de Indiase industriële gigant Mahindra, dat ongeveer 140 miljoen euro voor de Italiaanse firma betaalde. Het plan is nu om in totaal 150 Battista’s te bouwen à ongeveer twee miljoen euro, en we moeten de auto zien als een ‘pionier in het luxe elektrische segment’.

Wat zit er achter de Pininfarina Battista?

De Pininfarina Battista heeft een koolstofvezel monocoque. De accu’s bevinden zich achter de inzittenden en in het midden van de auto, in een T-vorm. De elektrische architectuur is samen met Rimac ontwikkeld (dat op zijn beurt weer voor 10 procent eigendom is van Porsche, en een leverancier is van Aston Martin, Renault en andere bouwers). Uiteraard is het een zware auto, maar Pininfarina bezweert dat de gewichtsdistributie optimaal is. De Pininfarina Battista heeft vier motoren die vermogen en koppel naar ieder wiel brengen, plus torque vectoring, al weet alleen de Heer hoe lastig dat te bewerkstelligen is met 1.900 pk. Oud-F1-coureur Nick Heidfeld houdt zich daar momenteel mee bezig, samen met voormalgi Porsche-, Pagani- en Bugatti-onderstelgoeroe Dr. Peter Tutzer. ‘Cijfers zijn eigenlijk niet meer zo indrukwekkend tegenwoordig, want die zijn er nu gewoon, iedereen heeft enorme cijfers’, zegt Tutzer.

Het gaat erom wat de klant wil

‘Het draait nu volledig om de rijervaring.’ Remmen gaat door middel van koolstof-keramische schijven – 390 millimeter voor, 380 millimeter achter. De actieradius zal in de buurt van de 500 kilometer komen te liggen, afhankelijk van hoe vaak je die verslavende 0-100-sprint doet, en je moet ’m in 40 minuten voor 80 procent kunnen bijvullen met een snellader.
‘Elektrificatie stelt ons in staat hypercars te voorzien van ogenblikkelijk beschikbaar koppel. We moeten het misschien zelfs terugschroeven, aangezien de reactietijd twintig keer sneller is dan die van een verbrandingsmotor’, zegt Pininfarina’s chief technical officer Christian Jung. ‘We proberen niet de uitersten op te zoeken waar Tesla en soortgelijken naartoe willen, want we willen ons absoluut focussen op wat een traditionele hypercar-klant van een auto verlangt, en pas daarna zien wat hij of zij verwacht van nieuwe technologie in een nieuwe verpakking.’

Binnenin de Pininfarina Battista

De cockpit heeft een taps aflopend display en een futuristische, om de bestuurder heen krullende indeling. Het interieur is voorzien van de beste materialen, waarbij hippe, gerecyclede stoffen voorrang zullen krijgen boven het gebruikelijke leren gedoetje. Elke auto kan worden gepersonaliseerd tot welk niveau de klant ook maar wil. De auto die je hier ziet, is afgewerkt in Pura-parelmoerwit, met een rode aluminium lijn aan de zijkanten die een subtiele hint is naar de Pininfarina Modulo, een uit 1970 stammend concept dat het onderstel van een Ferrari 512 S voorzag van een behoorlijk uniek en werkelijk magnifiek ander uiterlijk. Dat de Pininfarina Battista qua vorm traditioneler is dan een bijna 50 jaar oud concept mag aanvankelijk wat teleurstellend zijn, maar dat is wel met opzet gedaan. En de auto is nog altijd een waar kunststuk, voorzien van het soort afwerking en details dat een eeuwigheid kost om echt helemaal perfect te krijgen.

Het uiterlijk vertegenwoordigt Pininfarina

‘We wilden de vorm en proporties van een traditionele supercar bieden’, zegt designchef Luca Borgogno. ‘We hebben veel onderzoek gedaan, veel nagedacht over in welke mate de Pininfarina Battista op een ruimteschip moest lijken, maar we hebben ervoor gekozen om iets te maken in lijn met onze eigen geschiedenis, iets dat de waarden van Pininfarina vertegenwoordigt. De cabine ver naar voren, de lange staart die ’m visueel in balans houdt – dat is nog altijd de beste configuratie die er is. Voor ons was het glashelder dat we deze kant op wilden. ‘Hij brengt de sensualiteit en de charme van de jaren zestig terug. Kijk maar naar de auto’s in ons museum: wat je uiteindelijk echt raakt, zijn de puurheid en de schoonheid.’

‘Luxe is waar erfgoed en vakmanschap samenkomen’

Automobili Pininfarina wil de auto verder ontwikkelen met de juiste partners, in plaats van fortuinen uit te geven aan onderzoek en ontwikkeling en alles zelf te gaan doen. Wat dat betreft is de bedrijfsvoering van Apple, met weinig eigen fabricage en fabrieken, een beter voorbeeld dan, zeg, Bugatti of Porsche. Over naar de man die de -cheques uitschrijft (of hoe dat ook gaat in 2019): de directeur van Mahindra, Anand Mahindra. ‘Ik houd van Bugatti’, zegt hij, ‘en het was de droom van een ware visionair om dat merk weer tot leven te wekken.
Maar de hoeveelheid geld die je moet investeren om een Chiron te bouwen, pff. Kies je wapens zorgvuldig en rust ze uit met elektrische technologie, dan kun je toe met veel minder investeringen. Als je praat met de beste bedrijven ter wereld, dan kan dat. Ambitieus is het wel, maar niet onmogelijk. Luxe is waar erfgoed en vakmanschap samenkomen, en dat is wat Pininfarina in huis heeft. Zoiets kun je niet kopen of maken. Het zou je 90 jaar kosten om op te bouwen wat Pininfarina heeft.’

‘Pininfarina wordt geen nieuwe Tesla’

De Pininfarina Battista zal worden gemaakt in de fabriek in Cambiano. ‘Hij zal nooit in Mumbai worden gebouwd,’ vervolgt Mahindra, ‘dat geeft gewoonweg geen pas. Zoals ik al zei, erfgoed is wat ons onderscheidt van Californische startups met Chinees geld. Of het zeker is dat dit een succes wordt? Nee. Is het iets dat een betere kans van slagen heeft dan bij Nissan of Toyota? Ja, want we toveren niet zomaar even iets tevoorschijn. Pininfarina is geen luchtkasteel, en dat is iets wat alle Italianen weten.’

‘Hij brengt de sensualiteit en de charme van de jaren zestig terug’

En wat gaat er gebeuren na de lancering van de ultra-exclusieve hypercar? De Pininfarina Battista is het uithangbord, maar Automobili Pininfarina wil in de nabije toekomst ook iets bereikbaarder modellen gaan ontwikkelen. Mahindra benadrukt: hij wil niet dat Pininfarina een soort Tesla wordt – ‘in onze strategie is geen plaats voor een Model 3’ – noch denkt hij dat de opkomst van elektrische voertuigen het einde betekent van interne verbranding. ‘Ik zie gedurende mijn leven de verbrandingsmotor niet verdwijnen’, zegt hij. ‘Ik denk juist dat de elektrificatie zal leiden tot een nieuwe generatie zuiniger benzinemotoren. Die technologieën zullen nog een hele tijd naast elkaar bestaan.’ Trouwens, waarschijnlijk hebben de toekomstige Pininfarina Battista-eigenaren toch nog 80 andere auto’s in hun garage staan. Maar ze zullen er maar één hebben met 1.900 pk.

Specificaties Pininfarina Battista (2019):

Motor 4 elektromotoren 1.900 pk 2.300 Nm 120 kWh (accu) Aandrijving vier wielen Prestaties 0-100 km/u in < 2,0 s top ca. 350 km/u Actieradius 400-500 km Prijs € 2.000.000

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)