
Een grote groep trouwe fans is voor automerken niet altijd een groot voordeel. Deze fans pikken het zeker niet altijd als een automerk besluit om een andere richting op te gaan. Dat ervaart Ford met de F-150, Dodge met de Charger en bij Alfa Romeo weet je ook zeker dat niet alle fans zitten te wachten op een elektrische auto.
Daar hebben de fabrikanten een trucje voor: de kritiek overstemmen met heel veel vermogen. Want laten we eerlijk zijn: niemand heeft een auto met 1.000 pk nodig, zelfs niet Alfa Romeo. Maar wie wil transformeren naar een volledig elektrisch automerk, moet een goed vlaggenschip hebben. Bij Alfa Romeo wordt dat een elektrische Giulia met 1.000 pk.
De topversie krijgt 1.000 pk
Jean-Philippe Imparato, de CEO van Alfa, bevestigt aan TopGear dat de volgende Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio ‘rond de 1.000 pk’ krijgt. Om het vermogen van deze topversie goed op het asfalt te krijgen, kun je rekenen op vierwielaandrijving. De Quadrifolgio zou tegen de 700 kilometer actieradius moeten hebben. De auto komt op het nieuwe STLA Large-platform van Stellantis.
Natuurlijk komen er mildere versies. De instapper krijgt tegen de 350 pk en de Veloce moet ergens richting de 800 pk produceren. Uiteraard moet de auto zo wendbaar zijn als je van een Alfa gewend bent. Imparato noemt de nieuwe Giulia een electroleggera, afgeleid van de Italiaanse term superleggera, wat weer ‘superlicht’ betekent. In 2025 moeten de nieuwe Giulia én Stelvio verschijnen.
De elektrische Alfa Romeo Giulia gaat er goed uitzien
Volgens de CEO gaat Alfa Romeo over op volledig elektrische modellen omdat ze moeten. ‘Als we het niet doen, is Alfa Romeo dood’, meent hij. Met een auto als de nieuwe Giulia wil hij toch de Alfisten tevreden houden: ‘Ik wil niet dat jij [de klant] lijdt vanwege de transitie naar EV; ik wil dat je er gek op bent.’ Tot slot stelt hij je gerust met de belofte dat de auto eruitziet als de ‘Alfa Romeo die we allemaal willen’.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Volgende Alfa Romeo Giulia krijgt 1.000 pk, maar toch zal niet iedereen blij zijn”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Wordt de Alfa Romeo Giulia betaalbaarder door een kleinere motor?

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Nieuwe Alfa Romeo GTV keert terug, met dank aan Opel

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

In elke nieuwe versie van Alfa zal het idee, geschiedenis en identiteit gewaarborgd zijn.
Onmiskenbaar in vooruitstrevend smaakvol design, uitvoering en superieur weggedrag.
Onderscheidend karakter t.o.v. de buitenissige modellen van andere grote merken.
Dat zal gelukkig komende jaren met Stellantis gewaarborgd zijn.
We zullen zien wat Geneve ons brengt.
Waarom geen 300 PK, 1.200 km actieradius en 2.000 kg trekgewicht? Hebben we veel meer aan en is misschien betaalbaar voor meer mensen. Zou de verkoopcijfers ook verbeteren.