
Een grote groep trouwe fans is voor automerken niet altijd een groot voordeel. Deze fans pikken het zeker niet altijd als een automerk besluit om een andere richting op te gaan. Dat ervaart Ford met de F-150, Dodge met de Charger en bij Alfa Romeo weet je ook zeker dat niet alle fans zitten te wachten op een elektrische auto.
Daar hebben de fabrikanten een trucje voor: de kritiek overstemmen met heel veel vermogen. Want laten we eerlijk zijn: niemand heeft een auto met 1.000 pk nodig, zelfs niet Alfa Romeo. Maar wie wil transformeren naar een volledig elektrisch automerk, moet een goed vlaggenschip hebben. Bij Alfa Romeo wordt dat een elektrische Giulia met 1.000 pk.
De topversie krijgt 1.000 pk
Jean-Philippe Imparato, de CEO van Alfa, bevestigt aan TopGear dat de volgende Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio ‘rond de 1.000 pk’ krijgt. Om het vermogen van deze topversie goed op het asfalt te krijgen, kun je rekenen op vierwielaandrijving. De Quadrifolgio zou tegen de 700 kilometer actieradius moeten hebben. De auto komt op het nieuwe STLA Large-platform van Stellantis.
Natuurlijk komen er mildere versies. De instapper krijgt tegen de 350 pk en de Veloce moet ergens richting de 800 pk produceren. Uiteraard moet de auto zo wendbaar zijn als je van een Alfa gewend bent. Imparato noemt de nieuwe Giulia een electroleggera, afgeleid van de Italiaanse term superleggera, wat weer ‘superlicht’ betekent. In 2025 moeten de nieuwe Giulia én Stelvio verschijnen.
De elektrische Alfa Romeo Giulia gaat er goed uitzien
Volgens de CEO gaat Alfa Romeo over op volledig elektrische modellen omdat ze moeten. ‘Als we het niet doen, is Alfa Romeo dood’, meent hij. Met een auto als de nieuwe Giulia wil hij toch de Alfisten tevreden houden: ‘Ik wil niet dat jij [de klant] lijdt vanwege de transitie naar EV; ik wil dat je er gek op bent.’ Tot slot stelt hij je gerust met de belofte dat de auto eruitziet als de ‘Alfa Romeo die we allemaal willen’.
2 reacties op “Volgende Alfa Romeo Giulia krijgt 1.000 pk, maar toch zal niet iedereen blij zijn”
Laat een antwoord achter aan Ferdi Reactie annuleren
Meer van TopGear


De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Waarom het beter is om iets harder te rijden met een elektrische auto richting je vakantie

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

In elke nieuwe versie van Alfa zal het idee, geschiedenis en identiteit gewaarborgd zijn.
Onmiskenbaar in vooruitstrevend smaakvol design, uitvoering en superieur weggedrag.
Onderscheidend karakter t.o.v. de buitenissige modellen van andere grote merken.
Dat zal gelukkig komende jaren met Stellantis gewaarborgd zijn.
We zullen zien wat Geneve ons brengt.
Waarom geen 300 PK, 1.200 km actieradius en 2.000 kg trekgewicht? Hebben we veel meer aan en is misschien betaalbaar voor meer mensen. Zou de verkoopcijfers ook verbeteren.