
Een grote groep trouwe fans is voor automerken niet altijd een groot voordeel. Deze fans pikken het zeker niet altijd als een automerk besluit om een andere richting op te gaan. Dat ervaart Ford met de F-150, Dodge met de Charger en bij Alfa Romeo weet je ook zeker dat niet alle fans zitten te wachten op een elektrische auto.
Daar hebben de fabrikanten een trucje voor: de kritiek overstemmen met heel veel vermogen. Want laten we eerlijk zijn: niemand heeft een auto met 1.000 pk nodig, zelfs niet Alfa Romeo. Maar wie wil transformeren naar een volledig elektrisch automerk, moet een goed vlaggenschip hebben. Bij Alfa Romeo wordt dat een elektrische Giulia met 1.000 pk.
De topversie krijgt 1.000 pk
Jean-Philippe Imparato, de CEO van Alfa, bevestigt aan TopGear dat de volgende Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio ‘rond de 1.000 pk’ krijgt. Om het vermogen van deze topversie goed op het asfalt te krijgen, kun je rekenen op vierwielaandrijving. De Quadrifolgio zou tegen de 700 kilometer actieradius moeten hebben. De auto komt op het nieuwe STLA Large-platform van Stellantis.
Natuurlijk komen er mildere versies. De instapper krijgt tegen de 350 pk en de Veloce moet ergens richting de 800 pk produceren. Uiteraard moet de auto zo wendbaar zijn als je van een Alfa gewend bent. Imparato noemt de nieuwe Giulia een electroleggera, afgeleid van de Italiaanse term superleggera, wat weer ‘superlicht’ betekent. In 2025 moeten de nieuwe Giulia én Stelvio verschijnen.
De elektrische Alfa Romeo Giulia gaat er goed uitzien
Volgens de CEO gaat Alfa Romeo over op volledig elektrische modellen omdat ze moeten. ‘Als we het niet doen, is Alfa Romeo dood’, meent hij. Met een auto als de nieuwe Giulia wil hij toch de Alfisten tevreden houden: ‘Ik wil niet dat jij [de klant] lijdt vanwege de transitie naar EV; ik wil dat je er gek op bent.’ Tot slot stelt hij je gerust met de belofte dat de auto eruitziet als de ‘Alfa Romeo die we allemaal willen’.
2 reacties op “Volgende Alfa Romeo Giulia krijgt 1.000 pk, maar toch zal niet iedereen blij zijn”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

In elke nieuwe versie van Alfa zal het idee, geschiedenis en identiteit gewaarborgd zijn.
Onmiskenbaar in vooruitstrevend smaakvol design, uitvoering en superieur weggedrag.
Onderscheidend karakter t.o.v. de buitenissige modellen van andere grote merken.
Dat zal gelukkig komende jaren met Stellantis gewaarborgd zijn.
We zullen zien wat Geneve ons brengt.
Waarom geen 300 PK, 1.200 km actieradius en 2.000 kg trekgewicht? Hebben we veel meer aan en is misschien betaalbaar voor meer mensen. Zou de verkoopcijfers ook verbeteren.