TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen ID.4 GTX. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Volkswagen ID.4 GTX
Uitvoering: Gewoon, GTX, maar wel met zo’n beetje alle opties
Locatie: Leusden, Nederland
Weersomstandigheden: Zonnig, zomers

Eens kijken. GTI. GTD. GTE. en nu GTX?

Precies: het geeft keurig aan hoe je deze ID.4 zou moeten plaatsen. Of anders gezegd: zou kunnen plaatsen. Bij de eerste foto’s plaatsen we al hoopvol de kop: ‘Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI’. Niet zo gek, toch? Dat blijken we toch verkeerd te hebben gezien, haast een woordvoerder zich te zeggen. De GTX is géén GTI, wordt ons bezworen – dat kán namelijk helemaal niet, met een SUV-vorm en het gewicht van een halve eengezinswoning. Maar waarom er dan (een variatie op) die roemruchte letters aan hangen..?

Maar als ik ‘m zie: honingraatgrille, die ledjes, rode stiksels, dan denk ik…

…GTI! Wij ook. Iedereen waarschijnlijk. En dat is natuurlijk ook precies waar men, wat ze ook zeggen, met de Volkswagen ID.4 GTX op doelt. GTX moet de sportieve tak van het hele elektrische gebeuren worden. Beetje raar om dan uitgerekend met de SUV/crossover te beginnen, maar goed.

Maar wat is ie dan wel, die Volkswagen ID.4 GTX?

Nou, simpel: een snelle ID.4. Niks meer, niks minder. Er ligt nu een extra motor op de vooras, die samen met de motor achterin voor 299 pk en 460 Nm zorgt. Ruim voldoende voor aansprekende prestaties. Je zit in 6,2 seconden op de 100 km/u, wat zelfs 0,1 seconde sneller is dan de Golf GTI. Dankzij de vierwielaandrijving en het onmiddellijk beschikbare koppel blijf je met je Golfje zeker in het begin van een sprintje helemaal nergens. Pas later zul je wat inlopen.

Dat klinkt best oké!

Is het ook. De Volkswagen ID.4 GTX is ook gewoon echt behoorlijk vlot. Daarbij ziet hij er voor een ID.4 lekker uit, en zit ie redelijk goed in zijn spulletjes. En hij rijdt prima. Maar daar is de trommel met complimenten ook echt leeg.

Oh..?

Tsja. Helaas heeft de ID.4 GTX met ‘sportiviteit’ of ‘het GTI-gevoel’ hoegenaamd niets te maken. Hij is snel en comfortabel, maar in de verste verten niet leuk. En daar gaat het om bij een GTI. Hij moet lollig zijn, je een beetje uitdagen, je het gevoel geven dat je leeft. Er gebeurt niks in het onderstel dat niet bedoeld is om je te corrigeren. In de besturing: niks. Qua bochten: niks. De elektronica zorgt dat wat je ook doet, veilig gebeurt. Het is snel, maar klinisch en steriel. Zelden is snelheid zo saai geweest.

Dat klinkt dan weer teleurstellend…

Dat is de Volkswagen ID.4 GTX ook. Begrijp ons niet verkeerd: het is een meer uitstekend ding. Als je een snelle, ruime, comfortabele reisauto zoekt: kopen, vooral doen. Als je er tenminste € 52.190 voor over hebt (wat je met een paar leuke opties makkelijk richting de 60k tikt – pittig, als je het ons vraagt).

Als elektrische auto is de GTX zonder meer dik geslaagd. Als drager van een roemrucht label valt hij echter genadeloos door de mand. Als Volkswagen dit van plan is met het roemrijke GTI-erfgoed, maken we ons ernstige zorgen. De ID.3 GTX komt er nog aan. Hij kan maar beter verdomd goed zijn.

 

Reacties

  • Prutracer heeft op 23 augustus 2021 geschreven:

    GTX is al oeroud bij VW…. Dus niks “nieuws” onder de zon.

    Reageer
  • Gigi heeft op 22 juli 2021 geschreven:

    Voor wanneer een Electrische waarmee je confortable rijdt en die voor de modale burger betaalbaar is 50000€ is voor veel mensen niet te betalen

    Reageer
  • Mat heeft op 20 juli 2021 geschreven:

    Volkswagen komt echt niet in de buurt van een Tesla.

    • Neutraal heeft op 20 juli 2021 geschreven:

      Je krijgt veel meer auto voor minder geld met een ID4 tov een Model Y. Volkswagen komt idd niet in de buurt. Ze lopen al mijlen voor. Net als Skoda, Volvo en Hyundai. Daarom verkoopt Tesla ook voor geen meter meer.

      Reageer
    Reageer
  • Liefhebber heeft op 20 juli 2021 geschreven:

    Een prima auto dus maar gewoon geen GTI. Het is wel een auto die de Tesla Y totaal overbodig maakt en dat vinden ze in Wolfsburg een stukje belangrijker.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)