Poe, wat hadden we het koud de afgelopen tijd, nietwaar? Nou, het kon nog stukken erger. In Noorwegen werd de koudste temperatuur in de afgelopen 25 jaar gemeten: -43,5 graden. De extreme kou klinkt als slecht nieuws voor alle elektrische auto’s daar (en dat zijn er nogal wat), maar volgens pechhulpdienst Viking valt dat heel erg mee. Ze denken zelfs dat EV’s het beter doen in de kou.

Ene Svein Setrom van Viking vertelt bij de Noorse tv-zender TV2 dat zijn collega’s in de eerste negen dagen van dit jaar 34.000 keer moesten uitrukken om een auto met startproblemen te helpen. In 2022 kreeg Viking 13.000 meldingen in de eerste negen dagen. Van de 34.000 startproblemen ging het in 87 procent van de gevallen om een auto met een verbrandingsmotor.

We horen je denken: er zullen ook vast meer benzine- en dieselauto’s zijn. Dat klopt: 77 procent van de auto’s in Noorwegen heeft gewoon nog een verbrandingsmotor. Dus procentueel doen de EV’s het iets beter, want 23 procent van de auto’s zorgt voor maar 13 procent van de problemen. Het gaat hier wel om een momentopname van negen dagen.

Ook bij andere problemen is de EV superieur

Setrom wil wel een standpunt innemen: ‘Dit betekent dat elektrische auto’s in de kou bijna twee keer zo goed zijn als fossiele auto’s.’ Overigens hebben EV’s hun eigen unieke problemen in de kou. Zo kunnen laadkabels vastvriezen aan de auto en wordt de actieradius aanzienlijk minder wanneer het kwik onder nul daalt. Vastgevroren deuren zullen minder vaak voorkomen, omdat je de auto kunt voorverwarmen.

Reacties

  • JurgenC heeft op 21 januari 2024 geschreven:

    Quote ‘Setrom wil wel een standpunt innemen: ‘Dit betekent dat elektrische auto’s in de kou bijna twee keer zo goed zijn als fossiele auto’s.’

    Lijkt mij kort door de bocht …
    Hoeveel EV gebruikers laten hun wagen niet gewoon thuis om net deze problemen te vermijden ?

    Reageer
  • Sjoerd van Wou heeft op 21 januari 2024 geschreven:

    Laagste temperatuur! Niet ‘koudste’ temperatuur! Is geen Nederlandsch.

    Reageer
  • Danny heeft op 20 januari 2024 geschreven:

    Waarschijnlijk hangen die EV’s constant aan de laadpaal met ingeschakelde verwarming om het accupakket maar actief te houden………

    • Mkerst heeft op 21 januari 2024 geschreven:

      Dat dacht ik ook of ze kwamen niet weg

      Reageer
    Reageer
  • Dre heeft op 20 januari 2024 geschreven:

    Alles wat ik hier boven gelezen heb is juist!

    • hank heeft op 20 januari 2024 geschreven:

      Die EV’s zijn vrijwel allemaal relatief jong, terwijl de auto’s van 15 jaar of ouder allemaal een verbrandingsmotor hebben. Dat zal ook vast wel wat uit maken.

      Reageer
    Reageer
  • Joost heeft op 19 januari 2024 geschreven:

    Het voorverwarmen, tja. Ik mag aannemen dat in Noorwegen hetzelfde wordt gedaan als ik in begin jaren 70 in Canada ervaren heb, een verwarmingselement in de motor, om de olie op temperatuur te houden met een snoer naar het stopcontact. In mijn auto uit 2006, heb ik een standkachel die draait op benzine en welke zowel de motor als cabine van tevoren opwarmt. Tja, waar hebben we het over.

    Reageer
  • Chris heeft op 19 januari 2024 geschreven:

    Gisteren op het journaal gezien dat veel Tesla’s niet meer konden opladen in Noord-Amerika, ook na uren aan de laadpomp,
    dus zo geweldig zijn die EV’s niet, en helemaal niet in koude landen.

    • Stefaan heeft op 19 januari 2024 geschreven:

      Niet alleen in Noord-Amerika ook in Belgie zijn veel van die Duracells blijven staan. Nu nog rijtaks invoeren op die elektrische rommel ( en die komt er ) en de elektrische droom is voorbij.

      • Erwin heeft op 19 januari 2024 geschreven:

        Het is logisch dat er geen start problemen zijn met elektrische auto’s. Beneden de -20 laden ze niet, dus kom je überhaupt niet aan starten toe. Misschien moeten die aantallen ook nog even toegevoegd worden.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • maarten heeft op 19 januari 2024 geschreven:

    Hier domineert de EV aandrijflijn ook al. Niet verassend, superieur in alle opzichten.

    • Peter heeft op 20 januari 2024 geschreven:

      Misschien ouderdom van de auto’s meenemen in de vergelijking? Het zijn meestal oudere auto’s die problemen krijgen, en er zijn geen oudere EV’s

      Reageer
    • @maarten heeft op 20 januari 2024 geschreven:

      En over het hele jaar gezien staan ze een stuk lager. Bij J.D. Power scoort Tesla zo slecht dat ze niet eens meer aan de onderzoeken mee willen werken.

      Superieur in alle opzichten? Ga ergens anders heen met je leugens.

      • Karel heeft op 20 januari 2024 geschreven:

        Inderdaad de betrouwbaarheidscijfers laten wel iets anders zien dan “superieur in alle opzichten”. Zelfs een Noord Koreaanse nieuwslezer durft dat soort leugens niet te vertellen. Bizar hoe mensen de waarheid willen verdraaien om die bij hun vooringenomen standpunt aan te laten sluiten.

        Reageer
      Reageer
    • Joost heeft op 19 januari 2024 geschreven:

      vandaar dat Hertz en Sixt hun EV (Tesla)vloot er uit hebben gedaan. Te duur, te veel problemen. Vergeten wordt d emissie elders veroorzaakt met de productie, vergaren van materialen om de auto’s te bouwen, de kosten van vervanging van de accu’s, ga maar door.
      Recent is er nog een publicatie over geweest op Linkedin, waarin de conclusie was dat bij de gemiddelde levensduur van een auto, de ICE schoner is dan de EV.

      Reageer
    Reageer
  • Adje heeft op 19 januari 2024 geschreven:

    Vergeet ook niet even de zelfde bouwjaren van auto’s mee te nemen…. Iets met appels en peren.

    • Kev heeft op 19 januari 2024 geschreven:

      Precies, en doe dan ook even dezelfde prijsklassen naast elkaar houden en dan denk ik dat de EV’s er toch een stuk meer moeite mee hadden.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear