De grote Hennie Huisman die zong het al jaren geleden aan het einde van de miniplaybackshow: ‘we laten ons niet kennen, we gaan gewoon maar door. En wie niet tegen zijn verlies kan, die is pas zielig, hoor.’ Het gaat in dit geval over de Willowsbank Raceway, een dragstrip in Australië. Normaal gesproken behandelen we niet alle zaken afkomstig van Down Under, maar deze is te bijzonder. Op dit stuk asfalt worden elektrische auto’s verbannen.
Jazeker, het is verboden om aan de start te verschijnen met een elektrische auto. Het verbod gaat per ommegaande in. Nu zou je denken dat de EV’s verbannen zijn vanwege hun superieure sprintkwaliteiten, maar volgens de organisatie van de Willowsbank Raceway zijn het veiligheidsredenen. En – eerlijk is eerlijk – er zijn enkele punten die waar zouden kunnen zijn. Maar ergens lijkt het eigenlijk complete kwats te zijn.
De ‘reden’ waarom elektrische auto’s hier verbannen zijn
Zo zou de accu giftige en ontvlambare gassen uitstoten na een crash. Iets dat overigens zeker niet per se zo hoeft te zijn, maar goed. Het doven van vlammen van een EV is wel iets omslachtiger. Gelukkig vat een EV statistisch gezien, veel minder snel vlam dan een auto met benzinemotor. De rest van de redenen zijn behoorlijk vergezocht, voornamelijk omdat ze ook van toepassing zijn bij auto’s met verbrandingsmotor of plug-in hybrides, die wel zijn toegestaan.
Dat laatste maakt het hele verhaal behoorlijk ongeloofwaardig. Want bij een PHEV heb je ook te maken met een accu en elektromotor. Dat zijn precies de onderdelen waar de organisatie van de dragstrip zo bang voor is bij de elektrische auto. Dus als de redenen legitiem zijn, waarom dan niet meteen hybrides en plug-inhybrides weren? Of moderne straatauto’s in het algemeen? Daar konden we niet zo snel uitkomen op de website.
Lees ook: Het verbod op benzinemotoren in 2030 in Nederland lijkt niet haalbaar
Zijn ze niet gewoon te goed in dragracen?
Een andere reden dat elektrische auto’s verbannen zijn kan natuurlijk zijn dat een EV erg geschikt is voor dragraces. Een elektromotor levert namelijk zijn maximale koppel al bij 0 toeren. Zeker als je veel vermogen en vierwielaandrijving hebt, ben je in één keer weg. Dat is de reden dat je met de meeste EV’s altijd wint bij het verkeerslicht. Zeker als je een krachtige EV hebt, zoals een Porsche Taycan Turbo GT of Tesla Model S Plaid, moet je echt een serieuze hypercar hebben om sneller te zijn op de sprint.
Het voelt dus aan alsof er een onderliggende gedachte is. De auto met verbrandingsmotor zal langzaam maar zeker worden geweerd ten faveure van de elektrische auto. Fans van ouderwets ronkende motoren – en ja, dat kan ook heel mooi zijn – zullen er niet heel blij mee zijn dat niet alleen op de openbare weg hun benzineauto obsoleet is, maar dat de EV op de dragstrip ook superieur is. Maar nogmaals, dat is slechts een gok.
Spijkerhard heeft op 15 november 2024 geschreven:
Zo gek is t niet, Zandvoort, Zolder en andere circuits mag je op trackdays ook niet meer op met een EV, PHEV of mild-hybride. Vanwege brandbestrijding en geen opleiding om personen uit een (deels) electrische auto te bevrijden.
Jos van Deursen heeft op 12 november 2024 geschreven:
Een EV is geen auto.
In prestatie absoluut superieur aan een auto.
Duizelingwekkende en tot de verbeelding sprekende techniek die de meeste niet waard zijn om te bezitten, laat staan de mogelijke risico ervan.
Maar een auto heeft het niets mee te maken.
In constructie niet.
In aandrijving niet.
In ontwikkeling niet.
Ja ze hebben allebei doorgaans 4 wielen. En omdat de mens ff moeten wennen aan vernieuwing heeft de EV nog wat meer singetje overgenomen, bij een stuur en wa metertjes, maar dat is enkel om mensen er niet direct geheel van te vervreemden.
Dus waar op plekken waar auto,s geliefd zijn, zal de EV geweerd worden. Begrijpelijk.
Ik ben pas voor een EV als deze nuclear word voorzien van juice, want linksom rechtsom, er is een bak energie nodog voor versnelling en constante.
Hetgeen overigens de EV direct ook tot een utopie maakt. Je kunt niet ,,duurzaam,, snoeihard optrekken. T milieuaspect aan EV, gelul.
De hummer vs prius, weet iemand nog? Bakken reacties, da zeker, iedereen vond er iets van, maar is t ooit ontkracht? Voila.
Dan voor de nieuwelijgen dezer tijds, als je nu nog aanstoot neemt aan bovenstaande ben je kansloo, laat mij niet onverlet je toch de waarheid voor te houden; de volvo xc30, vraag volvo zelf maar.
Conclusie; bij het verlaten van de fabriek staat de EV met 189.000km achter op de ICE.
Wat ik zeg, EV is geen auto, is een utopie.
Wel een verrekt leuke al zeg ik t zelf.
GV heeft op 18 november 2024 geschreven:
Even flauw doen hoor: Auto is afgeleid van automobiel. Betekent “automobiel” niet zoiets als “zichzelf (kunnen) verplaatsen”? In dat geval voldoet een EV, die vaak voorzien is van een autopilot-functie, eerder aan de definitie van auto dan een “gewone” auto.
Rammi heeft op 12 november 2024 geschreven:
Moeilijk vergelijkbaar met “echte auto’s”?!?! 🤣🤣🤣🤣
Wat is er niet “echt” aan mijn mooie nieuwe elektrische Opel Mokka???
Ik vind hem toch ECHT wel super rijden. Maar ja, verandering en vernieuwing is lastig voor mensen.
Bert heeft op 12 november 2024 geschreven:
Creëer anders gewoon een aparte raceklasse voor EV’s. Die dingen zijn gewoon moeilijk vergelijkbaar met echte auto’s en volgens mij jaag je ook een groot deel van het publiek weg als er veel EV’s gaan meedoen.
EC Dubost heeft op 12 november 2024 geschreven:
Het verbannen van verbrandingsmotoren uit binnensteden is pas kinderachtig.
Waarom? heeft op 12 november 2024 geschreven:
Omdat het zoveel beter is voor onze longen om fijnstof van verbrandingsmotoren binnen te krijgen?
Sommige mensen hebben rare kronkels… Misschien te veel fijnstof binnen gekregen?
EC Dubost heeft op 12 november 2024 geschreven:
Wordt echt overdreven. Ten opzichte van vroeger zijn verbrandingsmotoren schoon te noemen.
Karel heeft op 13 november 2024 geschreven:
Stop toch eens met die leugens. Wie denk je dat je voor de gek houdt?
CO2, stikstof, fijnstof. Allemaal schadelijk en worden door een fossiele motor in grote hoeveelheden uitgestoten en door een EV (bijna) niet. Dat jij een grote middelvinger opsteekt naar de wereld om je heen is jouw egoïstische keuze, maar ga niet doen alsof je een feitelijk of moreel juist verhaal vertelt want dat doe je niet.