Het leek er gisteren eventjes op dat de wereld zou vergaan. En weet je: het waren een paar leuke jaren, veel nieuwe auto’s met toffe V10- en V12-motoren zullen er niet meer komen, dus het was ook wel goed zo. Toch ben je hier nog. Het regende even stevig in Nederland, maar in de grootste delen viel de schade mee. Maar waarschijnlijk had je door de hoosbui vanochtend wel roest op je remschijven staan. Hoe erg is dat? En kun je iets doen om dit te voorkomen?
De roest op je remschijven komt door regendruppels die weer opspatten als ze op de grond kletteren. De roest ontstaat omdat een remschijf gietijzer is zonder een laklaag of een coating. En dat roest nu eenmaal snel. Het is bijna onmogelijk om het metaal van remschijven te coaten, want een laagje zou er met remmen toch weer afgaan. Bij hoogwaardigere remschijven is het hart (waar de remblokken niet raken) weleens gecoat of zwart gespoten om roesten tegen te gaan.
Hoe erg is het dan?
Als je vanochtend gelijk de auto hebt gepakt naar werk, dan is het roest waarschijnlijk na de eerste keer remmen weer verdwenen. Als je een auto hebt waar je niet vaak mee rijdt, dan is het wel verstandig om de roestplekken niet te lang te laten zitten. Op een geven moment gaan er pitten vormen in de remschijven en dan gaan je stopprestaties omlaag. Als het roest een paar dagen op de schijven staat, dan zul je een slepend geluid horen bij de eerste paar keer remmen.
Hoe voorkom je de roest op de remschijven?
Je kunt er best wat tegen doen. Binnen parkeren, is een optie. Of je koopt keramische remschijven, die roesten namelijk niet. Dit is bij veel automerken een optie van minimaal 10.000 euro, dus dat is wellicht wat overdreven. En als je die onder je Dacia Duster wilt, moet je een speciaal setje remmen op maat laten maken.
Gietijzeren remschijven met Wolfraamcarbide roesten niet
Porsche heeft een mooie tussenweg, dit noemen ze Porsche Surface Coated Brake (PSCB). Deze schijven hebben wél een coating. Maar niet eentje die er met een spuitbusje is opgespoten; het Wolfraamcarbide wordt met supersonische snelheid op de gietijzeren remschijf aangebracht en is 0,1 millimeter dik.
Nu horen we je denken: maar als je één keer remt, is die coating verdwenen en gaat het alsnog roesten. Dat is dus niet zo. Wolfraamcarbide is heel hard en slijt dus bijna niet. Daarvoor moet je wel speciale remblokken gebruiken met PSCB. Daardoor gaan deze speciale remschijven trouwens ook nog een 30 procent langer mee én er is weinig remstof.
En als ik geen Porsche heb?
Brembo onthulde drie jaar geleden remschijven met dezelfde coating-techniek onder de merknaam Greentive. Alleen sinds de aankondiging is het helaas verdacht stil gebleven rond de schijven. Wij kunnen ze in ieder geval nergens vinden. Mochten deze ooit aangeboden worden, is dit misschien een leuke optie voor jouw auto.
Renzo heeft op 22 juni 2023 geschreven:
De meeste mensen staan hier niet eens bij stil en dat hoeft ook niet. Bij dagelijks gebruik van de auto is na een paar keer remmen de roest meteen verwijderd. Pas als de auto echt heel lang stil staat dan kan de roest misschien wel voor problemen zorgen. In deze gevallen zou een hoes voor over de wielen, of een vuilniszak, een oplossing kunnen zijn.
Dus in de meeste gevallen hoeft niemand zich zorgen te maken wanneer er na een paar keer regen wat roest zit op de remschijven.
Ron heeft op 21 juni 2023 geschreven:
Geen roest gezien op de remmen vanmorgen maar dat komt waarschijnlijk omdat de motor onder een hoes stond.
Dimitri heeft op 21 juni 2023 geschreven:
Gewoon een dun laagje kopervet op smeren, blijven ze mooi glimmen.
Dimitri heeft op 21 juni 2023 geschreven:
Alleen het remmen wordt een stuk minder.
Jan heeft op 21 juni 2023 geschreven:
Reactie op het verhaal over remschijven. Remschijven zijn van smeedijzer en NIET van gietijzer.