![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/04/stekker-laden-laadpaal-kia-ev9.jpg)
De automobiel bestond nog maar vijftien jaar toen de eerste trommelremmen op auto’s werden gebruikt. Hiervoor werden houten remmen gebruikt. De overlevering wil dat Wilhelm Maybach in 1900 als eerst een trommelrem installeerde op een auto, maar dat Louis Renault twee jaar later een patent indiende. De schijfrem heeft de trommelrem inmiddels grotendeels verdrongen en vaak zag je de ouderwetse rem alleen bij lichte en goedkopere modellen op de achteras. Maar ze maken een comeback op EV’s.
Nu de kleine auto aan het uitsterven is, zou je denken dat de trommelremmen ook binnenkort verdwijnen. Bij zware en dure elektrische auto’s, zou je verwachten dat er rondom gewoon schijfremmen zitten om de boel goed tot stilstand te brengen. En toch zie je bijvoorbeeld bij een Skoda Enyaq van 45.000 euro achterop trommels zitten. Of bij de Cupra in de foto hierboven. Skoda schreef een tijdje geleden een uitleg waarom het merk de ouderwetse trommelremmen gebruikt bij elektrische auto’s als de Enyaq.
EV-rijders gebruiken de remmen nauwelijks
![](https://media.1815.io/topgear/i/full/2024/01/skoda-enyaq-achterwiel-zij.jpg)
Elektrische auto’s remmen voor het grootste gedeelte af op de elektromotor, om zo energie terug te winnen. De elektromotor van de Enyaq zit op de achteras, dus de achterste remmen worden nauwelijks gebruikt. En zoals je inmiddels weet, roesten remschijven die niet veel gebruikt heel snel. Nu is een beetje roest geen probleem, maar na een lange tijd kan de roest wel problematisch worden.
Trommelremmen zijn gesloten en hebben minder last van roestvorming. Bovendien zijn remschijven ook niet per se nodig, aangezien de elektromotor het meeste remwerk verricht. Nog een voordeeltje is dat trommelremmen ook goedkoper zijn om te produceren dan schijfremmen, al helemaal als je ook de parkeerrem in de rem moet verwerken.
Meer voordelen van trommelremmen voor een elektrische auto’s
![Volkswagen ID.4 2020: 1e rij-indruk](https://media.1815.io/topgear/i/width=2048&height=1365/2020/12/volkswagen-id-4-1e-test-2020-1-scaled-e1608228581510.jpg)
Ook zouden trommelremmen langer heel blijven zijn. Volgens Volkswagen gaan de trommelremmen van de ID.4 het hele leven van de auto mee. Dat bespaart geld voor de koper, maar ook voor VW zelf (al verdienen ze dan weer niet op reserveonderdelen). En als laatste voordeel blaast een trommelrem minder fijnstof de lucht in.
Bij zowel trommel- als schijfremmen komt er remstof vrij, maar bij de ouderwetse rem blijft het stof in de trommel zitten. Bij een servicebeurt kan een monteur de rem uit elkaar halen en het stof verwijderen. Goed, het zal de luchtkwaliteit van Nederland niet in één klap verbeteren, maar alle kleine beetjes helpen, toch?
J B heeft op 7 januari 2024 geschreven:
Het is gewoon besparen op de kosten. Omdat het VAG concern behoorlijke kosten maakt, voor het ontwikkelen van middelmatige EV,s. Als je goeie kwaliteit schijven gebruikt, en de elektronica laat de auto soms iets mechanisch mee remmen, dan heb je geen/weinig last van roestige schijven. En schijven remmen ook veel beter!
Kas heeft op 7 januari 2024 geschreven:
Goedkopere remmen die beter presteren en nog commentaar, niet gehinderd door enige kennis? Wellicht nooit een VAG EV van binnen gezien? Ik rij inmiddels 3,5 jaar elektrisch Volkswagen en wil voorlopig niet anders meer. Veel merken geprobeerd, VW steekt er bovenuit in kwaliteit en veel van de techniek (op sommige vlakken presteert Tesla daar echt nog beter). Goede kans dat mijn volgende auto weer een ID wordt.
Mikael heeft op 7 januari 2024 geschreven:
Helemaal mee eens Kas. Als je die reactie van JB leest dan is het duidelijk dat die ergens over praat terwijl die totaal niet weet wat de werkelijkheid is. De ID4 en Enyaq zijn niet voor niets zo geliefd bij hun berijders.
Jarle heeft op 6 januari 2024 geschreven:
Geen enkele rem gaat een autoleven mee en hoe presteren de trommelremmen bij een noodstop?
Kas heeft op 7 januari 2024 geschreven:
Kan uit ervaring zeggen dat deze remmen icm de elektromotor het meer dan uitstekend doen bij een noodstop… Alleen de motor kan de auto al bijna tot stilstand krijgen als het moet, de remmen zijn enkel dat beetje extra en worden weinig gebruikt (en gaan dus ook met gemak een autoleven mee… zou me niet verbazen als ze zelfs een tweede leven volhouden!)
Maarten heeft op 6 januari 2024 geschreven:
https://twitter.com/IovePianoBlack/status/1664438564531187713?t=1JZnG6Czf3rzlZB_iEKsYQ&s=19
Bijna 600.000 KM met de eerste set remmen.
De meeste EV’s doen hun hele leven met dezelfde remmen. Enige wat je aan onderhoud moet doen is de remvloeistoffen laten checken.
Logisch ook want remmen doe je met een EV met de frictieremmen echt heel erg weinig. Mijn eigen remmen (120k KM) zijn ook nog in perfecte staat.
Fijnstof van remmen is ook geen groot probleem, dat zijn metalen die corroderen. Fijnstof van rubber is veel erger, dat zit vol chemicaliën en breekt niet af.
Denk dat elke auto met een behoorlijk gewicht en een vermogen groter dan 200PK gewoon rondom schijfremmen moet hebben. Trommelremmen presteren gewoon slechter.
1e monteur heeft op 6 januari 2024 geschreven:
Bullshit. De remkracht op de motor is zo groot dat schijfremmen onnodig zijn. Sterker nog, schijfremmen worden zo weinig gebruikt dat je het risico loopt dat dit ten koste gaat van de prestaties. Trommelremmen zijn onder aan de streep gewoon veiliger bij een dagelijks gebruik EV. Alleen bij een snelheidsmonster hebben schijfremmen toegevoegde waarde.
hahahaha heeft op 8 januari 2024 geschreven:
Prima jo, jij weet het beter. Succes met je achterwiel aangedreven VW die niet voldoende via regeneratie kan afremmen in de bergen omdat je slechts 1 motor hebt. Succes met je trommelrem op je 2200KG auto die vol zit met vakantie troep en mogelijk ook een caravan.
[quote]Sterker nog, schijfremmen worden zo weinig gebruikt dat je het risico loopt dat dit ten koste gaat van de prestaties.[/quote]
Ik rem zelf geregeld grote trips nooit met de frictieremmen, toch altijd perfect schone schijven omdat de auto zelf soms sporadisch de frictieremmen gebruikt ter bijsturing. Dat had jij toch moete weten als 1e monteur?
Ik zie het probleem niet.
Weet wel dat ik blij ben dat er rondom goede schijfremmen beschikbaar zijn. Ik ga ook niet besparen op banden, klinkt net zo ridicuul.
Morten Holsby heeft op 9 januari 2024 geschreven:
Die Maarten is ene rare meneer. Multipel mensen wijzen hem op zijn foute redenaties maar hij valt steeds ene persoon aan en doet alsof hij toch gelijk heeft. Ze leggen toch perfect uit waarom schijfremmen helemaal niet gunstig zijn in ene EV? In wat voor wereld leeft die man!?
Maarten heeft op 9 januari 2024 geschreven:
Met als verschil dat ik een situatie schets waarin de rem wel degelijk tekort zal schieten en jij het alleen maar hebt over mijn arrogantie en verder inhoudelijk weer niets te melden hebt.
Maar we botsen wel vaker, jij en ik. Steeds weer omdat jij geen ervaring hebt met een EV en ik wel, jarenlange ervaring, ook in de vergen en ook op het circuit. Terwijl jij denkt dat jij de ervaringsdeskundige bent maar eigenlijk alleen maar dingen ‘denkt’ te weten.
@hahahaha heeft op 8 januari 2024 geschreven:
Maarten, dat misplaatst arrogante toontje verraadt je ook al reageer je anoniem.
Je inhoudelijke onkunde is al net zo pijnlijk. Elke keer weer wordt je er op gewezen door mensen die er duidelijk meer verstand van hebben en elke keer verzuim je om in de spiegel te kijken maar van je die mensen aan die het gewoon beter snappen. Hoe treurig.